Lukio vai ammattikoulu?

Itseäni ärsyttää joskus, kun ammattikoulua pidetään tyhmien paikkana ja taas lukioon menevät ne viisaat. Mitä mieltä olette te?

Avainsanat: ammattikoulu lukio

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 06.04.2009 - 21:19

Lukioon meno jatkaa niitä opintoja hyvinkin pitkälle, mutta antaa paremman koulupohjan tulevaisuutta ajatellen. Hyvällä koulutuksella pääsee ns. parempiin ammatteihin. Ammattikoulussa saa nopeasti ammattipätevyyden opiskelemastaan aineesta ja pääsee työelämän syrjään kiinni näin ollen aikaisemmin.
Jos itse olisin silloin voinut mennä silloiseen lukioon, niin olisin jatkanut opiskelujani.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 21:10

Ihan miten itse jokainen tykkää.. Itestäni ei olisi varmaan lukioon ja yliopistoihin..joten täytyy tohon ammattikouluun kallistua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 21:20

Amiksesta pääsee nopeasti ansaitsemaan. Hesari vertaili joku vuosi sitten putkimiestä ja lääkäriä. Meni hurjan kauan ennen kuin lääkäri pääsi ansioissa ohi.
Lääkärille vain taitaisi löytyä nyt työpaikka helpommin?
Älä välitä muiden mielipiteistä. Kukaan järkevä ei pane halvalla minkään alan ammattilaista.
Tuo piikittely on vain koululaishuumoria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 21:21

Riippuu mitä haluaa. Kannattaa kuitenkin muistaa että lukion käytyäsi haet kouluun lukion päästötodistuksella. Mikäli et ole varma pitkäjänteisestä ahkeruudestasi ei ehkä kannattaisi riskeerata mahdollisuuksia jatkokoulutukseen. Ylioppilashan ei ole vielä ammatti. Joskus 25v sitten oli varmasti sellainen tyhmä käsitys että asentaja-koneistajalinjalle menee ne jotka ei muualle pääse, ja saavat muuten tuhannella enemmän palkkaa kuin tyhmä ylioppilas sairaanhoitaja!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 21:23

Nyt olen sitä mieltä, että kaikki riippuu sinusta itsestäsi , oletko lukutoukka vai teknillinen ihminen ja siinä se onkin koko homman ratkaisu!
Lukio jos olet lukutoukka, eli viihdyt kirjojen parissa.
Ammattikoulu jos haluat tehdä käsilläsi jotain ja et ole niin innostunut kirjoista!

Tietysti kaikki riippuu itsestäsi, mutta mieti tarkkaan mitä haluat elämässäsi tehdä ,kun olet aikuinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 21:28

Eikös niitä ole nykyään niitäkin, joissa voi molemmat suorittaa samalla kertaa, nykypäivänä ottaisin kyl tuon ammattikoulun, josta saa edes sen ekan ammatin (miksei, vaikka loppuiäkskin), ja työllisyys taatumpi, kuin lukion käyneellä (yleissivistävä koulutus), jos ei siis ole tuota molempien yhdistelmää, jolloin, jos muuttaa mielensä ammatin suhteeen voi vielä jatkaakin, vaik kuink pitkälle, tosin kyl ammatillisen koulutuksen saaneellakin on käsittkääkseni mahdollisuus jatkaa samaan...

Lähteet:
voip olla vähän sekava vastaus kun jo väsy painaa... haukotus....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.04.2009 - 21:29

Poikani meni aikoinaan ammattikouluun, ja sitäkös työkaverit äimistelemään, että herranen aika, miksei se mene lukioon, että tulis jotain. Olin ihan äimänä, ja sanoin heille, että kukas ne työt tässä maassa tekee jos kaikista pitäisi tulla herroja. Hiljenivät siinä vaiheessa. Sanon siis sinulle, että mene ihmeessä ammattikouluun jos haluat. Tässä maassa tarvitaan raskaan työn raatajiakin, ei liituraitapukumiehet tee niitä töitä, joita ammattikoulu valmistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 21:45

lukion itse valitsin.. mutta päätös on jokasen oma.. jossei halua/jaksa opiskella kauaa, niin kannattaa mennä amikseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.04.2009 - 21:51

Mutta kyllähän ammattikoulustakin voi jatkaa yliopistoon ja kouluttautua aivan yhtä pitkälle kuin mitä kouluttautuisi jos menisi lukioon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 21:52

Kyllä opiskelijan pitäisi saada itse valita kumpaan menee ilman leimaa otsassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 23:07

ammattikoulu on järkevämpi ratkaisu ja pääsee nopeammin "oman pöydän ääreen"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 23:21

Ammatillinen puoli taannee - kaikesta huolimatta - jatkossa paremman työllistymisen; maisteristyttöjä pilvin pimein koulutustaan vastaamattomissa, jos ylejäänkään missään töissä - valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 01:37

Mä kävin ammattikoulun ja siitä saa heti ammatin.Lukiota en alkanu käymään,kun en oo lukutoukka
kouluaineissa.Lukion jos käy,ni siitä ei saa heti ammattia.Mutta jos haluat/jaksat mennä lukioon mee ihmeessä,mutta jos taas haluat mielummin ammatin ja sitä kautta töitä,ni tee niin! Mikä estää?Se on ihan sun oma päätökses eikä muilla ole nokan koputtamista vai mitä? :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 01:37

Päätä itse, minä lukion kautta het yliopistoon ja sotimisen jälkeen duunia paiskomaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:00

Nykyään on ammattikouluja,joissa voi samalla valmistua ylioppilaaksi ja saada ammatillisen koulutuksen.Mutta tietenkin teet päätöksen itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 17:56

amis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 10:31

Ammattikoulu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:18

Riippuu tavoitteista, itse pidän lukiota hieman ajanhaaskauksena. Jos on ahkera, pääsee minne nykyisin melkein minne vaan kouluun ilman lukiopohjaakin.