Mitä pitää sisällään elämänkatsomustieto?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.03.2009 - 14:04

Elämänkatsomustiedon opiskelu eroaa uskonnon opiskelusta siinä, että et:ssä ei anneta ajatuksia valmiina eikä opeteta yhtä ainoaa oikeaa tapaa ajatella. Se syventää ymmärrystä maailmassa risteilevistä uskomuksista ja auttaa näin rakentamaan myös omaa maailmankuvaa.

Lukiossa voi suorittaa kaikkiaan 5 elämänkatsomustiedon kurssia, joista 3 on pakollisia ja 2 syventäviä. Kurssit ovat:

1. Hyvä elämä (ET1)
Kurssilla pohditaan, mitä on hyvä elämä, millaisista aineksista identiteetti ja yksilöllinen elämä koostuvat ja millaiset mahdollisuudet ihmisillä on tavoitella hyvää elämää.

2. Maailmankuva (ET2)
Kurssilla pohditaan maailmankuvan muodostumista ja maailmankuvien eroja. Kurssilla perehdytään maailman käsitteellistämisen tapoihin sekä tiedon ja eri yhteisöllisten instituutioiden merkitykseen siinä.

3. Yksilö ja yhteisö (ET3)
Kurssilla pohditaan yksilöä, yhteisöllisyyttä, yhteiskuntaa ja ihmisten välistä vuorovaikutusta. Kurssilla perehdytään oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja demokratian toteutumiseen.

4. Kulttuuriperintö ja identiteetti (ET4)
Kurssilla pohditaan kulttuuriperintöä hyvän elämän lähtökohtana ja hyvän elämän mittana sekä toisaalta jatkuvasti kehittyvänä ja muuttuvana ilmiönä. Kurssilla perehdytään sekä maailman että suomalaisen nyky-yhteiskunnan monikulttuurisuuteen.

5. Maailman selittäminen katsomusperinteissä (ET5)
Kurssilla pohditaan erilaisia tapoja selittää maailmaa myyttisissä, uskonnollisissa ja katsomuksellisissa perinteissä. Kurssilla perehdytään erilaisten katsomusten syntyyn, historiaan ja tutkimukseen.

Lukion opetussuunnitelmassa elämänkatsomustietoa luonnehditaan seuraavasti:
"Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen. Filosofian ohella se hyödyntää niin ihmis-, yhteiskunta- kuin kulttuuritieteitäkin. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmisiä pidetään luonnollisina, tajunnallisina ja kulttuurisina toimijoina, jotka luovat ja uusintavat merkityksiä keskinäisessä kanssakäymisessään. Inhimilliset katsomukset ja käytännöt nähdään yksilöiden, yhteisöjen ja traditioiden vuorovaikutuksen tuloksena syntyneinä."

"Elämänkatsomustiedon opetus rakentuu ihmiskäsitykselle, joka korostaa ihmisten mahdollisuutta elää vapaina ja keskenään tasavertaisina, aktiivisina ja tavoitteellisina. Oppiaineen opetuksessa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja laajentaa sitä koskevaa tietämystään sekä yhteisellä toiminnallaan tietoisesti ohjata elämäänsä. Näistä lähtökohdista oppiaine tukee opiskelijoiden elämänkatsomuksen ja identiteetin muotoutumista sekä heidän yhteisöllisten hyvän elämän ihanteidensa ja käytäntöjensä hahmottumista."

"Elämänkatsomustieto kartuttaa pohdiskelevasti ja keskustellen opiskelijoiden kulttuurista ja katsomuksellista yleissivistystä, toiminnallista arviointikykyä ja tilannetajua, eettisiä valmiuksia ja suvaitsevaisuutta sekä keskustelun, kuuntelun ja itseilmaisun taitoja. Katsomuksellisen arviointikyvyn kehittyminen on avain hyvään elämään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti."

Lähteet:
Lukion OPS: www.edu.fi/julkaisut/maarayk...s_uusi.pdf

Kysyjän kommentti

Kiitos tästä. Perin valaisevaa! =)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.03.2009 - 16:19

Onpa upea vastaus -ninalla- Eipä tuota perusteellisemmin voi kuvatakkaan. paljon on nähty vaivaa kysymykseen vastatessa. Upeeta, Mahtavaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 16:33

Juu, ex. ns. siveysoppia yleistiedäntään positiivisesti liittyen, kuten yllä oli tieto. Kaikille erittäin suositeltavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 17:18

juu, kuin nina tiesi. Opetetaan humanitaarisiä arvoja..