onko teillä kokemuksia fibromyalgiasta?mitä mieltä lyrikasta?auttaako se?onko tiedossa lääkäriä joka oikeasti tietää taudista??

Avainsanat: fibromyalgia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 19:16

Fibromyalgia on yleensäkin naisten sairaus ja sitä esiintyy enenevästi kaikissa länsimaissa, esiintyvyyden kasvu ilmentää naisten elämän vaativuutta, johon yhdistyvät työ- ja perhe-elämän kiireisyys ja naisten pyrkimys selviytyä kaikista vaatimuksista tunnollisesti ja hyvin.

Fibromyalgiakipuun ei kannata syödä tulehduskipulääkkeitä, koska kyseessä ei ole tulehduskipu, vaan lääkitys pitää etsiä yksilökohtaisesti: esim. Lyrica, Cymbalta, kipukynnyslääke Triptyl, tms.

Kuntoutuksesta on todettu olevan erittäin paljon hyötyä myös, enemmän kuin lääkkeistä. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, muuten kylläkin..

Lähteet:
www.poliklinikka.fi/?page=49...82028& ja omatietoa myös mukana

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 16:48

Minulla on diagnosoitu fibromyalgia, lääkkeenäni on lyrica ja triptyl pahaan selkävammaan , mutta nämä lääkkeet auttavat hyvin myös fibron särkyihin ja kipuiluun.Minun sairauteni totesi sisätautilääkäri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 17:06

Minua tämä tauti on piinannut vuosikymmeniä,diagnosoitu se on vuonna 2000 ja sen teki fysiatrian erikoislääkäri,triptylistä minulle ei ollut mitään apua nyt olen käyttänyt mitä milloinkin ja kivuttomilla jaksoilla en tietenkään mitään,Kivuttomia jaksojakin on ollut,vaan ei tänä talvena,kun on jatkuvasti ollut aika kosteaa,selvästi ilmat vaikuttavat tähän tautiin.Kyllä varmasti nyky lääkärit ovat tästä perillä,siihen on hankalaa löytää sattuva lääkitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 18:42

Lyricasta on kokemuksia, minulle sopimaton lääke nykyään....ikävää : ( , mutta aika vaarallinen näin naisihmiselle kun paino meinas karata käsistä.... triptyl kokeiltiin mut en apua saanut : (...
Pidä tai yritä ainakin pitää elämäsi tasaisena niin voit pärjätä paremmin kipujesi kanssa, hae kela:n kuntoutukseen sieltä tulee aivan varmasti vinkkejä tulevaan : ) Voimia sinulle : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 09:46

Huomautan että netistä saa huonoa tietoa ko. oireyhtymästä. Suomessa on aika vähän lääkäreitä jotka ovat perehtynyyt ko. tautiin, Helsingissä on yksi hyvä, on ilmeisesti maan parhaimmistoon kuuluva.
Asteet ovat eri ihmisillä erilaisia, niin hoitomuodot ja lääkityskin (jota tarvitaan ainakin alkuvaiheessa jos sopiva löytyy).
Elämäntavoilla voi edesauttaa tilannetta aika paljon. Liikuntamuotoja ovat kävely, hiihto, pyöräily jotka sopivat useimmille. mitään "kovaa" jumppaa ei voi harrastaa, venyttely ok.