Millä kielellä / kielillä pärjäilet turistitasolla (matkailussa)? Onko esimerkkejä väärinkäsityksistä puolin tai toisin?

En pitäisi ihan riittävänä ruotsalaisten tavallisinta suomi-sanavarastoa: -
"Pärkkele, Juhha Miettå, sauna, yks-kaks-kolme, ei saa peittää... "
Minulle sanottiin Italiassa, kun en "sivistyskielillä" ko. ilmaisua (hätä)päissäni hallinnut, arvatenkin kansallisuuteni tunnistaen: -Pikkuraha, stupido.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.01.2009 - 22:49

Lontoota on tullut kaikilla reissuilla väännettyä hyvällä ja huonolla menestyksellä. Mut kyllä oon päränny ja lissää olen oppinut joka reissulla. ; )

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 31.01.2009 - 23:01

Suomi ja helkkarin huono englanti sekä kädet. Väärinkäsityksiä on paljonkin, mutta pääasiassa hauskoja. Milloin olen sanonut seuralaistani ranskanperunaksi tai jotain muuta vastaavaa kun tein ruokatilausta. Aina siellä matkoilla pärjää, vaikkei osaisi yhtään kieltä. Marokossakin puhutaan ranskaa, ja kun huuteli vaan joka paikassa bonjour, niin hyvin selvisi.
Tietysti naureskelivat, mutta hyvän tahtoisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 23:06

lapseni puhuu englantia sujuvasti.. tähän saakka on ollut hyvät tulkit mukana. Mutta jotenkuten pärjätään itsekseenkin englannilla:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 23:16

Tulen toimeen Englannilla, Ruotsilla,Espanjalla ,huonolla Saksalla, Italialla,Ranskalla, ja muutamalla huonommalla kielellä, ja joka kolkassa olen tullut ymmärretyksi, ja jo pelkällä elekielellä kyllä maailmalla pärjää ,kun muistaa hymyillä.
Maailmalla liikuessa ja ihmisten kanssaa puhuesa usein tulee esiin sellainen saia,että Suomalaiset eivät hymyile,eivätkä yritäkkään olla kohteliaita,mikä on monissa kulttuureissa täysin käsittämätöntä. Siis paljon ihmeellisempää kuin se ettei osaa paikallista kieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2009 - 23:39

Useimmiten yhtä huonolla englalnnilla kuin vastaperurikin.Kaikki on hoitunut onneksi.Toki muutamat käytöstapoihin kuuluvat lauseet ko. maan kielelellä.Jos väärinkäsityksiä ei tapahdu niin matka on kuiin ruoka ilman suolaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 00:00

Saksa, Englanti, Ruotsi ja Pohojammaankieli ;)

Hollantiakin nuorempana, mutta kun ei ole sitä joutunut aikoihin käyttämään, unohtunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 00:17

englannissa ja amerikassa voisin selvitä enkulla :P

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 00:18

noi tavallisimmat päivän parin muistinpalautuksella kohtuullisesti, aikaisemmin mukana olivat myös afrikaans ja swahili jotka nyt käytön puutteessa lähes kokonaan maatuneet - sala hantle -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 01:57

Jos ei ole muuten pärjänny niin viittomalla loput!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 02:39

Englanti, suomi ja elekieli! Niillä pärjää missä tahansa! :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 04:58

englanti,thai,viet,suomi ruotsi siina jarjestyksessa paivittain kaytan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 09:34

Sanakirjalla ja suomella ja piirtämällä ja sormella osoittamalla ja käsillä puhumalla ja muutamalla enkun sanalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 09:41

Ruotsi,Englanti,Espanja.Sujuu melko hyvin,mutta kyllä niitä kömmähdyksiäkin sattuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 10:18

Englanti,ruotsi ja saksa joka nyt monen vuoden käyttämättömyyden takia on tosi ruosteista.Ele kieli ja hymy auttaa aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 10:24

elekielellä, englis ja ruotsi sekasin, siis siansaksal, mut pärjätty ollaan ja hauskaakin on ollut ,kun ei aina ymmärretä...toisiamme..yrittänyt muutaman sanasen paikallisillakin kielillä sit väliin mongertaa..sanakirja on korvaamaton mukana...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 12:29

1.UK
2,SWE
3.joskus suomikin ja karjalan murre.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 14:22

kyllä sitä joutuu pärjäämään englannilla ja elekielellä..olen pärjänny muutamissa kohteissa jopa suomellakin esim.brasiliassa hotellin henkilökunnassa oli yksi ravintolapäällikkö/tarjoilija, joka osasi melko hyvin suomea, omisti suomalaisen sanakirjankin ja se halusi, että opetetaan sille suomea lisää:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2009 - 09:15

engannilla,ruotsissa pärjäsi paremmin suomella,

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 02.02.2009 - 16:50

suomi, englanti ja ruotsi (ja venäjän alkeet) ja tietty kädet!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 12:03

laiskuudesta johtuen sitä enkkua tulee tarjottua joka paikkaan, tiukan paikan tullen sellainen 'turisti-pärjääminen' löytyy 4-5 muullakin murteella (vierinkäsityksiä syntyy jo savolaistenkin kanssa vieraamista nyt puhumattakaan)