Martta aiheinen kysymys,ostatko usein HKn sinistä ja mitä valmistat siitä.meillä syödään lenkkiä harvoin,,

mutta joskus sitä on vain pakko saada,syömme sitä siltänään,keitossa,uunimakkarana ja hyvvää on.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.02.2009 - 09:12

Kerran 1-2 kuukaudessa näin talvella ostan, kesällä sitten nuit grillimakkaroit, nyt on jo se aika vuodesta, että makkaramieliteko lisääntyy..hmm... laitan täs tään yhen ohjeeni, jonka joskus laittanut tääl ruokakyssäriin, kannattaa kokeilla:

Vaik kahlel/4 henkilöl tää/muuten voi tuplata:

500g lennkimakkaraa (sininen/tai punanen)
3dl juustoraastetta
75g (höh, miten vaan) valkosipulituorejuustoo
5rkl chilikastiketta (sitä HP:n punast)
1tlk (400g) kokonaisia tomaatteja kastikkeessaan
1 sipuli (tai enemmänki isoin lohkoin)
1/2-1 lihaliemikuutio (knorr mieluimmin)
1dl vettä.

Makkarasta poistetaan se muovikuori ja tehdään viilto pitkittiäin, melkein pohjaan asti ja poikittain samalla tyylillä noin 4cm välein.

Sekoitetaan 2dl juustoraastetta, valkosipulijuusto ja 2rk shilikastiketta keskenään.
Tämä levitetään makkaran viiltoihin ja loput makkaran päälle.

Purkkitomaattei voi vähän lohkoa, ja sipulit pillkkoo isohkoiks lohkoiks

makkara uunivatiin, sinne ympärille tomaatit liemineen ja sipulit

Liemikuutio sekoitetaan veteen ja loppuun shilikastikkeeseen ja kaadetaan vuokaan

Loppu juustoraaste ripotellaan makkaroiden yms. päälle ja kuorrutetaan uunin keskiosassa 225 asteessa 25-30 minuuttia (tai kunnes juusto on sulanut)

Ite tykkään tästä makkarasta, pikkumakaronien kanssa, jotka voi keittää sillä aikaa kun makkara uunis.

Kokeilemisen arvoinen, ja muuttaa käsityksen uunimakkarasta mielestäni täysin, njaammm..

Kysyjän kommentti

Paras vastaus, houkuttele kyllä kokeilemaan ojettasi,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.02.2009 - 08:54

Joskus tulee oikein suuri mieliteko makkarakastikkeeseen , ja siihen HKn sininen käy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 09:27

En osta ollenkaan,olen kabanossi ja wilhelmi ihmisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.02.2009 - 09:33

Pari-kolme kertaa vuodessa tulee laitettua lenkistä jotakin ruokaa. En hirveesti välitä syödä sitä sen rasvaisuuden vuoksi. Maku on kyllä hyvä, mutta kun niitä läskien kertymisiä pelkään, niin makkarat jääneet melkein kokonaan pois ruokavaliosta. Kevytnakkeja silloin tällöin tulee syötyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 09:56

Hyvältä näyttää tuo ruoka-ohje ja maistuukin, nam. Kait ne on perinteiset makkararuuat silloin harvoin kun niitä teen. makkarakastike, makkarakeitto ja makkaraperunalaatikko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 10:17

Mieheni lemppari: Lenkkimakkaraan laitetaan poikittaisviiltoja, joihin laitetaan omenalohkoja ja juustoa. Viiltoihin laitetaan myös ketsuppia ja sinappia. Perunamuusia seuralaiseksi. Ja paapa on onnellinen.

Tätä herkkua on meillä noin kolme-neljä kertaa kuukaudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 12:26

Jonin13 ohje hyvä. Minä laitan uunilenkin keskelle perunamuussia,kuoruttuu mukavasti uunissa. Aika harvoin tulee tehtyä,mutta joskus maistuu tosi hyvälle....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 22:25

Kevyt HK käy hyvin esim. makkarakeittoon tai emmentaljuustoa päälle ja uunin grillivastus punoittamaan.Raastesalaattia ja kylmää vettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 22:27

Monta kertaa viikossa tulee ostettua, ja ihan sinapin kanssa tulee syötyä. Jos ei HK:ta niin siiten jotain muuta jauhomakkaraa. Ehkä 5-7 pakettia viikossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 22:32

Joskus ostan makkaraa, koska siitä saa huokeaa sapuskaa, etenkin jos on paljon porukkaa käymässä. Teen makkarasta grillattavia makkaranyyttejä, makkarasoppaa, makkarakastiketta, uunimakkaraa, makkaramakaronipataa, raastettuna se käy pizzaan, kuutioituna pieneksi jopa salaattiin. Nakkien asemesta suikaloin makkaran pitkiksi siivuiksi pannulle, paistettuina lapset tykkäävat kovasti. Lisäksi käytän makkaraa munakkaaseen ja pyttipannuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 14:26

En osta,jotain broileri lenkkiä joskus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 22:41

En ole ostanut vuosiin, mutta kuulin, että laman voittaja on HK:n lenkki. Sen myyntiluvut ovat kohonneet ennätystahtiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 23:10

Häslärin kanssa samoilla linjoilla..sinappi vain lisukkeeksi ja vaikka kylmänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 23:12

Kerran kuukaudessa; risotot, keitot (ainakin borssikeitto), uunimakkara (parasta siihen), joskus pala pari raakana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 08:51

Meillä ei osteta makkaraa eikä HK:n bleu ole tuttu tuote. Jotain ulkolaisia raakamakkaroita silloin tällöin tulee ostettua, ehkä pari kertaa vuodessa.