mistä löytäisin vastauksen kysymykseen että montako kpl kolikoita kaupan on pakko ottaa vastaan ja milloin voi kieltäytyä?!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.03.2009 - 19:06

EU direktiiveistä ja Suomen pankin ohjeista sekin tieto löytyy, velvollisuus ottaa vastaan 50 metallirahaa

www.suomenpankki.fi/fi/suome...etelit.htm

Toisaalta maksuvälineen valinta ja hyväksyminen kuuluvat sopimusvapauden piiriin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikkeet voivat valita maksuvälineet, jotka ne haluavat hyväksyä. Ne voivat siis olla ottamatta vastaan esimerkiksi yhden ja kahden sentin kolikoita tai 500 euron seteleitä, mutta siinä tapauksessa niiden on annettava siitä asiakkaalle riittävä ja selkeä tieto. Asiasta säädetään kuluttajansuojalaissa, ja asian arviointi kuuluu kuluttajaviraston toimivaltaan.

Euroasetuksessa määrätään lisäksi, että kenelläkään ei ole velvollisuutta hyväksyä samassa maksussa enempää kuin 50 metallirahaa.

Kuluttajaviraston vastaus kysymykseen, pitääkö kauppiaan hyväksyä 1 ja 2 sentin kolikot:
Pienet kolikot ovat laillisia maksuvälineitä euroalueella – myös Suomessa. Yhden ja kahden sentin kolikoita ei käteismaksujen pyöristyssäännön takia tarvita Suomessa vaihtorahoiksi. Siitä huolimatta kolikot kelpaavat maksuvälineenä ja yrittäjillä on velvollisuus hyväksyä niiden käyttö. Vähittäisliikkeellä on toisaalta oikeus valita asiakkaansa, kunhan se ei syyllisty syrjintään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että liike voi kieltäytyä vastaanottamasta yhden ja kahden sentin kolikoita. Jos vähittäisliike ei ota niitä vastaan, sen pitää ilmoittaa asiasta kuluttajille ulko-ovellaan selkeästi ja näkyvästi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.03.2009 - 19:29

Kysy, kun menet kauppaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 23:14

oon ollu kassalla töissä ja ikinä ei oo sanottu että ois joku raja niissä kolikoissa.. joskus joku on maksanu 5 ja 10-senttisisllä... ei siinä mitään jos ei oo kauheata jonoa takana..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2009 - 10:25

Minusta kolikot on parasta viedä pankin kolikkoautomaattiin jos niitä on enemmän kuin säästöpossuun mahtuu. Suoraan tilille kun pistää niin ei tule muita kuluja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2009 - 11:04

Neuvottelukysymys mutta 50 on pakko.
( Kaikessa hiljaisuudessa useampi pankkikin on jo ruvennut veloittamaan kolikkopalautuksesta vaikka kuinka menisi omalle tilille. Kannattaa tarkistaa ennen palautuista)