Miten tarkastetaan näytönohjain,Windows lähetti lapun näytönohjaimessa ongelmia.

Tuossa katselin noita ohjelmia en löytänyt näytön ohjainta,nuista ohjelmista.

Lisätty: 02.03.2009 - 09:41

ATI radeon näky lukevan.

Avainsanat: näytönohjain

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.03.2009 - 10:50

Toicottavasti täältä löytyy apuja:

Ohjaimen korjaaminen tai päivittäminen:
windowshelp.microsoft.com/Wi...01035.mspx

Ohjaimen aikaisemman version palauttaminen.
Voit palauttaa laitteenohjaimen aikaisemman version, jos tietokoneessa tai laitteessa ilmenee ongelmia ohjaimen päivittämisen jälkeen.
windowshelp.microsoft.com/Wi...91035.mspx

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.03.2009 - 08:24

Mulla se tekee samaa. vapaavalintana otan aina tämän mozillan, windows aina haittaa vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 09:26

"Näytönohjain on tietokoneen komponentti, joka huolehtii tekstin ja grafiikan piirtämisestä näytölle."

eli se on osa sitä peruspakettia millä koneesi toimii. Usein niissä pienissä tarroissa joita on liimailtu koneeseesi lukee mikä näytönohjain siinä on käytössä (esim. mulla ATI radeon)

miten se sitten tarkistetaan, sen varmaan joku fiksumpi kertoo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 11:45

päivitä ajurit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 12:30

Näytönohjain on tosiaan tietokoneen keskusyksikön sisältä löytyvä kortti. Joskus näytönohjain saattaa olla myös integroitu koneen emolevylle (eli se on osa emolevyä). Kortin tarkastaminen vaatii elektroniikan, tietotekniikan tai vastaavaa osaamista. Tosin joskus tietokoneen vauriot ovat kenelle tahansa helposti havaittavia. Joku komponentti voi olla kärähtänyt niin, että sen kohdalla näkyy mustaa.

Useimmiten tietokoneen osien korjaaminen ei kannata vaan ne vaihdetaan. Omasta näytönohjaimestani hajosi hiljattain tuuletin, jolloin ostin koneeseeni uuden näytönohjaimen ja vaihdoin sen vanhan tilalle. Pelkän tuulettimenkin olisi voinut vaihtaa mutta halusin samalla tehokkaamman näytönohjaimen.

Melko varmasti näytönohajaimesi on kuitenkin ihan kunnossa ja vika on vain Windows-ajureissa. Ajurit ovat käyttöjärjestelmän osia, jotka kertovat tietokoneelle, miten näytönohjainta käytetään. Muutkin tietokoneen laitteet, kuten verkkokortti, hiiri ja näppäimistö tarvitsevat toimiakseen ajurit. Toimivassa koneessa näitä ajureita ei kuitenkaan tarvitse useinkaan päivitää tai asentaa itse vaan ne asentuvat jo silloin, kun Windows-käyttöjärjestelmä ensimmäisen kerran asennetaan koneeseen.

Ensimmäisenä kannattaa varmaankin koittaa päivittää näytönohjaimen ajurit. Jos koneessasi on Windows Vista -käyttöjärjestelmä, koita noudattaa Palisanterin antamaa ohjetta.

Toinen vaihtoehto on ladata ja asentaa ajurit itse. Jos tiedät tarkasti, mikä käyttöjärjestelmäversio koneessasi on ja mitä mallia ATI-näytönohjaimesi on, voit ladata ajuri täältä:

support.amd.com/us/gpudownlo...index.aspx

Lataamisen jälkeen suoritat lataamasi tiedostot ja ajurien pitäisi asentua itsestään. Asennus saattaa kestää useita minuutteja ja sen päätyttyä joutuu mahdollisesti käynnistämään koneen vielä uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 23:40

Edellä oli hyvä täydellinen ohje, mutta on toinenkin tapa, ainakin WinXP:ssä näin:
Käynnistä - Ojauspaneeli - valitse Järjestelmä, aukeaa "Ominaisuudet: järjestelmä", valitse Laitteisto ja "Laitehallinta", avaa +merkistä Näyttösovittimet, siinä näet mikä se on, valitse sen Ominaisuudet ja siltä lehdeltä Ohjain. Sivulla on vaihtoehto Päivitä ohjain...
Aukeaa "Ohjattu laitteiston päivitys" - jne. vastaa vaihtoehtoihin. Lycka till ?
Minulla on WinXP-home ja ATI Radeon Xpress 1100 ja sille ei ainakaan löytynyt uutta/parempaa ohjainta, joten lopuksi piti hyväksyä "Säilytä nykyinen ohjelmisto valitsemalla Valmis"

Lisätty: 02.03.2009 - 23:46

Tästä nyt puuttui vielä ne hiiren vasemman ja oikean näppäimen käyttöohjeet.

Lähteet:
Windows XP home