Mistäköhän johtuu unissakävely?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 11:26

minäkin nuorempana kävelin unissani. menin ulos 30 asteen pakkaseen ja tulin takas sisään ja laitoin oven lukkoon ja takas nukkumaan, äippä kerto aamulla et olit yöllä liikenteessä. itse en tienny koko jutusta.
isäntä kans kävelee..nuorempana se on kalsarit jalassa ajellut hississä ylös ja alas (kerrostalo) ja raahannut penkkejä rappukäytävään/eteiseen (sillain niinku junassa) ja nyt se liikkuu unissaan jos se on ollut humputtelemassa.
(joudun laittaa ulko-oven eteen esteitä ja onneksi herään myös siihen kun isäntä ei unissaan tahdo löytää vessaa nii itse olen ohjailemassa sitä (usein mennyt vaatehuoneeseen))

mutta perinnöllistä se ei (ei 100% varmuutta) meillä ole. itse ainakin olen omasta suvusta (lähisuku) ainoa joka käveli unissaan, nyt vanhemmiten se on jäänyt pois. eikä isännänkään lähisuvussa ole muita unissakävelijöitä.

Unissakävely on jo harvinaisempi unihäiriö. Jos lapsi kävelee unissaan, yleensä isä tai äiti on pienenä tehnyt samaa. Aikuisista unissakävelijöistä lähes kaikki ovat harrastaneet sitä jo lapsena.

– Jos kävelee unissaan hyvin usein, kannattaa tutkia, olisiko kyseessä yöllinen epilepsia. Se oireilee samalla tavalla.

Lähteet:
meillä ja hyvaterveys.fi/articles/?c=U...&a=458

Kysyjän kommentti

Rypyllä erinomaisen hauska selitys. Kiitos kaikille kun oli niin hyviä vastauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 09:56

Unissakävelijöitä on 1–15 prosenttia väestöstä, ja yleensä kävely alkaa 4–8 vuoden iässä.[1] Unissakävely on yleistä nuoressa lapsuusiässä ja se saattaa usein liittyä painajaisiin. Lapsista jopa neljännes saattaa kävellä unissaan, mutta kävely vähenee iän myötä, niin että aikuisista enintään pari prosenttia harrastaa yöllistä kävelyä.[2] Lasten unissakävelyn taustalla ei yleensä ole psyykkisiä häiriöitä, mutta aikuisilla siihen voi liittyä psyykkisiä ongelmia ja myös täysin terveillä aikuisilla voi väsyneenä esiintyä unissakävelyä.[2] Unissakävely ei siis ole sairaus, eikä se ole merkki mielenterveysongelmista mutta aikuisen kannattaa kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen, jotta mahdolliset elimelliset sairaudet voidaan sulkea pois. Unissakävely voi joskus johtua korkeasta kuumeesta.[3] Aikuiset unissakävelijät ovat yleensä kävelleet unissaan myös lapsena. Unissakävely on usein perinnöllistä.

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 11:06

minä myöskin kävelen unissani ja lapseni, silloin kun olivat pieniä piti laittaa ulko-oveen ketjut, etteivät kävelleet unissaan pihalle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 11:45

En oikein tiedä.Veljeni käveli unissaan lapsena ja nuorenaa ja mielestäni se oli peloittavaa aikaa,koska hän pääsi joskus kauaksikin ennen kuin hänet löydettiin.Arvelisin,että kyse on psyyken häiriöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 18:37

Unitlan liikunnallinen osio.

Lisätty: 26.03.2009 - 18:38

jossa hermosto antaa käskyjä suorittaa toimintoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 23:41

aivot ei lepää ja ihminen käy ylikierroksilla.. näin maallikon selkokielellä.. oma poika on juossut ja jutellut öisin monta vuotta, ja pahimpia on aina silloin yöhyppelyt, kun on stressiä tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 19:06

En mä tiiä. Muista ettei unissa kävelijää saa herättää muuten se saattaa säikähtää.