Minkälainen paikka on Istanbul?

Kerran koulussa eräs sijainen sanoi että jokaisen ihmisen pitäisi kerran elämässään käydä Istanbulissa. Minkälainen paikka se sitten on jos jokaisen siellä pitäisi käydä? Itse tuskin koskaan pääsen mutta olisi mielenkiintoista tietää.

Avainsanat: istanbul

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2009 - 17:53

Olen käynyt pari kertaa. Liikenne on hurjaa. Kadun ylittäminen vaatii uhkarohkeutta. Lapsilaumat pyörivät turistiryhmien ympärillä kaupaten kaikenlaista, mm. matkaesitteitä ja kortteja. Lisäksi kengänkiillojat juoksevat perässä ja haluavat melkein väkisin kiillottaa kenkäsi. Tavaratalossa vaateostos, jonka oli valinnut, käydään ensin yhdellä tiskillä maksamassa, minkä jälkeen sen saa toiselta tiskiltä paketoituna. Ihme kyllä, tuote oli sama kuin valittu. Hotellissa, jossa olin, oli ala-aulassa turvatarkastus ja kassien läpivalaisu. Muutenkaan aseellisten vartijoiden olemassaolo ei tunnu mukavalta.
Istanbulin laitamilla on omituisia haamukyliä: betonisia taloja, joissa ei ole ikkunoita eikä ympärillä mitään normaalia kunnallistekniikkaa.
Istanbulin lentokenttä on sekava. Saapuvien matkalaukut saattavat olla yhteen kasaan kipattuna. Paluusuunnassa ensimmäinen turvatarkastus on jo asemarakennukseen mentäessä. Joillakin matkustajilla on mukanaan perunasäkkejä tms. matkatavaraa. Tuntuu, että kaikki lennot lähtevät portilta 14. Siinä sitten kaikkien lentojen matkustajat ihmettelevät, mille koneelle mikin bussi matkustajat vie.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2009 - 17:14

kysy parin viikon päästä uudelleen niin osaan kertoa tuoreita kokemuksia ja havaintoja tuolta historialliselta idän ja lännen väliseltä portilta ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:22

Ohessa tietoa Istanbulista.

www.napsu.fi/matkailu/maailman-saa/511

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:24

Minä olen käynyt 3 kertaa, iso, likainen, ja liikenteestä en tajunnut mitään 3 kaistalla olikin 4 autoa rinnakkain, ja ikkunasta vaan käsimerkillä näyttivät milloin kääntyy vasemmalle. Moskeijat olivat hienoja ja palatseissa upeita taideaarteita, sininen moskeija oli mieleenpainuvin, topkapi palatsi vartijoilla oli kiväärit se oli vähän pelottavaa. Pienet lapset kauppasivat kaikkea mahdollista, ja kengänkiillottajat kimpussa koko ajan. Basaarissa olisi minulla mennyt päiväkausia, mattoliikkeissä, ja kultakorukaupoissa, aivan upeita nahkavaatteita ja mokkanahkatakkeja talvikäyttöön oli myös.Jos turkkilaista kauppiasta katsoo silmiin niin hänestä tulee riesa sinulle jos et mene kauppoja tekemään, voi suomen kielellä sanoa : köyhä turisti:. Mielenkiintoinen kaupunki jos 12 miljoonan asukkaan joukkoon haluaa mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:34

Aion lähteä tutustumaan syksyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2009 - 18:52

Varmaan on samanlainen kuin kaikki muutkin suurkaupungit. Meluisa, likainen, köyhyyttä ja kurjuutta loiston rinnalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 00:33

Lyhyellä kertakokemalla upea, mutta ei avaudu alle parissa viikossa, jos sittenkään. Yllä olevat selosteet tosia. Vierailemisen väärtti ehdottomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 07:45

historiallinen.. jos vain osaa hakea sieltä kaiken keskeltä olennaisen :) minäkin haluan! :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 08:38

Hirvittävän sekava, meluisa, likainen. Topkapin palatsi, Sininen moskeija, siinä parhaat annit. Yksi päivä riitti (pistäytyminen Kreikan puolelta).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 19:10

pari joulua-uutta vuotta ollut siellä, todella kylmää, meren tuuli puree takin sisään, kaipasi wc-pönttöjä, paikallisalueella sai etsiä niitä baareista, ja kodeista, oli kiva tulla suomeen 'lämpöisiin' koteihin, ja istua wc-pöntölle,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 22:43

Istanbulissa on jo aiemmissakin vastauksissa sivuttuja nähtävyyksiä, Sininen moskeija ja Topkapi. Kristallipalatsi on näkemisen arvoinen. Kun istuu Istanbulin pääkadulla jossakin kuppilassa ja katselee ulos, niin näyttää, kuin koko maailma marssisi ohi. Niin monenvärisiä ihmisiä siellä on. Olen ollut kahdesti ja lähtisin uudelleenkin. Minua viehättää siellä aivan meikäläisestä poikkeava ilmapiiri. Kaupustelijat ovat pieni riesa sen rinnalla, mitä kaupunki antaa. Tavalliset ihmiset ovat ystävällisiä. Ruoka on hyvää. Katseltavaa riittää.