Kuinka monta m tai min pitäisi normaalipainoisen uida laiskasti, jotta se vastaisi esim. 5 km:n laiskaa (sauva)kävelyä kaloreissa?

Normaalipainohan on neuvolan ulkopuolella punnittava 100 kg+

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 23:37

Tätä laskuria olen käyttänyt energiankulutuksen arviointiin liikuntalajeissa:

ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet...gycosts.pl

Kulutus sauvakävellessä laskurista löytyy nopeuden perusteella (km/h) mutta kuntouinnin teho on jaettu vain kolmeen ryhmään (rauhallinen, vauhdikas, erittäin vauhdikas). Jos vertaan rauhallista uintia sauvakävelyyn nopeudella 5 km/h on kulutus samankestoisessa suorituksessa hyvin samaa suuruusluokkaa.

Jos arvioidaan, että vähän vajaan tunnin rauhallinen uinti vastaa energiankulutukseltaan 5 km sauvakävelyä, niin ei varmaan mennä kovin pahasti metsään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 23:46

Oikein kunnon vastausta en kysymykseesi osaa antaa, mutta kun vertaiskokemuksia on, niin en malta olla kertomatta.

Arvatenkin suunnilleen sinun ikäisenä minäkään en ollut riisitautinen ja olin osittain painostuksesta, osittain omista herätteistä 'liikunnalisella ruokavaliolla' . Lajeina silloin olivat kävely ja uinti (sauvoja ei vielä siihen aikaan oltu keksittykään). En muista oliko se oma keksintö vai jonkun viisaaman antama ohje, mutta ohjelma oli joko 5 km kävely tai puolen tunnin uinti. Molempia harrastin vähän sään ja mielian mukaan valiten.

(nykyään paljon myöhemmin ja paljon kevyempänä kävelen kymmenen kilometriä päivittäin, uimahalliin tulee harvemmin lähdettyä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 00:22

vajaa puoli tuntia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 07:55

joku tunti veikkaisin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 07:57

5/30 kuuria olen joskus itse noudattanut, tuntui tasapuoliselta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 09:28

Epäs osaakkaan arvioida aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.03.2009 - 09:55

Tunnin kun heiluttelet niitä sauvoja tai saman ajan polskuttelet vedessä, niin teho on kutakuinkin samaa luokkaa. Tämä on vain oma arvioni omaan laskaan liikuntaan perustuen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 11:13

Varmasti yksi tunti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:13

noist kaloreista en osaa sanoa, mutta jos pysyt pinnalla puoli tunitia niin se varmaan on jo aika hyvä juttu