tarttuuko c hepatiitti jos roiskuu verta tippa tai pari suuhun

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2009 - 21:41

Hepatiitti C tarttuu lähes yksinomaan verikontaktin kautta ja vain harvoin limakalvokontaktien välityksellä. Pisaratartuntoja ei tapahdu lainkaan. Useimmiten HCV-ifektio tartunta tapahtuu saastuneiden veren tai verivalmisteiden käytön yhteydessä tai saastuneita injektiovälineitä käytettäessä. Lääkinnällisiin tarkoituksiin tai huumeiden käyttöön liittyvien tapausten lisäksi muun muassa epähygienisissä oloissa tehdyt tatuoinnit ja lävistykset altistavat tartunnan saamiselle. Vaikka limakalvojen kautta välittyvät tartunnat ovat harvinaisia, on viitteitä myös siitä, että HCV-tartunta voi tapahtua inhaloitavien tai nenän kauta käytettävien huumausaineiden käytön yhteydessä. Seksikontaktin kautta tapahtuva tartunta on harvinainen ja niitä esiintyy lähinnä HIV-potilailla ja muilla immuunivajeesta kärsivillä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2009 - 21:43

jos just siinä kohtaa on haava niin sit se voi tarttua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 22:02

käy labratesteissä ,jos vähänkin epäilet...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 06:41

C-hepatiitti tarttuu pääasiassa veren välityksellä. Myös muista kehon eritteistä tartunnan saaminen on mahdollista.
C-hepatiittiviruksia on useita lajeja, joten tartunnan voi saada useaan kertaan.

www.paihdelinkki.fi/Tietoisk...jautuminen
www.vaestoliitto.fi/seksuaal...epatiitti/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 07:35

veri- ja seksi kontaktit : / Jos epäilet, käy testeissä, nykyään kuitenkin lääkityksiä olemassa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 08:52

ei tartu terveen ihon kautta, jos on suu rikki voi tarttua edellyttäen, että roiskuttajalla on se. Joten luultavasti voit elää elämääsi ihan rauhassa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 11:21

Jos sitä verta menee suuhusi ja esim.hampaassa on reikä,niin saatat saada tartunnan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 23:17

Jospa rokotuttaisit itsesi ennen kun menet maihin, jossa sitä on. Kaikkia hepatiitteja vastaan.