Mitä ovat ne niin terveelliset kuidut?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 18:05

Katso Finel:in sivulta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, ravitsemusyksikkö
Perustuu Fineli-koostumustietokannan versioon 9 (19.2.2008)
www.fineli.fi/topfoods.php?c...mp;lang=fi

Kysyjän kommentti

Oli sen verran tarkka linkki, että pitoisuudet tulivat hyvin selville.
Vähän jäin kaipaamaan, että mitä ovat, en niinkään sitä, mistä niitä saa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 12:59

kait niitä on vaikka kuinka paljon, mutta satavarmaa lienee, että marjoista niitä saat
(jos sitten mukana ei ole muita myrkkyjä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 13:09

Esim. kuivatuista hedelmistä; aprikoosissa ja viikunassa on 9,3g kuitua 100g:ssa, terveellisintä ja monipuolisinta kuitu on ruisleivässä, tämä nyt näin tiivistetysti sanottuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 13:12

Eikös puurot ole myös hyviä kuidun lähteitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 13:13

hyviä kuituja ovat:
*

täysjyväleivät, -puurot, erityisesti ruispohjaiset
*

täysjyväriisi, -pasta, mysli
*

marjat, hedelmät
*

juurekset, kasvikset
*

pavut, linssit, herneet
*

leseet, siemenet

Lähteet:
sydänliitto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:39

Kasviksista, hedelmistä, marjoista saatavat kuidut. Kyllä myös viljakuitu on terveellistä, etenkin jos on luomua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:50

Kaikkki ruisleivät,näkkileivät,kuitua saa myös kasviksista,kuten porkkana,pavut,muroissa on kuitua ja kaurapuurossa.Kuidun saanti suositus on 20 mg päivässä,mikä on aika paljon.Täytyy syödä monta kiekkoa näkkäriä ennen kuin saa sen täyteen.Katso aina tuoteselosteesta kuitupitoisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.04.2009 - 15:52

Kokojyväviljatuotteissa on paljon kuitua, hedelmissä ja marjoissa. Papuruuat myös on hyvin kuitupitoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 18:56

Semmosta mikä pistää vatsan liikkeelle ja toimimaan paremmin kun yksikään Activia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 00:31

Viljoissa, etenkin täysjyvätuotteet, ovat hyviä kuidun lähteitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 04:40

selluloosa ei sula, mutta muut menettelee