Mitä tapahtuu vistalle,jos laittaa sisään kiintolevyn tyhjennys levykkeen,häipyykö koko ohjelma,

Avainsanat: ohjelma vai tiedot.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 12:49

Jos todella formatoit kiintolevysi niin silloin yleensä kaikki pitää asentaa uudelleen , varmuuskopioita kannattaa tehdä tärkeimmistä tiedostoista.
Mutta kaikkia käyttöjärjestelmiä ei saada formatoinnilla kokonaan pois vaan kiintolevylle jää mahdollisesti kuitenkin rekisteritiedostoja aikasemmasta käyttöjärjestelmästä, vaikka ohjelma väittääkin kaiken tiedon kadonneen. Silloin tarvitaan erikoisohjelma, joka todella poistaa kaiken kiintolevyltäsi eikä jää haittaamaan mahdollisesti uuteen käyttöjärjestelmään asennettavien ohjelmien toimintaa. Haitat voivat olla esimerkiksi uuden asennetun nettiyhteyden toiminnassa ja voi esiintyä "herjana" : winsocket tiedosto on viallinen.

WINSOCKET, WINDOWS SOCKET on:
Windowsin ohjelmointiliittymä (API), joka tarjoaa Internetiä käyttäville sovelluksille joukon tietoliikenteen peruspalveluita. Winsocketin ansiosta sovellukset ja erilaiset TCP/IP-toteutukset voidaan erottaa toisistaan, mika takaa yhteensopivuuden eri valmistajien ohjelmien välillä.

Hyviä työkaluja kiintolevyn tyhjennykseen ja osiointiin on esim. Partition Magic 8.0 jolla homma onnistuu nopeasti, mutta uusi käyttöjärjestelmän asennus cd on oltava valmiina ja puuttaus syytä tehdä biosista käsin cd-asemalle tapahtuvaksi. Muitakin ohjelmia on toki internetistä saatavilla ja ilmaiseksi. Uusin biosin versio mikä tukee nykyistä emolevyäsi on syytä olla käytössä, varsinkin jos asennat uusimpia järjestelmiä.
Ohjelmallinen setup käynnistyy kuten mikä muu ohjelma tahansa. Mikron sisäinen setup-ohjelma on tallennettu ROM-piirille (BIOS). Sisäinen setup voi käynnistyä automaattisesti kokoonpanon muuttuessa tai sen saa käyntiin mikron käynnistyksen yhteydessä jollakin näppäinyhdistelmällä (esim. Del, F10, Ctrl-Del, Ctrl-Alt-Esc, jne). Käynnistyksen saa helpoimmin selville opaskirjoista.
Kehittyneimmät setup-ohjelmat havaitsevat mikron muuttuneen kokoonpanon ja tekevät kaikki asetusten muutokset automaattisesti. Normaalisti nämä automaattiset ohjelmat kysyvät käyttäjältä vain varmistuksen havaitsemilleen muutoksille.
Jos mikrossa ei ole automaattista setup-ohjelmaa, niin mikro huomaa kokoonpanonsa muutokset käynnistysvaiheen tarkistuksissa. Muutokset aiheuttavat yleensä jonkin virheilmoituksen ja sen jälkeen käyttäjän on itsensä käynnistettävä setup-ohjelma ja tehtävä asetuksiin tarvittavat muutokset. Varsinaisen setup-ohjelman käyttö selviää parhaiten mikron manuaaleista.

Kysyjän kommentti

tosi hyvä vastaus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 12:02

Jos formateeraat kovalevyn niin kaikki hukkuu sillä kertaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 12:03

Miksi niin pitäisi tehdä? Olet ilmeisen utelias ja teet sen, vaikka kiellettäisiin.
Hyvin toimiva tyhjennyslevyke tyhjentää levyn. Muutenhan se ei olisi "tyhjennyslevy"?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 12:08

Kun se tyhjennyslevyke toimii oikein,voit ladata Windowsin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 12:11

Periaatteessa, jos tyhjennät kovalevyn, häviää myös käyttöjärjestelmä. Usein tyhjennysohjelmat eivät varsinaisesti tyhjennä, vaan merkitsevät tiedostorakenteeseen kaiken tyhjäksi. Eli tiedot voidaan palautusohjelmalla palauttaa (merkitään taas käytettäviksi). Jotkut ohjelmat on tehty oikeasti tuhoamaan tiedot (kirjoittavat yli useita kertoja satunnaisia bittejä), jotta alkuperäistä dataa ei voi palauttaa. Tyhjennysohjelmassa pitäisi olla asetuksia, joita valitsemalla voi poistaa vain halutut tiedostot, jos esim. haluaa lahjoittaa koneen pois niin, että käyttis säilyy, mutta omat tiedostot on poistettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 20:17

Se sanoo siulle hastalavista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:37

En luottaisi Homevistaan ollenkaan. Beetta vehje.