Monessa paikassa näkee negativisessa yhteydessä käytettävän sanoja "...keltamaha". Mitä tämä keltamaha tarkoittaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 22:26

Olen kuullut sanonnan "Mahlun keltamahat". Sanonta johtuu siitä, että Mahlun kylän naiset tulivat kirkkoveneellä järven yli Saarijärven kirkkoon sunnuntaisin. Sen aikaiset hameet olivat pitkiä ja säästääkseen pyhäpukujaan kastumiselta, naiset kääräisivät ne ylös vyötärölle, jolloin alushameet jäivät päällimmäisiksi. Olivatkohan ne väriltään kellertäviä, tiedä häntä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 19:36

en ole kuullutkaan moista, mutta voisko se tarkoittaa kokematon , osaamaton , ...keltanokka ,vihree..ym..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.02.2009 - 19:37

En ole missään nähnyt enkä kuullut keltamahasta. Keltanokka mullekkin tuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 21:01

En todellakaan ole kuullut termiä muulloin kuin kalastusreissuilla iltakeskusteluissa, ja silloinkin positiivisessa mielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 21:24

En ole kuullut moista : ( en tiedä haluankokaan kuulla : (

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 22:49

Keltanokka on aloittelija, noviisi. Keltatauti taas vaarallinen tauti.
Keltamaha lienee jonkun tietyn alueen oma juttu? Ei tunneta meilläpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 22:53

Keltamaha on kalastusjuttu, sekä uistin että vanha ahvenen köriläs (on muitakin en vaan just nyt muista).

En sitten tiedä miten (jos mitenkään) näistä on saatu johdateltua jotain halvennusherjaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 23:11

keltanokka.. sen tietäisin mutta keltamaha.. ei mitään tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 08:30

En ole koskaan kuullutkaan moista sanontaa, taitaa olla jokin paikallisesti rajoittunut ilmaisu. Ei vaikuta kovin käyttökelpoiselta sanalta edes.

Lisätty: 13.02.2009 - 08:31

Talitintti tulee mieleen...mutta sana on liian ruma niin kauniille linnulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 21:03

Päätalon Kallen kirjoissa taidettiin puhua Kiannan keltamahoista, jos en sitten ihan väärin muista. Hämäräksi jäi se, mitä mahtoi tarkoittaa. Jonkinlainen haukkumanimi taisi olla.