Onko nykyään myrkytöntä maalia tai haitatonta, purkkiloissa lukee ettei haittaa.

Jos maaleja joutuu maalaamaan monia satoja litroja kuukaudessa puupintoihin ilman hengityssuojaimia, mitä haittoja siitä voi olla.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 19:56

Eikö nuo vesivärit ole aika vaarattomia nykyään, ei haise ainakaan kuin ennen. No sanovat jos on liuotin aineta , että sehän on kuin humalassa olisi kaiken aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.02.2009 - 19:59

Nämä maalitkin menee nykyään sellaisiksi vesilitkuiksi, etteivät suojaa enää yhtään mitään. Liiallisuuksiin mennään päätäpahkaa näiden viherpiiperäjien vaatimuksesta ja kuluttajat tämänkin pelleilyn maksaa, kun autotkin on nyt pakko maalata vesilitkuilla, joka ei takuulla enää suojaa terästä, mutta on niin terveellistä, että sitä voi jo melkein juoda.
Ja entäs nämä nykyiset kyllästys aineet? Paketin kun avaa ,niin kyllästetyt puut jo homeessa paketissa! Onkohan maailmassa enää mitään järkeä tässä luonnon suojelemisessa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 20:03

vesiliukoiset lienevät niitä harmittomimpia tuossa mielessä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.02.2009 - 20:10

Onhan niitä aineita muitakin kuin maalit, joitten piti olla myrkyttömiä. Kuinka ollakaan vuosikymmenien päästä huomataan tautitutkimuksissa, että hupsis, sehän olikin myrkyllistä mitä työssäsi käytit vuosikymmenet. Ole mieluummin varovainen kuin varomaton maalien suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 20:12

Kyllä niitä mainostetaan,mutta usko sitten.......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 20:12

Maaleissa ei ole myrkkyjä. Haitta-aineilta voi suojaitua maalaamon hyvällä tuuletuksella / ilmastoinnilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 21:25

Kun valmistaa itse isossa padassa mökillä punamultamaalia ruisjauhoista niin eipä siinä myrkkyjä juuri ole...

- 13 litraa vettä
- 0.5 kg rautasulfaattia
- 1.2 kg hienoja ruisjauhoja
- 2.5 kg punamultaa
- 25 g suolaa
- 0.5 litraa keitettyä pellavaöljyä

...en silti suosittele juomaan tuota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2009 - 22:30

pellavaöljymaali

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 08:33

väittävät mitä väittävät, mutta hui kun säikähdin ,että ilman hengityssuojaa maalat noinkin paljon, pitäiskö silti olla jokin suoja, kun en ainakaan minä sissätilassa uskaltais maalata, no voi ollakkin että tänäpäivänä ois parempia nuo maalit..mut tyttäreni joka on kampaaja ja käyttää väriaineita , niin hänelle alkanut tulemaan useita keuhkokuumeita ja nyt epäillän oisko sittenkin syy juuri vaalennus aineessa, eikä sissällä ammoniakkia hänen tuoteet...niin mitä ne maalit sitten pitkän päälle...huolissaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 20:08

Vesiliukoiset maalit ovat turvallisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2009 - 20:36

Nykyään on noita vesiohenteisia maaleja, ne ovat täysin turvallisia. Teknoksella on hyvä mainos paita jossa lukee "ei mitään hajua maalaamisesta". Ja onhan myös kaikkia hengitys-suojaimia, paperi ja akku käyttöisiä. ja nykyään maalit ovat kyllä hyvin kehittyneitä, ja eivät edes saa olla terveydelle haitallisia.