Onko olemassa jokin säädös, että omakotitalossa pitää olla tuulikaappi?

Lisätty: 13.04.2009 - 17:58

Kiitoksia taasen vastauksistanne :)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2009 - 09:47

Tuulikaappi ei ole pakollinen.Seuraan juuri,kun poikani taloa rakennetaan,eikä siihen tule tuulikaappia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.04.2009 - 09:52

Ei se pakollinen ole, usein käytännöllisyyssyistä sellainen kuitenkin tehdään. Aika monessa kaupassakin on tuulikaappi vaikka ei sitä laissa ole määrätty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 09:55

ei kai se nyt pakollinen voi olla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 09:58

meillä ei ole tuulikaappia, mutta on katettu terassi , ettei ihan suoraan ovi ulos aukea...

Lisätty: 13.04.2009 - 10:33

ja nyt onkin suunnitteilla , että laitetaan siihen ovi..joten käy sitten tuulikaapista...tuo terassi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 10:07

Eihän se pakollinen ole,mutta toivoisin sellaisen löytyvän meidän talosta ottamaan vastaan esimmäiset kylmät,sellaista vaan ei ole rakennettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 10:16

" Rakennustarkastajat ovat vähän eri linjoilla tuulikaapin tarpeellisuudesta. Kylmää ulkoilmaa ei kuitenkaan saa päästä suoraan asuintiloihin. Tuon määräyksen noudattaminen edellyttää kuitenkin jotain järjestelyä. Lasikuisti voisi olla tuossa yksi ratkaisu. Pääsuunnittelijan on syytä neuvotella ratkaisusta rakennustarkastuksen kanssa. "

suoraan lainattu teksti rakentaja.fi sivustolta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 10:30

Eihän se nykymääräysten mukaan pakollinen taida olla, mutta talon/asunnon energiatalouden kannalta ihan hyödyllinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.04.2009 - 10:41

Eihän se pakollinen ole, mutta yhtenä lisähuoneena on aivan mainio. Ensinnäkin kylmä ei tule suoraan sisään välioven takia ja toiseksi sinne voi jättää ne kuraiset jalkineet ja märät takit. Ei tarvitse sisälle kantaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 10:48

Katsoppa Suomen rakennusmääräys kokoelmista. Ei ulkoa voi tulla suoraan asuintilaan. Eikä kai kukaan niin tyhmä olisikaan, että Työntäisi talvipakkasella koko talon lämmön kerralla kasvihuonepäästöjä lisäämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 11:06

Olisiko mahdollista saada linkkiä tuohon rakennusmääräyskokoelmaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 11:27

Tässä linkki. www.ymparisto.fi/rakentamismaaraykset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 11:46

Eihän se pakollinen ole, mutta tarpeellinen monessa mielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 13:17

maalaisjärkihän sen sanoo ,suomessa pitää olla joku tila estämässä kylmää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 14:49

Eihän se varmaan pakollinen ole. Kyllä meillä ainakin on,ei pääse kylmä suoraan sisätiloihin. Ihan kätevä ja hyvä saa jalineet jättää siihen ja naulakkoon päälys-vaateita..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 14:50

Mulla on tuulikaappi, mutta se on aina auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 17:56

Tämäpä kiinnosti ku olen meinannut ottaa omasta talostani kyseisen tk pois kokonaan.Niin eikös se kylmä tule sisään jos väliovi ei ole kiinni? En toistaiseksi ole nähnyt juuri kenelläkään väliovea pidettävän kiinni koska tuulikaapit on aina niin sangen pieniä. Yleensä väliovi on avattava kyllä ennen kun oven kiinni laittaa ja silloin on jo kylmä sisällä ja lämpö ulkona. Sanotaanko jossain ihan suoraan että kylmä ei saa päästä sisään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 02:57

Jos ulko-ovi on kunnollinen, niin ei siitä liiemmin lämpöä karkaa.
Pienemmässä asunnossa saattaa kovilla pakkasilla käydä viileä henkäys jos joku jää suustaan kiinni ovenrakooon liian pitkäksi aikaa.
Itselläni on kunnon tuulikaappi, mutta kuten tuossa moni jo mainitsi, ovi jää usein auki.
Pieni tuuletus ei ole koskaan pahitteeksi. Kylmän tunne loppuu saman tien, kun ulko-ovi sulkeutuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.05.2009 - 21:49

Voisiko se, joka asiaa kommentoi seuraavasti "Katsoppa Suomen rakennusmääräys kokoelmista. Ei ulkoa voi tulla suoraan asuintilaan. Eikä kai kukaan niin tyhmä olisikaan, että Työntäisi talvipakkasella koko talon lämmön kerralla kasvihuonepäästöjä lisäämään." kertoa missä kohtaa rakennusmääräyksiä sanotaan, että asunnossa on oltava tuulikaappi? Minä en kyseistä kohtaa löytänyt...