Ovatko vuorovaikutustaidot kasvattajan tärkein työväline?

Avainsanat: vuorovaikutustaidot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 23:14

Onkohan se tärkein, tuli kaikkea muutakin mieleen mitä kasvattaja tarvitsee: Empatia, vastuu, rajojen asettaminen, turvallisuuden luominen, eri ikäkausien ymmärtäminen, yms. No sanotaan että se on yksi tärkeimmistä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 13:22

Vanhemmuus on enemmänkin vastuun ottamista. Itsensä likoon panemista ja välittämistä. Auktoriteettina oleminen vaatii vuorovaikutustaitoja, joilla lapsen saa ymmärtämään mikä on oikein ja mikä väärin ja että aikuinen kantaa hänestä vastuun mutta lapsen on kunnioitettava vanhempaansa. Rajojen oppiminen ja toisista ihmisistä välittäminen on jatkuvaa opiskelua. Lapselle on tärkeää tuntea, että hän voi puhua kaikesta vanhempiensa kanssa tietäen, että he eivät tuomitse vaan yrittävät selvittää asiat yhdessä hänen kanssaan. Siksi sanoisinkin, että kasvattajan tärkein työväline on luottamus. Ilman sitä ei ole vuorovaikutusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:40

Vuorovaikutustaidot ovat tärkeä osa kasvattajan työkalupakista. Tärkeintä on vaikea nimetä, Arnipopan kertoma luottamus on kuitenkin yksi tärkeimmistä, ellei tärkein.

Samahan koskee kaikkia ihmissuhteita. Ilman luottamusta homma ei toimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:58

Jos tarkoitit ammatillisesti, niin mielestäni v v-taitoja ei voi oppia. Ne joko ovat ... tai pysyvät poissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 16:34

kyllä ne avut ..ovat hyvät ammatissa , kuin ammatissa... vanhemmuudessa ja parisuhteessa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 17:07

Kyllä niillä olen leipäni ansainnut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 17:21

Ihmissuhteethan ovat vuorovaikutusta,niin lapsien,kuin aikuisten välillä,luottamus on ansaittava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.03.2009 - 20:28

Eihän ilman vuorovaikutusta tule mistään mitään. Niitä tarvitaan ensimmäisenä, että pystyy edes sitä luottamusta alkaa hankkimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:48

Ei ole. Kasvattajan tärkein ominaisuus on vastuun ottaminen ja rajojen vetäminen kasvatettavalle sillä siitä tulee turvallisuuden tunne. Kasvattajan on myös osattava kantaa vastuu kasvatettavan minäkuvan kehityksestä eli osattava antaa rakkautta ja hyväksyntää.