Matkakokemukset - Nähtävyyksiä Sisiliassa

Upeat maisemat ja runsaasti nähtävää

Vieras    18.07.2015    Giardini Naxoksen nähtävyydet    Giardini Naxos

Olen ollut useita kertoja Sisiliassa ja nähtävää riittää runsaasti. Löytyy myös täysin uniikkeja nähtävyyksiä kuten tulivuori Etna ja kreikkalainen amfiteatteri Taorminassa josta on huikea näköala suoraan merelle ja Etnalle! ruoka oli todella hyvää: söin herkullista 5-6e maksanutta spaghettia ja 1-2e maksaneita gelato jäätelöitä, joissa ei ole laktoosia joten niistä ei saa vatsavaivoja. Makuja oli runsaasti erilaisia. Kävin myös markkinoilla joista löytyi parillakin eurolla koruja ja kenkiä, markkinoilla oli mukavaa kierrellä ja markkinoiden toisesta päästä löytyi myös kahvila. Meri ja merituuli viilensivät kuumalla kesällä, eikä rannalle menosta tarvinnut maksaa mitään sisäänpääsymaksua kuten joillakin muilla Italian rannoilla täytyy. Osallistuin retkille je ne täydensivät onnistunutta monipuolista lomaa. Jos pidät Kreikansaarista ja Espanjasta niin saatat pitää mös Naxoksesta

Syrakusa tarjoaa upeita nähtävyyksiä

JHurmerinta    18.12.2013    Syrakusan nähtävyydet    Syrakusa

PIAZZA ARCHIMEDE

Matkustimme Sisiliaan. Hotellimme sijaitsi Syrakusassa, saaren itärannalla. Yhtenä iltana löysimme itsemme Syrakusan vanhasta kaupungista. Aurinko oli jo laskemassa ja kaupungin kaduilla tanssivat viimeiset auringonsäteet alkuillan varjojen kanssa.

Arkhimedeen vanha aukio on valtavan kaunis. Aukio on pieni. Istahdimme vanhan kahvilan ulkoterassille nauttimaan raikkaat virvokkeet. Vieressä nousi korkeuksiin upea, mahtipontinen, satoja vuosia vanha Banco di Sisilia ja takanamme kohosi muun muassa kolmikerroksinen ikivanha talo, jonka sähköpiuhat roikkuivat miten sattui, samoin asukkaiden värikkäät pyykit. Seinien maalipinta oli rapistunut. Talosta huokui menneet vuodet ja italialainen elämäntyyli.

IL PARCO ARCHEOLOGICO DELLA NEAPOLIS

Syrakusan keskustan lähellä sijaitsee suuri arkeologinen puisto, jossa kannattaa käydä. Niin kreikkalaista kuin roomalaista tyyliä on havaittavissa puiston historiallisissa monumenteissa. Pääkohteita ovat kreikkalainen teatteri ja roomalainen amfiteatteri. Molemmista on tietenkin enää vain rauniot jäljellä. Kreikkalainen teatteri rakennettiin noin 500 eKr. Teatteria kunnostettiin juuri, kun kävimme puistossa. Nykyään teatterissa esiintyvät Muinaisen Draaman Instituutin näyttelijät.

Sisäänpääsymaksu alueelle on pieni ja jono etenee nopeasti. Vaikka turisteja ei huhtikuussa ole kovin paljon, tuovat turistibussit turisteja myös tämän nähtävyyden luo tasaisessa tahdissa. Kapusimme ylös aika jyrkkää rinnettä ja hikipisaroita ilmestyi otsalle. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. Oli lämmin huhtikuu.

Päästyämme puiston ylätasanteelle, ihailimme korkeuksista alhaalla sijaitsevaa teatteria. Ympärillämme näkyi vehreää maastoa ja puita. Suurimmaksi osaksi puisto on kuitenkin vaaleaa kiveä ja kalliota. Kalliossa on pieniä ja suuria luolia. Otimme valokuvia toisistamme, kun istuimme noin kuusi metriä korkean luolan suulla luonnon muokkaamalla kivipenkillä. Korkealta kukkulalta näkee yllättävän kauas. Kallioilla oli mukava kävellä ja nauttia maisemista.

ORTIGIA

Paras tapa tutustua Ortigiaan, Syrakusan vanhaan kaupunkiin, on käveleminen. Alue ei ole suuri. Korkeintaan kilometrin pitkä ja leveydeltään puolet siitä. Tarjolla on historiallisia, normandialaisia keskiajan rakennuksia, kreikkalaista ja roomalaista arkkitehtuuria ja barokkityyliä. Alueella on myös ihania vaate- ja kenkäkauppoja.

Ravintoloita, trattoriota sekä baareja ja kahviloita löydät joka kadulta. Syrakusan Duomo on kaupungin suosituin ja hienoin nähtävyys. Se oli sodan jumalatar Ateenan kreikkalainen temppeli. Katolla sijaitsee suuri kultainen patsas Ateenasta. Jokainen Duomon nähnyt, on kokenut tunteiden aallon, koska arkkitehtuuri on niin kaunista.

Rauhallisen kävelyn aikana on mukava pysähtyä ihailemaan historiallista Arethusan suihkulähdettä. Tarinan mukaan Arethusa oli arkadialainen nymfi, joka joutui karkaamaan veden alle, Alpheios jumalan sitkeän lähentelyn vuoksi. Jumalatar Artemis muutti nymfin lähteeksi, joka nykyään esiintyy suihkulähteen muodossa Syrakusassa.

KYYNELEHTIVÄN MADONNAN KIRKKO

"Madonna delle Lacrime" niminen kirkko rakennettiin 1950-luvulla ja sijaitsee Syrakusan keskustassa. Kirkon tyyli on futuristinen. Se muistuttaa omalla tavallaan suurta kyyneltä. Pysähdyimme sen eteen ottaaksemme siitä valokuvia. Kirkko on niin korkea, että kuvanotto ruuhkaisella kadulla on hankalaa. Kirkon korkeus on 74 metriä ja se on Syrakusan kaupungin korkein rakennus. Tarinan mukaan Madonna näki hyvin vaikean synnytyksen vuonna 1953 ja itki tästä syystä 5 päivää. Monet pyhiinvaeltajat tulevat kirkkoon toivoen, että käynti lieventää heidän vaivojaan.

Bella Taormina

Sissel74    20.08.2013    Taorminan nähtävyydet    Taormina

Olimme Taorminassa viikon verran kesäkuun alussa 2013. Sää oli jokaisena päivänä hyvä, vain yhtenä päivänä ripsi hieman vettä. Lämpötilat olivat +23 - +28 C, joten hyvin tarkeni ja ei ollut liian kuuma.

Kaupunki on upealla paikalla, joka puolella oli jotain kaunista nähtävää. Useita upeita näkemisen arvoisia paikkoja, ystävällisiä ihmisiä, hyvää ruokaa ja uskomattoman hyvää jäätelöä! Kävimme tutustumassa kreikkalaiseen teatteriin, jossa kannattaa ehdottomasti käydä. Teatterilta on upeat maisemat Naxoksenlahdelle ja ylhäältä teatterin takaa Joonianmerelle ja hyvällä säällä voit nähdä Calabrian (Manner Italia) siintävän horisontissa. Käydessämme teatterilla, siellä oli meneillään filmifestivaalien rakennushommat.

Toinen paikka missä kannattaa ehdottomasti käydä on kaupungin puutarha Parco Duca di Cesarò/Giardino Pubblico. Puutarhassa on upeita istutuksia ja henkeäsalpaavat maisemat Naxoksenlahdelle. Siellä oli suorastaan humalluttavan ihana istuskella ja kuunnella lintujen ääniä ja tuulen suhinaa puissa, silmänruokaa puistossa oli yllinkyllin, Bougainvilleaa erityisesti! Me kävimme puistossa kahdesti, niin upea paikka se oli. Puisto on ilmainen nimensä mukaan.

Yhtenä aamuna otimme mukaan vesipulloja ja jalkaan laitoimme lenkkikengät ja lähdimme kiipeämään ylös Castelmolaan porrasreittiä hotellimme (Splendid) läheltä. Kiipeäminen oli kyllä todella hikistä ja tuntui, että emme koskaan pääse tai jaksa perille, sen verran rankkaa ja jyrkkää kiipeämistä se oli. Eli ei kannata lähteä porrasreitille, jos on huonokuntoinen! Ylhäällä vastassa oli upea keskiaikainen kylä ja sokkeloiset ja kapeat kujat. Valitettavasti linna oli remontissa ja sinne ei päässyt. Vietimme muutaman tunnin ylhäällä ja kävelimme samaa porrasreittiä takaisin alas Taorminaan. Tämäkin ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka.

Osallistuimme matkanjärjestäjän mukana päivän retkelle Etnalle ja mehiläistarhalle Etnan juurella sijaitsevaan Zafferena-Etnean kylässä. Pienellä bussilla huristelimme Taorminasta Etnalle. Etna on näkemisen arvoinen paikka, varatkaa lämmintä vaatetta päälle ja tukevat kengät jalkaan. Ylhäällä Etnalla tuulee todella viileästi. Odotin enemmän Etnan reissusta, toki käynti siellä oli mieleenpainuva, mutta itselleni jäi sellainen maku suuhun, että paikka oli vain yksi turistirysä, jossa hinnat oli kirjaimellisesti pilvissä. Mehiläistarhalla oli myytävänä paikallisia herkkuja: hunajaa, oliiviöljyjä, viinejä yms. Ja tokihan sieltä ostimme monenlaista herkkua kotiintuotavaksi!

Parina päivänä kävimme alhaalla merenrannassa. Ensin tutustuimme Isola Bellan rantaan, joka on isoa kiveä. Emme vuokranneet aurinkotuoleja vaan makoilimme kivikolla pyyhkeinemme. Kävimme myös kahlaamassa itse saareen, johon olisi päässyt tutustumaan pientä maksua vastaan, mutta emme menneet, koska taitelijan rakennuttama villa oli suljettu, joten vain saarta pääsi kiertämään pääsymaksua vastaan. Saarihan on Unescon suojelukohde. Isola Bellan rantaan menimme ylhäältä Taorminasta kätevästi Funivia köysiratahissillä (muutaman euron maksu suuntaansa) ja samoin palasimme samaisella hissillä ylös. Via Pirandellolta kulkee köysirata merenrannassa sijaitsevaan Mazzaroon, josta on pieni kävelymatka Mazzaron rantaan sekä Isola Bellalle. Toisena rantapäivänä kävelimme porrasreittiä alas Mazzaroon, jossa vuokrasimme aurinkopedit ja nautimme kuumasta auringonpaisteesta, isoista aalloista ja hyvästä pienestä lounaasta eräässä rannan kahviloista. Merivesi oli todella kylmää kesäkuun alussa, mutta uskalsimme heittää talviturkit isoihin aaltoihin.

Itse Taorminan keskusta sijaitsee kävelykatu Corso Umberton varrella. Kadun varrella on upeita merkkiliikkeitä, joissa on korkeat hinnat. Sivukujilta löytyy huokeampihintaisia liikkeitä ja kerran viikossa on markkinat, joista voi ostaa edullisesti esim. vaatteita. Piazza Aprile aukio on Corso Umberton sydän. Aukiolta avautuu upeat maisemat alas Naxoksenlahdelle, Etnalle sekä ylös Monte tauro vuorelle. Kävelykatu täyttyy iltaisin turisteista ja paikallisista ihmisistä ja kaikki vain kävelevät ja oleskelevat siellä. Kävelykadun varrella on lukemattomia liikkeitä, ravintoloita, jäätelöbaareja ja monenlaista nähtävää. Kaupunki on todella näkemisen arvoinen, joka paikassa on siistiä ja Taormina on todella rauhallinen kaupunki.

Viikko vierähti todella nopeaan nautiskellen upeista ilmoista, maisemista, kauniista ja ystävällisistä ihmisistä, maailman parhaista jäätelöistä, herkullisista ruuista. Menetimme kyllä sydämemme Sisilialle ja varmasti tulemme matkustamaan sinne uudestaan. Sisiliaahan sanotaan Välimeren kelluvaksi kukkapurkiksi ja tuo kesäkuun alku on ehkä paras aika matkustaa Sisiliaan, koska silloin kukkaloisto on parhaimillaan ja ilma ei ole vielä liian kuuma.

Suosittelen Sisiliaa ja Taorminaa matkakohteeksi niille, jotka eivät ehkä etsi perinteisiä aurinko/rantalomakohteita. Näkemistä ja kokemista riittää. Paikalliset osaavat englantia, mutta minä pärjäsin vallan mainiosti muutaman vuoden italian opinnoilla. Taormina on jet-set kohde, hintataso on Suomen luokkaa, mutta edullisiakin ja hyviä vaihtoehtoja löytyy ostosten ja ruokien saralta, kunhan vain vähän poikkeaa kävelykadulta sivukujille. Matkalaukkuihimme hamstrasimme esim. paikallisia viinejä (manteliviiniä), marinoituja valkosipulinkynsiä, kuivattuja valkosipuleita sekä maustettuja oliiviöljyjä, kuivattuja chilejä (peperoncino), hunajaa, vaatteita, kenkiä yms yms. Mutta se ainut mitä todella olisin halunnut tuoda mukana, sitä ei voinut Suomeen asti tuoda nimittäin maailmanparas jäätelö!

Trapanissakin riittää nähtävää!

Vieras    16.01.2012    Trapanin nähtävyydet    Trapani

Vietimme Trapanissa viikon syyskuussa 2011. Tarkoituksemme oli alunperin käydä siellä sun täällä, mutta lopulta huomasimme oleskelleemme lähes pelkästään Trapanissa. Pienehkössä paikassa riitti todella näkemistä, ei tarvittu Palermoja sun muita kohteita! Palermosta kuulimme kaiken lisäksi huonoa palautetta toisilta suomalaisilta turisteilta. Viikon aikana kävimme Marsalassa ja Ericessä.

Marsalaan pääsi junalla. Matka kesti n. 45 min. Aikatauluja oli miljoonaa erilaista, ja oikea juna selvisi vain istuskelemalla, odottelemalla ja kyselemällä huonolla italialla. Junalipun hintaa en muista, muttei se montaa euroa ollut. Marsala oli melko samantapainen kuin Trapani, emmekä edes osanneet löytää Marsala-viiniä mistään. Marsalassa kävelimme vanhaan kaupunkiin ja sieltä bongasimme luonnontieteellisen puiston, jossa kasvoi kaikenmaailman erilaisia palmuja jne. Sisiliskot juoksentelivat ympäriinsä. Marsalan kauppakadulla oli monia kivoja kauppoja, löysin tuliaiseksi mm. Garibaldin naamataululla varustetun T-paidan. Garibaldi on Marsalassa suuri sankari.

Ericeen pääsi Trapanin uudesta kaupungista gondolihissillä tai bussilla. Vanhasta kaupungista gondolihisseille käveli tahdista riippuen tunnin tai kaksi. Busseja meni kuitenkin vain harvoin, gondoleja taukoamatta. Gondolilla matkustaminen ei sovi heikkohermoisille tai korkeanpaikan kammoisille. Gondolimatka maksoi muutaman euron. Kokemus oli karmiva! :D Erice oli kuitenkin ehdottomasti kärsimyksen arvoinen!! Emme ole ikinä olleet niin vaikuttuneita miesystäväni kanssa. Kuljimme Ericen vanhassa kaupungissa sen verran pitkälle, että muut turistit jäivät taakse. Kaupungissa vallitsiva niin syvä rauhallinen hiljaisuus että siinä meinasin vallan hengelliseksi heittäytyä. Kadut olivat toooodella kapeita paikotellen ja kaikki oli kivestä rakennettua. Vaikuttavan kokemuksen kruunasivat katolla istuskelleet kaksi vitivalkoista kyyhkyä. Lisäksi kävelimme Ericen rinnettä alas hiekkatietä pitkin ja sieltä näkyikin Trapanin kaupunki, meri ja saaret kaikessa kauneudessaan. Rinteiltä olisi löytynyt kotoisan oloisia hotelleja, olisi ollut hauskaa jäädä sinne yhdeksi yöksi. Iltaa kohden sumu valtasi vanhan kaupungin, en tiedä näkeekö siellä iltaisin mitään eteensä!

Kuitenkin pelkästään Trapanissakin riittää nähtävää, ei tarvitse lähteä mihinkään. Ericessä kuitenkin lämpimästi suosittelen käymään jos Trapanissa olette, en tiedä voiko sellaista kokemusta saada monessakaan muussa paikassa maailmassa. Trapanissa oleskelimme vanhan kaupungin puolella ja näin ollen sitä osaa tulikin katseltua ja kierreltyä. Kävelimme parina päivänä uuden kaupungin puolelle shoppailemaan. Uuden kaupungin puolella on puisto, jota paljon kehutaan ja jonka nimeä en muista. Puistossa olikin mielenkiintoisia puulajeja, mutta eläinten olot järkyttivät meidät syvästi. Puistossa oli siis ihmisten pällisteltävänä pupuja, marsuja ja lintuja. Mieleni teki oksentaa, huutaa ja itkeä. Olin todella vihainen ihmiselle joka puistoa täällä netissä suositteli.

Kokonaisuudessaan suosittelen Trapania käppäilemisestä ja ihmettelemisestä pitävälle rauhalliselle matkustajalle.. :)

Trapani ja ympristö

Vieras    08.11.2011    Trapanin nähtävyydet    Trapani

Olimme pari viikkoa sitten (Lokakuun loppu) Trapanissa. Kiertelimme junilla ja l-autoilla ympäristössä. Tykästyimme kovasti paikkaan. Saaret olivat mukavia. Ruoka erinomaista, ihmiset mukavia ja avuliaita.

Erice mielenkiintoinen.

Aiomme mennä keväällä uudestaan tutustumaan viini- ja oliivitiloihin, mikäli mahdollista.

Trapani ja ympäristö

Vieras    02.11.2011    Sisilian nähtävyydet    Sisilia

Hieno, vanha kaupunki. Upeita puistoja. Hyvää ruokaa.

Erice:ssä poikettava ehdottomasti. 2300 vuotta vanha kaupunki.

Junilla pääsee kätevästi ympäri maata, eikä maksa paljon. Saarille laivat kulkevat usein. Lipun myyjät eivät juurikaan puhu kuin italiaa, joten esim. laivalipun ostossa oltava tarkkana.

Ensi vuonna matka uusitaan. Menemme tutustumaan viini- ja oliivitiloille.

Rieti

faviknana

alina    18.06.2011    Sisilian nähtävyydet    Sisilia

vieraan varaisia ihmisiä.

san vito lo capo

kauniit rannat.

vanha Erise

alina    18.06.2011    Sisilian nähtävyydet    Sisilia

vanha erise on vuorella jonne pääsee helposti kaapelikäryllä. paljon matka muistoja ja hienoja kirkkoja. ja tienkin kauniit näköalat!

Pysähtynyt kaupunki

erklait    09.12.2010    Trapanin nähtävyydet    Trapani

Trapani on kukoistanut menneinä vuosikymmeninä, mutta ne ovat jääneet jo miltei unholaan. Koko läntistä Sisiliaa leimaa sama ilmiö, joka johtuu siitä, että Välimeren kalansaaliit, varsinkin tonnikala on voimakkaasti vähentyneet ja siihen liittynyt teollisuus on kuollut.

Niinpä Trapanista on tullut rauhallinen ja viehättävä pikkukaupunki, joka on varsin mukava vierailukohde. Mitään erityistä "äksonia" sieltä ei löydy, mutta kiinnostavia paikkoja sitäkin enemmän. Vanhassa kaupungissa on jännittävä kuljeskella kapeita kujia pitkin. Tori satamassa on vilkas. Pääkadun yläpäästä saa viiniä 1€/litra omaan astiaan. Se tuntui kohtuullisen laadukkaaltakin. Majoittumiseen voi suositella Ai Lumi BB-majoitusta. Alakerrassa on michelin-ravintola. Polkupyörä kannattaa vuokrata. Ympäristössä on mm. suola-altaita, joiden toimintaa voi käydä seuraamassa etäämmältä. Kohde sopii rauhaa hakeville ja elämän tutkistelijoille.

Erice on vanha linnoituskaupunki Trapanin kupeessa olevalla vuorella. Sinne pääsee cabiini-hissillä. Ericessä on vain vanhoja rakennelmia, mukulakivikatuja ja puolustusvarustuksia. Niillä on ikää useampi sata vuotta. Todella kiinnostava ja kiehtova paikka.

Favignana on saari vajaan tunnin lauttamatkan etäisyydellä Trapanista. Se on mielenkiintoinen hiljainen ja perhaat päivänsä nähnyt kalastajakylä. Sitä leimaa myös lopettanut kalatehdas. Polkupyöra on erinomainen kulkuneuvo saaren tutkimiseen

Trapaniin ei tehdä seuramatkoja. Yksi tapa päästä sinne on lentää RyanAirilla Milanoon ja sieltä edelleen Trapaniin.

Käynti Cefalussa

Irene    27.08.2010    Cefalun nähtävyydet    Cefalu

Asuimme Taorminassa ja osallistuimme loppuviikosta matkatoimiston järjestämään kansainväliseen retkeen Monrealiin, Palermoon ja Cefaluun.

Paluumatkalla kävimme Cefalussa, joka ei viehättänyt mm. seisovan ilman ja hirvittävän kuumuuden takia. Siellä tuli tunne, että oli onnentyttö, kun oli varannut loman Taorminasta.

Harmitti, kun ei tullut uima-asuja ja pyyheliinoja otettua mukaan.

Cefalussa on uusi ja vanha kaupunginosa. Kiertelimme vanhassa osassa ja siellä oli kaunis kirkkoaukio. Paikka vaikutti seisahtuneelta ja rauhalliselta. Uudemmasta kaupunginosasta emme ehtineet saada kokemusta.

Meri on varmasti parasta Cefalussa!

Muutama matkakuva löytyy kuvaosastolta.

Paluumatka jatkui vielä Messinan kautta. Illan hämy loi hienon tunnelman katsella maisemia, merta ja auringonlaskua, joka oli lähestulkoon koko paluumatkan seuranamme. Retki oli kaiken kaikkiaan fantastinen. Näimme Sisilian saaren läpikotoisin. Nukahdimme onnellisina.

Käynti Palermossa

Irene    27.08.2010    Palermon nähtävyydet    Palermo

Tutustuimme Palermossa kahteen katedraaliin, jotka olivat hyvin vaikuttavia. Toinen oli erittäin vanha ja sävyltään ruskea. Toinen taas vaalea. Kuviamme löytyy kummastakin katedraalista.

Palermon aika jäi liian lyhyeksi. Sinne kannattaa mennä ja olla ajan kanssa. Ikivanhat arkkitehtoriset rakennukset ja houkuttelevat pikkuliikkeet sekä ravintolat ja kahvilat pyörivät edelleen mielessä.

Söimme palermolaisessa ravintolassa, jossa aisti mukavan ja rennon tunnelman.

Muistoja Taorminan matkalta

Irene    27.08.2010    Taorminan nähtävyydet    Taormina

Olimme vuonna 2007 heinäkuun toisen viikon lomalla Taorminassa, johon rakastui ensi silmäyksellä. Mielettömät korkeuserot, talojen arkkitehtuuri, ihana hotellimme Vello D´oro, Välimeri, aurinko ja runsas luonto sypressipuineen ovat jotain, joka teki syvän vaikutuksen. Taormina on nähtävyys!

Ensimmäiset päivät kuluivat Taorminan kaupunkia tutkiessa ja ihmetellessä sen kauneutta. Sisialaiset kerääntyivät kävelykadulle iltaisin syömään ja viettämään aikaa yhdessä perheiden kanssa.

Joka ilta siellä soi tunnelmallinen live-musiikki aukiolla ja turistit nauttivat olostaan. Ruoka ja viinit maistuivat hyvältä.

Julio Iglesiaksen konsertti oli amfiteatterissa, mutta emme onnistuneet saamaan lippuja.

Muutaman päivän päästä uteliaisuus veti lähikylään, Castelmolaan Taorminan yläpuolelle. Oli ainutlaatuista kavuta sinne polkuja pitkin ja tulla alas toista yhtä mielenkiintoista reittiä.

Pistäydyimme matkan varrella vuoren rinteellä olevaan pieneen kappeliin, jonka ikivanhat, kauniit seinämaalaukset oli kaivettu esiin. Seesteinen hiljaisuus täytti kappelin, samoin tervetullut viileys.

Onneksi oli isot pullot vettä mukana.

Maisemat olivat Castelmolan kylästä silmiä hiveleviä. Pikkuruisessa kylässä on museo, pikkukauppoja, kahviloita, todella kapeita kujia ja erikoisuutena haukkaesityksiä.

Suurimman huomion veivät kuitenkin maisemat Välimerelle, joka kiilsi kuin hopea.

Matkakuvista löytyy paljon ottamiamme kuvia.

Seuraavana päivänä kävelimme korkealta Taorminan kukkulalta alas Naxokseen, jossa uimme ja söimme. Kiertävät markkinat osuivat olemaan siellä ja teimme edullisia vaateostoksia.

Taormina sijaitsee kukkuloiden keskellä ja ja kaupunkia on ylhäällä ja alhaalla.

Menimme hotellista gondolihissillä suoraan uimarannalle. Sieltä matka jatkui vähän matkan päässä olevaan Isola Bella -saareen, joka on Unicefin maailmanperintökohde ja jonka ranta on paikallisten suosittu vapaa-ajan viettopaikka. Peremmälle saareen on pääsy kielletty.

Ranta-alueet olivat kauniita ja viihtyisiä. Ravintoloiden ulkoterassit koristeltu upeilla kukkaistutuksilla. Joimme eräässä ravintolassa elämämme kalleimmat oluet!

Rannoilla oli mahdollisuus päästä veneellä merikierrokselle.

Teimme eräänä päivänä omatoimibussiretken Messinan kaupunkiin ja näimme matkalla Sisilian itärannikon ja sen pienet kylät.

Osallistuimme kansainväliselle retkelle Pohjois-Sisiliaan. Näimme hotellin seinällä ilmoituksen retkestä ja kyllä kannatti!

Monrealen, Palermon ja Cefalun käynneistä olen kirjoittanut erilliset matkakertomukset.

Hintataso Sisiliassa oli sama kuin Suomessa.

Ostimme uniikin posliiniesineen antiikkikaupasta muistoksi tältä matkalta.

Pasta ja pizzat olivat erinomaisia. Sisialaiset olivat ystävällisiä, omanarvontuntevia ja kauniita.

Ilma oli koko viikon kuin unelma!

Kävelimme viikon aikana kymmeniä kilometrejä jyrkkiä teitä, joten kunto parani huikeasti.

Vielä koittaa päivä, jolloin menemme uudelleen Taorminaan!

Suosittelemme!

MESSIINAN DUOMON JOKAPÄIVÄINEN ESITYS KELLO 12.00

toffe    15.02.2010    Sisilian nähtävyydet    Sisilia

Vihdoin tuo kello löi 12 ja silloin se alkoi Katerdraalin torni alkoi elää, leijona heilutti lippua ja häntä heilui karjaisi 3 kertaa, siinä kukon sivuilla 2 ihmishahmoa jotka liikuttivat narua ja kellot kumisivat, sitten kukka räpytti siipiään ja kiekui 3 kertaa ja muut hahmot liikkuivat ja eräässä tyjässä ikkunassa jossa oli kuin valkoista hiekkaa siihen nousi linna ja kaikkien näiden liikkeiden päätteeksi soi Avemaria musiikki olihan se todella mieleenpainuva.

Sadat ihmiset tulevat tätä ihmettä katsomaan, SUOSITTELEN!

RETKET SISILIASSA

toffe    15.02.2010    Sisilian nähtävyydet    Sisilia

ETNA nyt todella oli päätetty etukäteen että 3km mennään, 75€ per nuppi,

Retki Etnalle 3km korkeuteen, sehän on kyllä meidän kohokohta tuskin oltaisiin edes tänne Sisiliaan tultu.

Poikkesimme matkalla eräässä pikkupaikassa Etnan juurella maistelemaan maustettuja gremeä ja hunajaa, jota myyvät matkalaisille ja tulihan niitä maistettua ja ostettua monia purkkeja erinmakuisia niin itselle kuin tuliaisiksikin.

Siitä sitten matka alkoi kaarrella ylös 2km, näköala ei ollut peloittavaa vaan tunsin todella että Etna on Sisilian jylhin ja uljain tulivuori.

Saavuimme 2km korkeuteen jossa muutama ravintola ja paljon matkamuistomyymälöitä ja taisi olla 1 tai 2 kraateriakin en muista,koska matkamme suuntaa 3km.

Siitä vaijerihissillä ylös 500m ja sen jälkeen jeepeillä vielä 500m.

Etnan pää huipulle pääsee harvoin ja silloin tulee kaikki suojavarustukset kypärineen päivineen + oppaat mukaan. Päähuipun edessä oli köysi esteet.

Ylhäällä tuuli kovasti ja oli paljon rinteillä lunta mikä on hyvin harvinaista heinäkuussa.

Ihastelin ja kuvasin todella paljon.

Suosittelen kyllä retkelle ominpäin menoa ( onnistuu hyvin linja autolla meno ) jotta saa viettää aikaa Etnalla, emme ehtineet paljoa siellä 2km olla kun oli jo kiire autolle.

STROMBOLI - LIPARIN SAARET kokopäiväretki 86€ per nuppi,

Ajoimme Milazzon satamakaupunkiin, josta lähti laiva Panareaan.

Liparin saarten pienin ja hienoin saari, on mukamas oikeen helmi jossa kukkaköynnökset kukkivat.

Siellä piti olla 2,5 tuntia, aikamme kävi todella pitkäksi todella tylsä pikku kylä missä kukkaköynnökset ei me lähdetty ihmisten taloja vilkuileen.

Istuttiin välillä kivillä ja katsottiin jotain myymälää.

Sitten päädyimme yhteen pikku kuppilaan oluelle pullo olutta maksoi ruhtinaalliset 7€ kpl sitä sitten lipiteltiin todella hitaasti.

Vihdoinkin Laiva tuli ja päästiin taas matkaan kohti Euroopan aktiivisinta Tulivuori Strombolia 15- 20 min välillä kuulemma purkautuu.

Se oli tapahtumapaikkana täällä kuvatussa samannimisessä elokuvassa, joka johti Ingrid Bergmanin ja elokuvaohjaajan Roberto Rosselinin rakkaustarinaan.

Halukkaat voivat katsoa ulkoa taloa jossa he asuivat filmausten ajan, oppaiden mukaan saimme jo sellaisen käsityksen että on todella katsomisen arvoinen, ensin käveltiin noin 400m ylös pikku kujia jossa sitten törmäsimme vaaleanpunaiseen seinään jossa kivilaatta joka kertoo että talo on oikea. Tuli oikeen typerä olo seinää tuijotellessa.

Mun ukko ja yks toinen sanoikin että kyllä todella kannatti kiivetä että näki tän vaaleanpunaisen seinän ja purskahtivat nauruun, muut tuijottivat että onpa typerä ilmaisu itse olin samaa mieltä miesten kanssa.

ja taas oli parin tunnin odotus jotta pääsisi laivaan no mentiin taas ottamaan yhdet oluet hämmästys oli suuri kun edellinen maksoi tuon seitsemän niin tämä vain 3€ kpl.

No vihdoin tuo laiva tuli ja jouduimme odottamaan hetken jotta päästään laivan ravintolaan syömään pasta ateriaa vaalean leivän ja valkoviinin ja veden kera, no maistuihan tuo jo kaiken tämän päivän jälkeen.

Ja sitten tulikin pääkohta laiva lipui Strombolin vanhan laava vanan eteen josta se syöksee ilotulituksen omaisesti meille hyvästiksi tästä päivästä, iltaisin se näkyy parhaiten päivällä vain savuna.

Paljon oli pikkuveneitä myös tätä ihmettä katsomassa.

Minä kamerani kanssa räpsimässä kymmenittäin kuvia että joa sais edes yhden kuvattua, odotimme sellaista oikein ilotulitusta ja laava vanaa joka valuu veteen.

No tulihan sieltä kolme kertaa punaisen värisen pikku läiskän siihen kraaterin kärkeen ja se sammui heti kun oli syttynytkin. Ajattelin että sekö siinä. Yksi mies ei saanut kuvan kuvaa kun pisteli niitä eripituisia objektiivejaan joten häneltä homma meni sivu suun, ihmettelen edelleen mistä tuo 86€ koostuu ei nuo matkat niin paljon vie!

PIKKU SISILIA puolipäiväretki yhdeltä 33€

Sisilia retkemme vuoristokylään ja Castelmolaan, Kummisetä elokuvien kuvauspaikkoihin.

Matkamme sinne oli minulle korkeanpaikankammoiselle pelottava paikka kun nousimme kiemuraista tietä ylöspäin linja- autolla 550m korkeuteen asti merenpinnasta tuli katseltua tuota seinänpuolta melkein koko ajan.

Tämä oli todella upea retki kaikkine upeine pikku kujineen ja paikkoineen kuvasimme molemmat melkein kilpaa.

Mielestämme tämä retki oli todella halpa ja liian vähän mainostettu. Suosittelen kaikille tätä retkeä suurten plussien kera+++!