mistä haukolus johtuu?

Avainsanat: haukotus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.03.2009 - 10:08

Haukottelu eli haukotus on refleksi, jossa ihminen tai eläin hengittää syvään suu avoinna. Se yhdistetään usein väsymykseen tai pitkäveteisyyden tunteeseen. Haukotus välittää myös sosiaalisen viestin lauman muille jäsenille. Se voi olla esimerkiksi:

1. väsymyksen, stressin tai tylsistymisen osoitus
2. osoitus psyykkisen toimintakyvyn laskusta pitkän tarkkaavaisen valmiustilan jälkeen
3. tapa ilmaista voimakkaita tunteita kuten vihaa.

Haukottelun tarkka syy on kuitenkin epäselvä. Näiden viestien vuoksi ihmiset peittävät joissakin kulttuureissa kädellä suunsa haukotellessaan. Haukottelua voidaan pitää epäkohteliaana tai epäsiistinä.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.03.2009 - 09:59

Jotkut sanovat, että happivajeesta. Mitään varmaa tieteellistä selitystä sille ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 10:11

Haukotus on eräänlaista viestittämistä, kun on todella tylsää tai virikkeet ei anna singnaalia aivoihin, silloin haukotus ohjaa toimintoja, yleensä jos haukottelee toisten seurassa itse jo hakee toimintaa että se loppuu, eläimillä katse seuraa jopa kärpästä että ei nuku vaaniessa saalista.

Lisätty: 19.03.2009 - 10:48

Haukotus ei merkitse väsymystä , vaan virikkeen puuttumiseen.Haukotus laumassa lisääntyy koska kaikilla on yhtä tylsää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 10:39

Väsymyksen merkki, johtuu eri syistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 10:46

Itselläni ehkä enemmänkin siitä kun jököttää samassa paikassa pitkään, ei niinkään väsymyksestä.
Ärsyttävää on myös haukoituksen "tarttuminen" vaikkapa tv-ohjelmasta - mistähän se johtuu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 11:11

En tiedä muuta kuin että se tarttuu jopa puhelimen välityksellä. Mielenkiintoinen ilmiö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 11:21

Se johtuu väsymyksestä tai sit et on tylsä olo. Ulkoilu vois auttaa. Mutta unen määrä myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 11:33

Ollaan lähestymässä unen autuutta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 11:59

hapen puutteesta.. mä ainakin haukottelen vaikken olis väsynyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.03.2009 - 14:07

Itselläni se on tylsistymisen merkki. Väsyneenä en haukottele.