Ajoneuvovalinta
Trollstigen "suosii" kiivetessä vähintäänkin normaalitehoisella moottorilla varustettuja ajoneuvoja. Olen kavunnut sen joskus nuorempana Ducaton alustalle tehdyllä Dethleffs- matkailuautolla, (1.9 TD). Kokemus lämmitti mieltä ja kehoa myös, koska moottori halusi ylilämmetä 1- vaihteellakin, kakkosesta puhumattakaan, ilman lämmityslaitteen apua. Vaunun kanssa ei tekisi mieli lähteä reitille, ainakaan ennen kokemuksen hankkimista lajista.
Lisätietoa Trollstigen:istä
Trollstigen sivu: www.trollstigen.net/index1.php
Sitten lainaus Annamaijan sivulta "Vuosi vuonojen maassa":
vuosivuonojenmaassa.blogspot...tigen.html
Trollstigen on rakennettu vuonna 1936 kauppareitiksi. Rakentaminen kesti 8 vuotta ja tietä pidetään edelleen yhtenä hienoimmista insinöörityön taidonnäytteistä. Ja onhan se! Se mutkittelee 11 neulansilmän kautta 1800 metrin korkeuteen (m.o.h) ja siinä on 9% nousu. Paikoittain (ehkä jopa lähinnä) tie on yhden kaistan levyinen ja se on osittain kaivettu kallion seinään ja osittain rakennettu tukien varaan kallionseinämän ulkopuolelle. Ja koska liikennettä on molempiin suuntiin, niin vastaan saattaa kapealla mutkaisella tiellä tulla niin asuntoauto kuin bussikin. Onneksi viimeiseen ei törmätty nousussa, sillä edellisessäkin oli aivan tarpeeksi tekemistä :) Trollstigen avataan yleensä toukokuun lopulla ja huipulla tietä reunustaa useiden metrien korkuiset lumikinokset (kuvaa voi katsoa esim täältä: www.trollstigen.net/index2.php Vähän kun scrollailee alas, niin pitäisi löytyä kuvaa tien putsaamisesta ). Reitti on auki syyskuulle ja se toimii lähinnä turistitienä. Huomioitavaa on, että tiellä saa ajaa vain 12,4 metriä pitkällä ajoneuvolla. Tämä ilmeisesti koskee myös auto-asuntovaunu yhdistelmiä ja täytyy sanoa, että itse en menisi sinne Miniä isommalla autolla.
- Kannattaa myös lukea koko juttu - se jatkuu Geirangeriin.
YouTubesta löytyy myös videoita:
"hullu" ylösajo: www.youtube.com/watch?v=w8tI9-NxOGw
Alasmeno: www.youtube.com/watch?v=0m-atuBnn7o