kuka on keksinyt rumat sanat ja miksi ne keksittiin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 16:10

Tohtori Ulla-Maija Kulonen on penkonut kiroilua. Kulonen on Suomen kielen alkuperään erikoistunut tutkija. Hänen mukaansa Suomen kielen voimallisimmat kirosanat ovat uskonnollista alkuperää, kristinuskon sanastosta peräisin.
Suomalaiset eivät kuitenkaan oppineet kiroilemaan käännyttyään kristinuskoon, vaan kyllä sitä kiroiltiin pakanuuden pimeydessäkin. Esimerkiksi sana perkele on ikivanha balttilainen lainasana 2000-3000 vuoden takaa. Oikeastaan se pitäisi ääntää perkuna. Todennäköisesti sana ei liittynyt uskontoon, mutta sielunvihollisen merkityksessä sanan toi kirjakieleen Agricola. Toinen sielunvihollisen nimi saatana on kristillistä perua.
En pistkästytä teitä enempää, mutta todettakoon vielä, että sana helvetti on muinaisgermaanien kuoleman valtakunta ja sana piru on venäläistä alkuperää. Loppu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 16:11

Jotenkin musta tuntuu, ettei rumia sanoja oikeesti edes ole, sillä sanalla, joka suomen kielessä tarkoittaa kiroilua, on jossain päin maailmaa ihan eri tarkoitus. Sanat on vaan sanoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 16:19

Kiroilu on niin kamalan kuuloista ettei kannata opetella ja ne jotka kiroilee itseään tehostaakseen ovat loppupeleissä vähän mamiksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 16:36

joku tyhmä ihminen.. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 16:38

En tiedä kuka on keksinyt,mutta raamatussakin esiintyy kirosanoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 16:45

ei kyllä tule mieleen kuka ne kirosanat on keksinyt. mutta ei ainakaan mikään kovin viksu kun ei ole korvilla kuultavaksi mitään kaunista. nimittäin kiroilu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 17:17

Oletan niiden kehittyneen ajanmittaan kansansuussa, kuten nämä alatyyliset sanat. Ehkä raamattukin on ollut hyvänä apuna ja murteet korostavat kiroilun moninaisuutta.

Lähteet:
Puhdas avio

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 17:40

Luultavasti tämän Tapaturmailmoituksen tehnyt mies:
www.avaruusmies.com/jokes/fi...sh/71.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 17:44

Useimmathan noista voimasanoista on ihan tavallisia, merkityksellisiä sanoja, jotka vaan käytettyinä epäasiallisissa yhteyksissä ovat saaneet manauksen luonteen tai muun symbolisen merkityksen.

Kirosanoistahan mä en mitään tiedä, mutta vähän jäin ihmettelemään noita Timpan lähteitä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 18:01

Kieli kehittyy, ihminen hitaasti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 18:02

Karhukin murisee vihaisena. Sieltä niitä ärräpäitä on myös suomeen ammennettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 18:29

Perkjärrvellä saatavana junalautoja! Hyi ku rumaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 19:27

Eikö vuosisatoja sitten kansan puhe ollut suorasukaisempaa ja rehevämpää? Muistan lapsena lukeneeni jotain kansan suusta tulleita viisauksia ja kaikki intiimit ruumiinosat oli siellä häveliäisyyssyistä krjoitettu latinaksi. Ja niissähän mulla oli suomentamista.

Nyt tuntuu olevan muotia sadatella englannin kielellä. Ehkä ei olla sisäistetty sanan merkitystä ja se livahtaa suusta niin liukkaasti.

Ja suomeksi se v-sana tulee niin helposti naisiltakin, että se on oikeastaan vain voimasana vahvistamaan tunnetilaa eikä niinkään kirosanaksi tarkoitettu ruumiinosa. Tämän v-sanan hokemisen panisin pannaan kaikilta. Se kuullostaa tosi rumalta, ainakin tyttöjen suusta.

Toisaalta taas minusta ei mikään sana ole ruma. Riippuu siitä miten sen sanoo ja mikä tunnelataus siihen liittyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 20:24

olisikohan joku lyönyt vasaralla peukaloon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 20:46

joku ketä on vituttanut PALJON

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 22:50

Empä tiedä kuka on keksinny. Kyllä joskus tulee suusta kirosana . Mutta mitäs se nuoriso joka toinen sana kirosana suosituin (että voihan vit......tu..) eli ruma sana,ei kirosana.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 23:13

kyllä olen ihan varma että se on tuo putte 46 laittama linkin mies, sen verran oli miehellä huonoo tuuria..hehhee..ei olut naurun paikka, mutta sain makeet sellaiset..joten kirosanojen ja uusien sellaisten uskon hänen ne keksineen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 14:41

Oli miten oli, kiroilu on ruma tapa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2009 - 14:07

joku tunneherkkä ihminen ne on keksinyt. rumia sanoja on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 13:58

kirosanat ovat vaan sanoja ja niitä luullaan pahoiks -.-