Syödäänkö teillä lapsen ehdoin vai määrääkö äiti ruokalistan? Totutatteko lapsen mausteisille ruuille?

Kysymykseni perustuu siihen kun kaikille lapsille ei tietyt kouluruuat maistu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 19:14

Äiti määrää,toivomuksia voi tosin esittää ja niitä myös välillä kyselen vieläkin, vaikka lapset ovat jo aikuisten kirjoissa.Maustetun ruoan opetin jo aika pienenä.
No nyt ovat kaikki aikamoisia chili-hulluja joka sorkka.

Lisätty: 26.03.2009 - 19:15

niin,se kouluruoka asia,ala-asella oli välillä lapsilla omat mausteet mukana.

Kysyjän kommentti

Hyvä vinkki tuo maustejuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 10:16

kylä meillä tietty , kysyttiin mitä lapset haluaa syödä kanssa , mutta sitä syötiin mitä oli, paitsi tyttäreni , joka alkoi kasvissyöjäksi 13v..hänelle tein omat pöperöt ja teen vieläkin, kun tulevat yökylään..kyllä minunkin lapset olivat aikas ronkeleita ja sanasotaa käytiin ruuastakin, onneksi heidän lapset syövät mukisematta mummin mömelit..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 10:24

kyllä minä ja sisarukseni saatiin pienempänä aina välillä valita mitä syödään, mutta tottakai syötiin jotain mitä ei oltais välttämättä haluttukaan.. ei muistaakseni mitään hirveen mausteisia ruokia syöty.. mut nykyään mulla menee chili purkki varmaan kuukaudessa, ku se edistää aineenvaihduntaa niin pakko syödä ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 10:31

kyllä meillä syödään sitä mitä laitetaan ruuaksi. mutta on välillä lapset ovat sanoneet mitä tässä ruuassa on. Aika vaikea siinä sit ruoka pöydässä ruveta sanomaan mitä siihen on laitettu.Ja meillä käytetään myös mausteisista ruuvista. Lapset ovat tottuneet ajan kanssa niitä syömään. Vaikka silloin kun lapset olivat pieniä piti ruoka erottaa silleen, että siinä ei vielä voimakkaita mausteita seassa. Annoi aivan pienenä vielä kaupan purkkiruokia niistä oli helppo laittaa sit lapselle.Mutta nykyisin kuuluu hyvin paljon kun koulusta tulevat että oli pahaa ruokaa siellä.Kait sit koulu ruoka on paljon huonontunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 10:33

Syödään mitä laitetaan, vain hernekeitto ja maksalaatikko jakaa mielipiteet. Jos pakkomielteisesti kuitenkin näitä haluan tarjota, saa h-keittolapsi syödä rokan ja m-laatikkolapsi lootansa puolukkahilloin.

Lisätty: 26.03.2009 - 10:34

Ei juurikaan mausteta, soijakastke perusmausteena

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 10:47

Kaikki lapseni ovat kaikkiruokaisia. Johtuu varmaan siitä, että on aina vaadittu edes maistamaan ruokaa. Lapset käyttäytyvät sen mukana mitä heille sallitaan. Omat ainakin yrittivät n. 4-vuotiaina nurista, mutta kun ei mennyt retkuun vaan osoitti miten täytyy toimia oikein niin kyllä hekin seurasivat esimerkkiä. Tässä on auttanut paljon myös se, että kasvatusmetodit ovat samat sekä äidin että isän luona. Senpä takia meillä onkin n. kerran vuodessa vanhemmuus-palaveri exän kanssa. ;P

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 10:51

Meillä ei ole jälkikasvu saanut koskaan määrätä mitä syödään eikä ole aina ollut tarjolla mieliruokia. mausteiden käyttö on ollut aina itsestäänselvyys ja ruokien valitseminen kielletty asia. Hyvin on mennyt. Ruoka-asiaan ei saa liikaa kiinnittää huomiota, sehän juuri opettaa valitsemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 11:11

Meillä minä määräsin,mitä syödään ja totutin lapset pienenä kaikenlaisiin ruokiin asteittain.Mutta koskaan en ole pakoittanut esim.syömään lautasta tyhjäksi,mutta edes maistaa on pitänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 11:16

Kyllä täytyy sanoo,että tytöt on saanu lapsensa hyvin ruokapöydän ääreen!
Tietysti on pikkuisen unohdettu sitä makaroonia jota kaikki lapset haluu, eikö vain. Hernesoppa ei mee kaikilöle,mutta ei varmaan tarttekkaan ! Tää on yksi vaikea kysymys ja jos olet kerran notkahtanu antamaan periksi, niin siitä on vaikee muuttaa tilannetta.
Poiklani on ollu siitä hyvä, ettei koskaan sanonu ,etten syö sitä mitä pöydässä ja siitä varmaankin kun on tullu isäänsä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.03.2009 - 11:58

Meillä minä määräsin ruokalistan, ja poika söi sitä mitä tein. Ainoastaan kesäkeittoa hänen ei tarvinnut syödä, koska se ei yksinkertaisesti mennyt alas kakomatta. Hän on kaikkiruokainen eikä narissut koskaan syömisistään. Koulun ruokia kehui hyviksi, ja armeijassa ollessaan kehui vielä enemmän ruokia. Lihoikin siellä yli kaksikymmentä kiloa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 12:24

Monipuolisesti on menty

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 13:42

meillä mentiin aina äidin mukaan. enpä saanu ryhtyä edes kasvissyöjäksi vaikka sanoin että itse voin ostaa ja tehdä omat ruokani..:S

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 14:33

äiti määrää.. tai voiko sitä nyt määräämiseksi sanoa. Laitetaan sitä mitä laitetaan ja kaik syö tai ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 11:25

Kyllä lapset totutetaan vauvasta alkaen meidän ruokaan. Eli myöhemmin sitten syövät samaa pöperöä kuin me aikuisetkin :D