KÄNNYKKÄYHTEYDET HIMALAYALLA

TELEYHTEYS

Avainsanat: tiibet kiina

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 21:19

Ihan tavallisella kännykällä ei pärjää, mutta sateliittiyhteydet toimivat:, tästä oli oiva esimerkki viime kesältä kun Veikka Gustafsson raportoi radiossa päivittäin Himalayalta kiipeilyretkeltään puhelimitse:

fi.wikipedia.org/wiki/Satell...ttipuhelin

(Eero Veikka Juhani Gustafsson on Suomen tunnetuin ja kansainvälisestikin hyvin arvostettu vuorikiipeilijä)

fi.wikipedia.org/wiki/Veikka...imalajalla

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.02.2009 - 20:25

Luultavasti satelliitin kanssa toimii puhelinyhteydet.

fi.wikipedia.org/wiki/Satell...ttipuhelin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 20:59

Kysy operaattoriltasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 21:27

Täytyy uskoa ylitarkkaa : ))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 23:53

En henkilökohtaisesti luottaisi kännykkään Himalajalla, pitäisin kiinni ja yrittäisin soittaa vasta hätätilanteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 07:59

Ei ole kenttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 10:48

Kännykkä ei toiminut edes Pallastunturilla. Luulenpa, että Himalajalla pitää olla järeämmät vehkeet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 19:29

Satelliittipuhelimen tarviset (kuten edellä jo kerrottiinkin) , alla perustiedot :

________

Satelliittipuhelimia on erilaisia järjestelmiä jotka ovat aloittaneet toimintansa eri aikaan. Näitä ovat mm: 1982 Inmarsat-A, 1988 Inmarsat-C, 1998 Iridium, 2000 Thuraya, 2001(?) GlobalStar. Inmarsatilla on lukuisa määrä erilaisia päätteitä uusimpina BGAN ja FleetBroadband, joissa datanopeudet jo liki 500kb/s.

Edistyksellisen tekniikkansa vuoksi satelliittipuhelimet ovat vielä tällä hetkellä tavallisia kännyköitä kalliimpia. Myös pienempi kysyntä pitää hintatasoa korkeampana. Hinnat vaihtelevat ollen halvimmillaan €500,- (IsatPhone), Globalstar (€400,- - €800,-) €800,- - 1.200,- (Thuraya), Iridium ja BGAN päätteet alk. €1.500,-. Puhelimen voi myös vuokrata Suomessa, kts palvelujen tarjoajat.

Satelliitinpuhelimella soittaminen ei ole enää kallista; esimerkiksi Thuraya noin €0,80/min, Iridium noin €1,-/min ja Inmarsat BGAN noin 0,75/min, lisäksi tulevat kuukausimaksut ollen keskimäärin €35,-. Satelliittipuhelimesta toiseen satelliittipuhelimeen soittaminen on tuplaten kalliimpaa sillä se varaa kaksi kaistaa tilaa. Soittaja maksaa kummankin kaistan käytöstä. Poikkeuksena tässä kuitenkin on Iridium, jolla on erilainen tekniikka ja näin erilainen hinnoittelu. Suomessa satelliittipalveluita tarjoavat Hansabaltic, Savantum ja Telemar. Kaikki edustavat Suomessa Inmarsat, Iridium, Globalstar ja Thuraya satelliittijärjestelmiä.