Litsataanko teillä munia ensimmäisenä pääsiäispyhänä?

Lisätty: 11.04.2009 - 13:55

Äitini suku on Karjalasta lähtöisin ja uskon, että tämä hauska leikki on tullut
sieltäpäin.
Ensimmäisenä pääsisäispyhänä kovaksi keitetyt kananmunat koristeltiin värikkäiksi vesiväreillä tai ne keitettiin sipunlinkuorivedessä ruskeankukertaviksi. Ruokailtaessa kilpailtiin kenen kananmunan kuori kesti pisimpään ehjänä, kun niitä kopauteltiin yhteen. Jokainen sitten loppujen lopuksi söi munan.

Tämä on minulle hauska muisto, sillä minulla oli neljä siskoa ja opin aika pian, että kannatti
lyödä siskon kananmunaa sillä suipommalla päällä.

Avainsanat: perinne tapakulttuuri pääsiäinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.04.2009 - 14:45

Vietimme lapsuuteni pääsiäiset tätini perheen kanssa ja hänen ruotsalaiselta mieheltää opimme kyseisen "leikin". Enää aikuisena ei ole tullut kananmunia maalattua tai niillä pelattua.

Kysyjän kommentti

Tämä on kiintoisa tieto. Vietin kouluaikani ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Ja siellä kaikki uusi tuli Ruotsin puolelta.

Jos tämä perinne onkin osittain sekoitus jostain ruotsalaisesta leikistä. Riikinruotsalaiset ovat jotenkin leikkisämpisiä ja rennonmpia kuin me härmäläiset. Kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.04.2009 - 12:28

ei ole meillä munia yhteen koskaan hakattu, ei ole varsinais. -suomalainen tapa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 12:38

Eikä kyllä täälläkään päin ole tapana.
Onko siinä joku taika miten muna rikkoutuu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.04.2009 - 12:53

Ei ole tapana ollut koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.04.2009 - 13:30

En tiedä mitä tarkoittaa munien litsaaminen. Mutta jos se on sitä mitä luulen, niin sehän on ruuan tuhlausta. En ole koskaan kuullut tuollaisesta perinteestä. Kerro lennu, mitä se on. Kiinnostaa todellakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 13:41

Ennen oli meillä tapana koittaa kenellä oli vahvin muna, muttei enään moniin vuosiin ole sitä kokeiltuna!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 13:49

Ei ole litsattu pääsiäisenä munia, mutta lintsattu niistä kyllä välillä on.
Munien litsaus: www.uta.fi/lehdet/aviisi/050...eruna.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 14:21

En ollut kuullutkaan, mutta en mie raaskisi munaa litsata...sillon harvoin kun sitä saa.
Elämäntoverin vanhemmat ovat Karjalasta lähtöisin...heillä isä lyönyt munan rikki otsaansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 14:32

Eihän toki, maalaillan ehkäpä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 15:06

Ei, maalattu niitä kyllä on.
Mummo oli myös karjala/laatokka akselilta kotoisin ja paljon sen alueen tapoja on muistissa mutta tuollaista ei harrastettu kyllä koskaan. Ei tuo mitään tuhlausta ole kun se muna kuitenkin tulee syötyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 16:02

Munien maalausta kyllä on harrastettu paljonkin, mutta tullainen litsailu on kokematon tapa.
Meillä oli melko kova kuri ruuan suhteen ja kaikenlainen 'leikkiminen' ruokatarvikkeiden kanssa oli 'syntiä' sieltä pahemmasta päästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 18:00

Ei ole meillä tapana. Maalataan kyllä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 09:51

Ei ole sellaista perinnettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 10:42

äitini oli kans karjalaissii, mutta ei meilläkään litsattu, kylläkin maalattiin ja syötiin paljonkin, kun mummulassa oli kanoja ja kananmunia joka lähtöön..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 10:56

Ei litsata tuossa tarkoituksessa,kun sinä kerroit,mut litsasin munia haarukalla munavoita varten pitkänäperjantaina röpöriskan päälle laitettavaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 17:17

Munien maalaaminen on kyllä tuttua puuhaa, mutta ei tuo litsaaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:53

Ei ole meikäläisten tapoja.