Älvsby hus, kokemuksia?? edullinen hinta mutta netissä hurjasti reklamaatioita rakennevioista...

Avainsanat: älvsby hus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.04.2009 - 00:04

Olen myynyt aikoinaan pienelementti omakotitalopaketteja ja toiminut niissä rakennusaikaisena valvojana ja esittelijänä. Myynnissäni olivat silloin Omarakenne Oy, Pyhännän Rakennustuotteen, Kemppi Oy:n ja Alajärven hirsitalojen talot. Itse rakensin aikoinaan oman taloni silloisen Rauma-Repolan pienelementeistä, jotka tosin suunnittelin itse suurelementeiksi. Ja koska taloni oli kaksikerroksinen ne voitiin nostaa nosturilla nopesti pystyyn ja samana päivänä nostettiin myös kattotuolit paikoilleen. Näihin edellä mainittuihin tuotteisiin olen ollut tyytyväinen.

Älvsby hus talopaketit tehdään pääasiassa Ruotsissa ja nykyisin myös Kauhajoella. Älvsbyhus-konsernin omistaa kokonaan Älvsbyhus Intressenter AB. Ruotsissa talopakettien suunnittelu on hieman erilaista kuin Suomessa. Siellä ei ole samaa rakennuslainsäädäntö kuin täällä. Rakennuskulttuurikin on hieman erilainen. Ruotsinkielen sanat ja termit eivät ole välttämättä samaa tarkoittavia kuin mihin täällä on totuttu. Tiukoissa ongelma ja reklamaatio asioissa luulen, että joudutaan asiat keskustelemaan ruotsiksi. Kokemukseni perustan siihen, että olen ollut myös pohjoismaiden suurimassa suomalaisessa kylpyhuonekalusteiden valmistustehtaassa myyntipäällikkönä ja yhteistyökumppanimme oli ruotsissa toimiva arvostettu tehdas. Osa tuoteista tuli myös sieltä ja reklamaatio tilanteissa keskustelut käytiin luonnollisesti ruotsiksi. itse miettisin kaksi kertaa tilaanko paketin sieltä vai ehkä hieman kalliimman paketin suomalaisesta yrityksestä. Kaikki materiaalit, tekotavat ja suunnittelu tulevat kuitenkin Ruotsista. Tehdäänhän kylläkin Valtraa ( entinen Valmet ) mm. Brasiliassa ja olen käynytkin siellä, että Suomen tehtaalla Suolahdessa tutustumassa tuotantoon. Brasiliasta ei kuitenkaan Suomeen Valtroja tuoda ja yrityksen johto ja suunnittelu tapahtuu Suomessa.
Kannattaa tutustua kaikkiin mahdollisiin vaihtoehtoihin, sekä pakettien sisältöön ja sen jälkeen valita kolme omasta mielestään parasta ja edullisinta vaihtoehtoa. Halvin kun ei läheskään aina ole se paras. Niihän rakennusfirmatkin tekevät halvin ja kallein tarjous jätetään heti pois ja lopuista valitaan ehkä 3 parasta, joden kesken valinta tehdään. Kannattaa pyytää tiukka tarjous paketeista ja sitten vasta tehdä valinta. Täytyy muistaa, että päätös on aika iso ja ihminen rakentaa normaalisti vain kerran elämänsä aikana oman talon ja kesämökin. Ja jos on joku rakennusalaa hyvin tunteva henkilö ystäväpiirissä, niin hänet kannatta ottaa mukaan lopullista päätöstä tehdessä. Muuten rakennustyömaalla ei tarvitse olla, kuin yksi henkilö joka tietää mitää pitää tehdä. Kaikki muu työ on sitten pääasiassa sitä ruumiillista työtä harkkojen, tiilien ja laastin kantamista. Putki ja sähkötyöt ovat lakisääteisiä ja niihin vaaditaan aina luvan saanut ammattimies.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.04.2009 - 22:55

Myydään kyllä, mutta aina puutteita paketeista voi löytyä.Takuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.04.2009 - 22:58

Jos niitä edullisesti myydään, niin ei laatu voi olla hyvää. Ja ne reklamaatiot puhuvat puolestaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 08:29

iltasanomista eilen luekelin ja paljon oli nekatiivistä palautetta, oli kyllä jokunen positiivinenkin..itsellä ei tarvetta , kun jo on ns.pitkästä laudasta tehty talo, ei pakettitalo...joten en voi sanoa itse oikein mitään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 09:23

Aihetta sivuava huono vitsi jonka satuin kuulemaan :

Hanki itsellesi ruotsalainen talo, venäläinen vaimo ja lomaosake Espanjasta.
Sen jälkeen voit olla varma, ettei elämässäsi enään mikään voi mennä huonommin.

(katkeria ne pihlajanmarjat)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 10:08

Ne Älvsbyhuset-talojen omistajat, jotka tunnen, ovat olleet erittäin tyytyväisiä taloihinsa. Talon saa avaimet käteen -periaatteella aina perustuksia, työnjohtoa jne. myöten tai sitten voi tehdä tietyt osat itse, mutta rahallisesti se harvoin kannattaa. Jotkut tekevät yläkerran valmiiksi itse jälkeenpäin. Talojen malleja ei ole paljon, mutta niihin kuhunkin on paljon pieniä variaatioita (valmis hinnasto). Eihän se mikään luksustalo ole, mutta mielestäni hinta-laatu -suhde on korkea (koska hinta on edullinen) . Oman kokemukseni mukaan kotimaisista valmistajista tulee reklamaatioita vieläkin enemmän.
On huomioitava, että Älvsbyhusetin toimitusaika lienee tällä hetkellä n. 1,5 vuotta, en tiedä mitä muilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 10:29

Onttopohjaoy:n vastaus oli mitä kattavin.Olen itsekin lukenut,että ne talot ovat vähän "huterasti" tehty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 14:51

Porukat on rakennuttanut jo kolme Älvsbytaloa (perheen koon kasvaessa aina vähän isompaa) ja ovat olleet tyytyväisiä. Hintansa väärti. Toimitusaika pitkä, joten paljon niitä varmaan sitten edelleen rakennetaan. Jos olisi tarvetta valitsisin varmaan itsekin.