Mitä tarkoitetaan tietokoneen langattomalla yhteydellä.

Avainsanat: langaton yhteys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.04.2009 - 12:43

WLAN-yhteys
sekä
MOKKULA.
Näin lyhyesti sanottuna.

Kysyjän kommentti

Lyhyt ja ytimekäs vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.04.2009 - 10:43

Langaton yhteys on sama asia kuin perinteinen tietokoneiden lähiverkko, paitsi että tietokoneen taakse ei tule lähiverkkojohtoa. Sen sijaan tietokoneeseen kytketään langaton verkkokortti( ellei ole sisäänrakennettu) sekä antenni joka ottaa yhteyden langattomaan tukiasemaan joka välittää liikenteen runkoverkkoon ja sieltä edelleen internettiin. Langaton mahdollistaa myös sen että voit liikkua kannettavan mikron kanssa tukiaseman kuuluvuusalueella ja olla internetissä koko ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:50

Normaalisti tietokone yhdistetään internetiin johdolla, joka on liitetty modeemin ja tietokoneen välille. Modeemissa voi langallisen vaihtoehdon lisäksi olla ns. WLAN tai RLAN-ominaisuus eli radiolähetin/vastaanotin -yksikkö, mikä näkyy yleensä vain siten, että siinä purkissa on antennitikku. Kun modeemi on päällä, se lähettää langatonta radioverkkoa ympärilleen jopa satojen metrien päähän. Läppäreissä on jo valmiina WLAN-antenni (sisäänrakennettuna näytön reunojen sisällä). Läppärin avulla voidaan mm. hakea lähialueella olevia langattomia verkkoja. Jos joku verkko on avoin, siihen voidaan kytkeytyä (ja avata sen jälkeen nettiohjelma). Suojatuissa verkoissa tulee tietää verkon salasana. Pöytäkonekin voidaan kytkeä langattomaan verkkoon, jos hankkii esim. ns. WLAN-donglen USB-porttiin. Usein läppärikäytössä kytkeydytään muiden tarjoamiin tukiasemiin (modeemeihin) eli AccessPointeihin (AP). Tällaisia avoimiakin verkkoja on, mm. Oulun kaupungin alueella, nyt myös Hki-Vantaan kentällä.
Viime aikoina ovat yleistyneet myös ns. mokkulat, jotka kytketään läppäriin ja joilla päästään matkapuhelinverkon (3G) avulla nettiin (silloin tarvitaan tietysti liittymä ja maksetaan sen mukaisesti).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:51

Vapauttaa johdon kahleesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:57

Ei tarvita piuhoja eikä johtoja.Kun irroitan koneeni johdoista ja otan sen mukaani,siitä tulee langaton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 12:54

minä tarviin sähköjohdon tähän langattomaan, kun tässä ei kestä virta , kuin tunnin, jos ei sitäkään...joten ei ihan täysin langaton....muut johdot ovatkin tuolla toisen koneen luona olevassa hökötyksessä, missä on jos jonkin näköisiä valoja, johdoista en tiedä, kun en ole sitä vehjettä seinään laittanut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 20:52

mokkula.. en tiiä mistä se yhteyden nappaa, älä kysy, mutta ei ole lankoja:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 21:16

Täs mulla on langaton yhteys,mutta kaipa se sit tarvii tota mokkulaa,kun ei ilman johtoa toimi.