Kotitalousvähennys kasvoi tälle vuodelle. Mitkä työt ovat nyt vähennyskelpoisia?

Avainsanat: henkilökohtainen lakisääteinen rajattu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.03.2009 - 12:59

Kotitalousvähennys on erittäin hyödyllinen ja merkittävä apu sille joka haluaa esi. asumistasoaan kohentaa:

"Kotona tai vapaa-ajan asunnolla teetetyn työn kustannuksista voi saada kotitalousvähennyksen, jonka voi osittain vähentää verosta. Vähentää saa 60 % yritykseltä ostetun työn kustannuksesta, tai 30 % kotitalouden palkkaaman työntekijän palkasta sekä palkan sivukulut.

Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä on vuodesta 2009 alkaen 3000 euroa vuodessa.

Vähennys on henkilökohtainen joten puolisot voivat saada vähennystä yhteensä jopa 6000€ vuodessa.

ps. Gristallin puheet ja pelottelut työnanataja-velvollisuuksista täyttä väärinkäsitystä (?) (puhuukohan ollenkaan kysytystä asiastakaan?)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.03.2009 - 09:47

Tuollahan siitä on factaa:
www.kotitalousvahennys.fi/ko...i_saa.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 09:57

"Kotitalousvähennystä ei myönnetä, jos henkilö on saanut välittömästi samaan työsuoritukseen omaishoidon tukea, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tukea (hoitorahaa, -lisää tai kunnallista korotusta), palkkatukea tai yhdistelmätukea. Vähennyksen estää myös kunnan myöntämä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli."

Täälläpäin tämä pykälä on tuottanut päänvaivaa. Odottelemme omaistukiryhmässä miten se ratkaistaan. Päätöstä ei asiassa vielä ole. On vain vastattu kahdella eri tavalla kysyttäessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 10:04

Pääasiassa remontteihin ja kotisiivouksiin.Olen itse törmännyt Lennun kertomaan ongelmaan.Lisäksi sinusta tulee työnantaja nostaessasi kotitalousvähennystä - kaikki eivät sitä tiedä -ja se asettaa ylimääräisiä velvoitteita kotitalousvähennystä hakevalle.Itse en lähtisi siihen byrokratiaan mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 10:27

Jos teetätän kotini siivouksen jollain muulla,voin käsittääkseni saada siitä kotitalous vähennystä,sitä en tiedä miten tämä käytännöss toimisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 10:34

Riippuu ne velvotteet tietysti myös ostatko palvelun firmalta vai yksityiseltä. Mieluusti käyttäisin siivous- ja remonttipalveluita, jos tuota ylimäärästä rahaa olisi maksaa ulkopuoliselle. Työn arvosta saa vähentää verotuksessa noin 30%. Ilman sos. kuluja ja alv.a. Jos määrä on muuttunut, prosenttiosuus on silloin noussut. Tämä vanha %.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 10:56

Itse kannatan kyllä kotitalousvähennystä mutta sen saaminen konkreettisesti tulee vain niin viiveellä, että en yhtään ihmettele, ettei sitä paljoa käytetä. Kenellä on varaa odottaa seuraavaan vuoteen ja maksaa koko summa ensin, ellei sitten jo ennestään ole varaa jolloin vähennys ei ole se syy miksi voi työnsä ulkopuolisella teettää. Suora vähennys heti laskussa olisi parempi vaihtoehto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 11:12

Näin narrataan leikkaamaan etuja kun veropohja rapautuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.03.2009 - 11:32

Kotitalousvähennystä voi hakea kolmella eri tavalla verotoimistolta:

1) Hakeminen etukäteen
Mikäli on suunnitelmissa teettää tavanomaista kotitaloustyötä esimerkiksi vuoden 2008 aikana, voi ilmoittaa summan verottajalle. Tämän jälkeen saa uuden verokortin, jossa on pienempi veropidätys-% ja rahaa jää jatkossa enemmän käteen palkasta, eläkkeestä tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.03.2009 - 17:21

www.veronmaksajat.fi/omatver...svahennys/

Asiaa ko. asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 20:45

itse remontoin vanhaa taloa. kun käytän ulkopuolista työvoimaa, voi heille maksetusta "palkasta" saada vähennystä. tarvikkeet eivät kuulu tähän. ja esim nuohous ei kuulu tähän piiriin, on meinaan lakisääteinen juttu. niin ja tällä tekijällä pitää olla y-tunnus eli rekattu duunari. kaverin kirjoittama lasku ei kelpaa:)