Mikä arvo tämä on,laboratorio tulos. S-TSH 0,4-4 mU/l

verikoe

Avainsanat: laboratorio veri arvo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2009 - 23:01

S-TSH
Viitearvo
Aikuiset 0.3-4.0 mU/l

Seerumin tyreotropiini on aivoista erittyvä hormoni joka säätelee kilpirauhasen toimintaa. Sen pitoisuus kertoo kilpirauhasen toiminnasta. Jos kilpirauhanen on liikatoimintainen, TSH-arvo pienenee. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa TSH-arvo suurenee. On olemassa myös harvinaisia sairauksia jossa itse tyreotropiinin erittyminen on häiriintynyttä.

www.terveyskirjasto.fi/terve...i=snk03132

Kysyjän kommentti

hyvää tietoa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 29.01.2009 - 15:03

www.poliklinikka.fi/?id=4208...ge=8059749
Tuosta selviää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 16:05

Tarkoittaa sitä, että kilpirauhasarvo on viiterajojen sisällä ja näiltä osin kunnossa, ei liika- eikä vajaatoimintaa.

Lähteet:
Se S-kirjain = seerumista otettua koetta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2009 - 21:32

se on kilpirauhasarvo, tai = kun aivolisäke on kropassa sellainen "hormonipoliisi" joka valvoo, että kaikkia hormoneja on riittävästi ja siää ja poistaa tarpeen mukaan jos se toimii hyvin. Tämä on se aivolisäkkeen valittäjäaine joka säätelee kilpirauhashormonin määrää elimistössäsi ja näyttää olevan vallan hyvä sinulla:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.02.2009 - 15:29

mulla otettiin kilpirauhasarvot ja muistaakseni koululääkäri kirjoitti lapun jossa luki että multa otettais juuri noi samat kirjainarvot