Umpisuolen tulehdusoiheet, minkalaisia ne ovat?

Voiko laakaria antaa umpisuolen tulehduksesta vaaran diaknoosin, epailen niin kayneen?

Lisätty: 01.04.2009 - 14:11

Laakari antoi diaknoosin etta se on nivustyra ja asialle ei ole tehty mitaan,kipu jatkuu.
Kyseessa on mieshenkilo.

Avainsanat: umpisuoli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.04.2009 - 06:33

umpisuoli tulehduksen johdosta puhjetessaan on todella vaarallinen taudintila, joka ei jää huomaamatta. Varmaankin epäilet, että umpilisäke poistettu turhaan? Yleinen ohje on, että jos poistetuista umppareista n.20% tulehtumattomia, taataan se, että tulehtuneet varmasti hoidetaan. Vakavien seurausten ehkäisemieksi leikkauspäätös tehdään varhaisessa vaiheessa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.04.2009 - 07:20

Edesmennyt mieheni sairastui vatsakalvon tulehdukseen, kun lääkäri teki väärän diagnoosin ja umppari pääsi puhkeamaan. Tuli vakava komplikaatio.
Minulle tehtiin umpparileikkaus aivan suotta, se olikin sappi joka oireili.
Naisilla monesti poistetaan umppari jonkun gynegologisen leikkauksen yhteydessä.

oireet:
Umpilisäkkeen tulehduksen oireita voivat olla muun muassa oikeanpuoleinen alavatsakipu, koko maha-alueen kipu, mikä tuntuu pikku hiljaa siirtyvän oikealle päin, pahoinvointi ja oksentaminen. Oireet kuitenkin vaihtelevat, ja kaikilla potilailla ei ole kaikkia oireita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 08:05

Tyttärelläni oli tosi kovia vatsakipuja ja lääkärit epäilivät umpisuolen tulehdusta. Lääkäri tutki naputtelemalla vatsaa ja käski tyttäreni hyppiä. Hyppiminen ilmeisesti tekee kipeää, kokeile näitä. Mutta lääkäriin sinun pitää joka tapauksessa mennä!

Lisätty: 01.04.2009 - 09:18

Höh, sinähän olit jo käynyt lääkärissä ja epäilet väärää diagnoosia. Näin siinä käy, kun lukee laiskuuttaan pelkän otsikon :P

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 09:08

Mä voisin kertoa tästä aiheesta kertomuksen miten multa pääsi umppari puhkeamaan Espanjassa ja olin kuoleman rajamailla, 14 pv siellä sairaalassa yms. Mutta ne oireet on kuvattu tuossa edellä. Poikkeus vahvistaa säännön ja mä en oksentanut, ei ollut edes pahoinvointia ja kipu ei paikallistunut mihinkään erikoisesti. Siksi se ehti puhjeta, kun lääkäri vain etsi missä on vika. Espanjalainen yksityissairaala oli huippu hyvä ja ottakaa ihmiset aina matkavakuutus, kun lähdette ulkomaille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 10:05

ihmisiä ne vain ovat lääkärikin. Yleensä vatsa kipeä navan vierestä oikealta tai alavatsasta. Voi olla vaikeasti paikannettava. Hyppiminen ja tärähtely lisää kipua. Voi olla pahoivointia. Lämpö peräsuolesta mitattuna huomattavasti korkeampi kuin ylävartalosta. Lääkäri tekee usein painallustestin, eli painetaan vatsaa kivun kohdalta ja jä päästetään nopeasti irti. Tulehtunut umoisuoli silloin vihlaisee:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 10:21

Miun pokani sai pahan umpisuolen tulehduksen kun oli 11 vuotias. Sillä tuli oikealle puolelle vatsaan kova kipu. Me luulimme sitä ensin rampiksi lihaksessa. Kunnes kipu vaan yltyi kovemmaksi piti lähteä sairaalaan jämsään, lääkäri tutki ja tiesi heti mistä oli kysymys. Laitto lähetteen heti jyväskylän sairaalaan leikaukseen. Sit kun sinne pääsi lääkäriin lääkäri katsoi tilanteen ja sanoi et umpisuoli on puhjennut matkalla jyväskylään sit oli kiire kysymyksessä. Ei muuta kuin poika leikkaus pöydälle. Onneksi kerettiin sinne kun alko olla pojan henki kyseessä. Et ei ole leikkimistä tämän asian kanssa jos epäilee umpisuolen tulehtuneen. jos sinun tilanne on tulkittu väärin niin en kyllä ymmärrä miten voi olla mahdollista. Kun näitä on ihmisillä paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 11:48

Umpilisäkkeen tulehdusta on aika vaikea diagnosoida, mutta esim. voi testata vaikkapa itse: McBurneyn pisteeksi kutsutaan kohtaa ihmisen vatsan oikella puolella. Sen sijainti ihmisellä vastaa yleensä umpisuolen sijaintia. Voimakas aristus kohtaa painettaessa on usein umpilisäkkeen tulehduksen oire. Kuva linkissä alla.

Muistui mieleeni tieto, että jos mittaa peräauolilämmön ja kainalolämmön, ja jos ero on muistaaksein yli 1 - 1,5 astetta niin silloin voisi tuo ilmoittaa umpparitulehduksesta.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/McBurneyn_piste

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 11:52

Kipu ja lämpö

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 13:46

Oikeassa kyljessä ja nivusessa pistävä,ankarakin kipu.Myös kuumeilua saattaa esiintyä.Kannattaa hakeutua pikimiten lääkäriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 23:24

joo, ei tosiaan hirmu hyvin pysty edes kävelemään jos umpisuoli on tulehtunut.. tyräs on kyl samoja oireita, siis et vatsaan sattuu alati.