Miksi linnunmuna on yhdyssana?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2009 - 09:32

Näyttää noin paremmalta kuin linnun muna.
Suomessa nyt vaan on aika paljon yhdyssanoja, edellinenkin...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2009 - 09:32

Koska se on oikeaoppista kielioppia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 09:38

Se vaan on yhdyssana, kieliopillisesti. Kokeile adjektiivia aina väliin niin tiedät onko kyseessä yhdyssana vai ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:29

No kirjoita erikseen ,linnun muna ,ei se muuta tarvia ,kielioppi hetä, mereen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:33

Kieliopin mukaan asia on noin... kielikorvani sanoo että erikseen kirjoitettuna ei kuulosta hyvältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:35

Eikös se ole vähän niinkuin omistava eli genetiivi, Eiköhän se lintu omista sen ainakin hyvää huolta se siitä pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 11:27

Yhteen ja erilleen kirjoittamisen vaikein ongelma on, milloin genetiivimuotoinen substantiivi muodostaa sitä seuraavan sanan kanssa yhdyssanan.
Yhdyssanan alkuosa viittaa lisäksi pikemminkin lajiin kuin määräyksilöön.

Mutta näkee kirjoitettavan linnunmuna tai myös linnun muna, riippuu kait myös vähän lauseyhteydestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 12:16

miksi yhdyssana on yhdyssana?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 13:08

Mariaanan yleensä soveltuva ohje ei aina sovellu genetiivialkuisiin: tähän adj. sopii väliin ja silti yhdyssana (linnun pieni muna). Toinen ohje kielioppivihkostani (ulkomuistista):
-Jos sanayhtymää taivutettaessa sen edellinen osa pysyy taipumattomana, mutta jälkimmäinen taipuu, on sanayhtymä yhdyssana. (linnunmuna, linnunmunan, linnunmunassa jne.)
Toisaalta erinäiset määreet, esim attribuutit voivat sekoittaa systeemit:
Hän on peruskoulunopettaja. (mutta toisaalta:)
Hän on tämän peruskoulun opettaja.
Vrt. eroja myös: Olen auton myyjä. (oman ) / Olen autonmyyjä .(ammatti)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.04.2009 - 14:21

Jos se ei ole linnunmuna, se voisi olla linnun hyvä muna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.04.2009 - 15:35

Onko hän autonmyyjä vai automyyjä ? (ammatti?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 12:06

Ei linnunmuna ole aina yhdyssana. Esim. Tämän linnun muna on ruskeapilkullinen. Mutta: linnunmunat ovat herkkiä särkymään. Kananmunat ovat meille tutuimpia linnunmunia. Linnunmunat ovat monien muiden eläimien herkkua.