Matkakokemukset - Aktiviteetit ja harrastukset Gambiassa

Opas Sarja Sonko

Vieras    16.11.2018    Bakaun aktiviteetit ja harrastukset    Bakau

Hei, olen käynyt Gambiassa monet kerrat ja suosittelen myös Sarja Sonkoa oppaaksi. Asiallinen, iloinen, auttavainen, luotettava ja ymmärtää milloin turistit tulisi jättää rauhaan. Hän osaa järjestää eri päiväreissuja, tulee mukaan kaupungille tinkimään ja auttaa ja ohjaa myös jos ilmenee jotai ongelmia. Huippu tyyppi! Sarjan löytää Bakau alueelta, cape point hotellin läheltä. On toiminut oppaana monelle suomalaiselle. Hänelle voi soittaa tai laittaa viestiä numeroon: +220 7087954, hänet löytää myös facebookista nimellä Sarja Sonko official tourist guide.

Paikallinen yrittäjyys

Vieras    06.02.2018    Gambian aktiviteetit ja harrastukset    Gambia

Ihan mahtava maa ja loistava kokemus jonka tarjosi meille ennenkaikkea luotettava ja raitis paikallis opas. Hän ei pyytänyt palvelusta mitään ja oli erittäin ystävällinen.

Täältä löydät hänet ja toiminta on ammattimaista!!!

gambiaexperience.webnode.fi/

Hieno matka Gambiaan ja todella hyvä paikallinen opas

Vieras    22.11.2017    Banjulin aktiviteetit ja harrastukset    Banjul

Kävimme Gambiassa marraskuussa 2017 jossa yövyimme Kombo Beach hotellissa. Hotellissa vietimme kolme kokonaista päivää, yhden päivän olimme golfaamassa. Hotellin viereltä löytyy 18-reikäinen par 69 kenttä, jonne paikallinen pro meidät hotellilta houkutteli. Caddiet mukana. Kenttä on nature course, joten ihan mitään superhienoja väyliä ja greenejä ei kannata odottaa löytävänsä. Me kuitenkin viihdyimme todella hyvin. Gambian rantaviiva on todella upea ja erinomainen paikka käydä lenkillä, jos lähtee tarpeeksi aikaisin. Auringonnousun aikoihin kaupustelijat eivät vielä ole heränneet ja ilma ei ole liian kuumaa.

Kahtena päivänä olimme retkellä paikallisen oppaan kanssa, johon olimme ottaneet yhteyttä jo ennen matkaa. Voin todella lämpimätsti suositella Mr Sonkoa ([email protected]). Hänen kanssaan kävimme Senegalissa upealla safarilla yhtenä päivänä ja toisena päivänä Gambian kierroksella, jossa kävimme markkinoilla, veneretkellä ja tutustumassa todella syrjäiseen kylään, sekä Beach Clubilla. Paikallisen oppaan mukana olo mahdollistaa rauhassa liikkumisen kaikkialla.

Eihän Gambia maailman kehittynein maa ole, mikä näkyy esim sähkökatkoissa, autokannassa ja jätekasoista joillain alueilla. Jos näiden kanssa on valmis lomailemaan, niin suosittelen ehdottomasti

Petteri Rehu (petteri rehu at gmail com)

Gambia hieno ja erilainen matkakohde

Vieras    29.01.2017    Kololin aktiviteetit ja harrastukset    Kololi

Moi,

tuoreita kokemuksia tältä vuodelta Gambiasta :) Lähdimme mieheni kanssa loppiaisena viikon matkalle Gambiaan. Aikaeroa kun on vain kaksi tuntia, oli helppo astua paikalliseen elämään kiinni. Asuimme Djembe Balafon -hotellissa, jossa huoneemme oli uusin. Henkilökunta hotellissa oli todella mukavaa ja hoiti kaikki ongelmat nopeasti ja ammattitaitoisesti.

Gambia maana hieman mietitytti matkaa varatessa, mutta onneksi lähdettiin, oli hieno kokemus! Palkkasimme paikallisen oppaan, Mr. Sonkon ja hänen kanssaan käytiin safarille Senegalin puolella (keltakuumerokotus vaaditaan Senegaliin matkatessa ja keltainen rokotustodistus siitä), mangrovemetsään tutustumassa paikallisia osterin kerääjänaisia seuraten jokiajelulla ja samalla Gambian lintuja bongatessa. Mr. Sonko on virallinen turistiopas ja myös lintuopas, hän tunnistikin hienosti aina näkyvissä olevat linnut. Lisäksi käytiin hänen kanssaan paikallisilla Serekundan markkinoilla (Gambian suurimmat), sinne kannattaa ehdottomasti mennä mutta suosittelen menemään paikallisoppaan kanssa, niin saa suht rauhassa katsella ja ihmetellä kaikkea.

Gambian ilmasto on meikäläisen mittapuun mukaan todella miellyttävä, koko viikon oli +30-35 astetta, parina aamuna oli hieman viileämpää. Hotellimme oli rannalla ja rantaa jatkuikin sekä etelään että pohjoiseen pitkät pätkät. Hotellin rannalla sai olla rauhassa, mutta heti kun meni veden rajaan, tuli kaikenlaisia "kavereita" kauppaamaan sitä sun tätä. Gambialaiset ovat kovin kiinnostuneita ulkomaalaisista ja kyselevät kovasti. Jos ei aina jaksa vastata "juu, ollaan Suomesta" "juu, tultiin eilen" "ollaan viikko vielä", sanoo vain ystävällisen tiukasti, että nyt täytyy mennä, niin kyllä he sitten uskovat.

Rannalla myyvät tuoreita hedelmiä ihanat "fruit ladyt", meidän suosikki oli nr. 3 Ndey. Jos ostatte häneltä hedelmiä, sanokaa terveisiä "Finnish familylta" :)

Kaiken kaikkiaan mahtava maa, joskin elintaso on toki aivan eri luokkaa ja köyhyys käsinkosketeltavaa. Oma asenne kohdalleen ja tervettä järkeä ja ehdottomasti paikallisoppaan kanssa matkaan, niin näkee ja kokee paljon enemmän. Suosittelen Mr. Sonkoa, hän hoiti hienosti kaikki matkat ja taatusti näimme enemmän kuin jos olisimme menneet esim. Tjäreborgin järjestämille matkoille. Häneen saa parhaiten yhteyttä sähköpostilla [email protected].

Minulta voi myös kysyä lisätietoa, jos haluaa: [email protected] :)

Innokkaasti ja ennakkoluulottomasti Gambiaan vaan :)

Paikallinen opas Gambian matkalle

Vieras    10.03.2016    Banjulin aktiviteetit ja harrastukset    Banjul

Kävimme Gambiassa viikon lomareissulla helmikuun loppupuolella (2016). Matkasta muodostui erittäin onnistunut, kiitos paikallisen oppaamme Mr Sonkon!

Vierailimme hänen kanssaan mm. krokotiili- ja apinapuistossa, Senegalissa safarilla, kalastamassa Gambiajoella, markkinoilla ja vierailulla hänen kotikylänsä koulussa :) Lisäksi hän on "official bird guide". Hän osaa hyvin englantia, on erittäin ystävällinen sekä lisäksi hän järjestää kaiken puolestasi ja vielä mielestäni halvalla.

Useimmiten Sonko päivystää Kombo Beach hotellin lähistöllä.

Jos olet kiinnostunut paikallisesta oppaasta, niin voin suositella häntä lämpimästi !

Sonkon tavoittaa parhaiten sähköpostilla: [email protected]

-Mikko

Mainio matkaopas osa II

Vieras    01.03.2015    Gambian aktiviteetit ja harrastukset    Gambia

Kerroin jo huhtikuussa 2013 mainiosta oppaastamme Alagiesta. Olemme pitäneet silloin tällöin yhteyttä. Alagie tekee oppaan hommia edelleen ja tätä nykyä hänellä on oma pikkubussi, joten kyytikin järjestyy edulliseen kimppahintaan.

Jos haluat Alagien yhteystiedot, laita viestiä osoitteeseen [email protected].

Mainio paikallisopas!

Saimme jo Suomessa Alagien puhelinnumeron tuttavalta, joka oli käynyt Gambiassa aikaisemmin. Otimme yhteyttä ja Alagie tuli jo ekana iltana tapaamaan meitä hotelliin. Sympaattinen nuorimies! Hänen ansiostaan saimme reissusta irti paljon enemmän kuin olimme osanneet odottaa. Ja miten helposti!

Joka aamu Alagie oli odottamassa meitä hotellin ovella hyvän ystävänsä kuljettaman pikkubussin kera. Kiersimme apinapuistot ja krokotiilialtaat, Banjulin nähtävyydet yms. ja pääsimme käymään myös Alagien kotona ja mummolassa. Yhden päivän ajelimme Senegalinkin puolella ja taas Alagie järkkäsi kaiken: rahanvaihdot, lauttaliput, pikkubussin lautan jälkeen. Alagie on opastanut turisteja ennenkin ja osaa mm. etsiä turvalliset ruokapaikat.

Gambiassahan saat väsytykseen asti opas-,kyyti- ja myyntitarjouksia heti, kun poistut hotellin alueelta. Ja porukka ei anna periksi, vaikka kuinka sanoisit, ettet ole kiinnostunut. Mutta kun on jo oma opas, tunkeilijat pysyvät loitolla.

Sovimme Alagien ja kuskin kanssa päivän retken hinnan aina aamulla ennen lähtöä ja tarjosimme matkalla ruuat. Halvaksi tuli.

Suosittelen Alagieta avuksi reissullesi! Jos haluat hänen yhteystietonsa, laita minulle viestiä osoitteeseen [email protected].

afrikka

alpi    15.01.2013    Banjulin aktiviteetit ja harrastukset    Banjul

gambia on aikas mukava paikka kunhan alku shokista selvii.

suosittelen lämpimästi ihmisille jotka haluu kokea ja nähdä jotain ihan uutta ei lapsiperheille

gambian arki on vielä niin alkeellista menoo että se laittaa miettii ja ihmettelee asioita

suosittelen viikosta kahteen siinä ajassa kerkii nähdä mitä gambialla on näytettävänä ja ehkä tehdä retki senegaliin.

Opas apua

Vieras    04.01.2013    Bijilon aktiviteetit ja harrastukset    Bijilo

Olen kolmatta kertaa lähdössä Gambiaan.Erittäin ystävällistä kansaa,iloisia köyheedestä huolimatta.Bijilo hotellissa miellyttävän väljää ja lyhyet matkat nähtävyys sekä meno paikkoihin.Erittäin miellyttävä henkilökunta.Jos tarvitset paikallista opasta voin suositella luotettavan kuljettajan ja oppaan.Entisenä ambulanssin kuljettajana tuntee maan ja turistikohteet.Modou Faal puh:220 7918269,asuu Bijilossa.

Ratsastus Gambiassa

vanellus    07.01.2011    Bakaun aktiviteetit ja harrastukset    Bakau

Rannalta löytyy monenlaisia hevosten tarjoajia. Osa polttelee reippaasti muutakin kuin Marlboroa ja nämä tyypit sivuutin tomerasti.

"Amines Horse Riding"- pojat käyttäytyivät mukavasti, eivät tuputtaneet ja huolehtivat hevosistaan niin hyvin kuin voivat.

Aika laihoja hummat siellä ovat, kun ei vihreetä ei ole tarjolla, eikä paikallisilla varaa rehuja ostella.

Eräs nuorimies toi pienen pollensa tarjolle ja huomasin, että otsahihna oli terävää muovista pakkausnarua joka painui napakasti pollen korvien eteen. Juteltiin siinä hevosista ja tuntui kuin poika olisi todella ollut kiinnostunut aiheesta - ainakin hän irrotti tuon terävän narun ja lupasi myös kääntää suitset oikeinpäin. Sanottakoon vielä että tämä tapahtui, vaikka oli käynyt varsin selväksi, etten ota hänen hevostaan.

Oli mahtavaa laukkailla pitkällä rannalla! Paikalliset hevoset lisää vauhtia "asha"- kehotuksella. Unohdin jo selässä ollessani sen sanan millä hiljennetään...

Hintaa en muista, mutta siitä voi varmasti neuvotella. Jos raaskii maksaa pyydetyn, niin se saattaa vaikutaa hevosten ruokintaan.

MIkäli ja kun joskus menen uudestaan, taidan ottaa viemisiksi joitain hevostarvikkeita. Tuskin pahastuvat vaikka olisi kulunuttakin tavaraa.

Kiva

Gambiassa on oikeasti monta paikoja mitkä kanata nähdä....jos et halua olla kokko ja joka päivä ranalla. Lamin Lodge on semonnen paika....apinat seurassa voit nautia ruasta sekä juomista... mutta oikeastaan todellakin suositelisin ota opas. Siksi koska he tietävät missä, kuinka paljon asiat maksaa ja myös maan tavat....ja nyt se tricky business.... Rehellinen opas on siis vaikeä löytä sieltä.... Taas suositellen Jonna Jokelan palvelut.....+2207278406 - Älä luota ketään ihan noin vaan... Jonna on suomalainen ja tuntee Gambia...kylä se maksaa...mutta hän on rehellinen ihminen ja pääset näkemään enemänkin kuin muuten.