No mitäs mieltä napsulaiset kasvatuksesta. Onko päävastuu lapsen kasvattamisesta kotona vai koulussa?

Itse olen saanut ohjeet ja opit elämälle kotoa, tosin opettajat koulussa kyllä sivistivät sopivassa määrin, käytöstapoja ym. normaaleja opittavia asioita. Meinaan, kun jotkut nuoret eivät kiitä, eivät tervehdi..anteeksipyynnöstä puhumattakaan. Rakkautta, mut rajoja myös.

Lisätty: 28.01.2009 - 14:01

Sanoohan sen järkikin, että kotona vanhemmat ovat vastuussa lastensa kasvatuksesta, mutta kuulkaas, kun kuulin nuorten äitien keskustelevan, että koulussa opettajat eivät viitsi tehdä mitään vaikka heidän kuuluisi kasvattaa meidän lapset!
Oiskohan tää sitä uusavuttomuutta...kiitoksia muuten vastauksistanne. Toivottavasti teillä on ollut mukava päivä.

Avainsanat: koti kasvatus koulu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 28.01.2009 - 10:36

Kotonahan se vastuu on ilman muuta. Jos siellä ei mitään opeteta, ei siihen koulukaan sitten pysty. Ymmärtääkseni kotoa heikot eväät saaneet eivät oikein pärjää maailmallakaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastanneille. Kotoahan ne eväät elämää varten pitää saada. Itse olemme esimerkkejä lapsillemme. Koulussa hiotaan ja muistutellaan mieliin näitä sivistyksen alkeita ja käytöstapoja. Opettajallakin on vastuu ja nykypäivänä se ei kyllä helppoa olekaan. Ongelmiin pitää puuttua ajoissa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.01.2009 - 10:02

Mielestäni päävastuu on vanhemmilla KOtona .Päiväkodeissa ja koulussa on vasta toissijainen vastuu.Vanhemmat kotona vastaa,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:04

Päävastuu kasvatuksesta on kotona.
Toki koulun tulee mielestäni puuttua myös kasvatukseen siinä määrin että esim koulukiusaamiseen on puututtava heti eikä saa katsoa sellaista läpi sormien!
Koska koulussa ei ne vanhemmat ole katsomassa lasten perään niin opettajien kuuluu pitää huoli lapsista niiden ollessa siellä:)
"Hyvä kasvatus kotona ja koulussa =Parempi tulevaisuus)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:09

Kyllä se päävastuu on kotona, ja harva varmaan olisi valmis siitä luopumaankaan ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:12

Kotona on päävastuu, koulussa toissijaisesti.Olen huomannut lapsenlapsissani että pienenä kiittivät ja olivat kohteliaita , nyt kun ollaan 11v ja 9v niin taito on hävinnyt, kysyn mitäs sanotaan jos annan tai palvelen .Vastaus tulee ai nii kiitti, ja jos anteeksi pitäis pyytää niin vaikeaa on.Pienemmät ovat vielä kohteliaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:13

En olis oppinut leipomaan, laittamaan ruokaa, siivoamaan, käyttäytymään, elämään suht nuhteetonta elämää jos vanhemmat ei olis kotona siihen ookanneet, vaik se silloin otti päähän mut nyt saan olla kiitollinen.. Elikkä päävastuu on vanhemmilla ja sit tulee koulu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:28

Kyllä kotonta kaikki lähtee,kotonta lapsi saa elämisen mallin,jota sitten koulu jalostaa.Hyvät kaverit on hyvin tärkeitä,koska ne muovaavat tätä taimea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:32

Kotona ilman muuta. "Malliesimerkki" syntyy kotona.

Lisätty: 28.01.2009 - 10:33

Jos vanhemmilla on tavat, se tarttuu kyllä lapsiin eli jos vanhemmat kiittävät, niin lapsetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 10:59

kotona ehdottomasti ja ihan arkipäiväisistä toimista lapsi oppii, joten miten siellä kotona toimitaan ja käytäydytään, niin ne lapsetkin käyttäytyvät...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:06

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kodillä on pää vastuu ja koulu antaa muun opin ja kasvatuksen, mutta vanhempien esimerkki on hyvin tärkeä!!!!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 11:43

KOTONA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 13:12

EHDOTTOMASTI JA YKSIN OMAAN kotona, koulussa annetaan tietoa eli opetusta eri aineiden muodossa.......sanoohan tuon nyt järkikin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 13:51

Päävastuu kasvatuksessa on mielestäni kotona ja vanhemmilla,mutta koulu ja/tai päiväkoti tukevat kasvatusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 15:47

Kyllä se kotoa lähtee.Koulu kasvattaa omalla tavallaan ja vanhempien olisi huolehdittava jälkikasvunsa kasvattamisesta kuin myös kunnioitusta toisia kohtaan. Baarissa 2 lapsetonta miestä oluttuopin ääressä retosteli lasten kasvatuksesta kun tiskille meni tukevakkossa oleva mies.Sanoi näille kahdelle että minulla oli seisemän ajatusta lastenkasvatuksesta.Nyt on 7 lasta eikä yhtään ajatusta.

Lähteet:
Opetus:ei se aina ole niin helppoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 16:09

Pääosiltaan kotikasvatus on yksityisasia. Yhteiskunta on kuitenkin lainsäädännöllä rajoittanut kielteiseksi katsomaansa kasvatusta. Lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta, joita saisi kohdella kuinka vaan.

Kotoahan lähtee kasvatus ja vanhempien esimerkki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.01.2009 - 16:16

Kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2009 - 16:43

Kotona on päävastuu ja muut instassit ovat oheiskasvattajia, jotka tukevat kotia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2009 - 21:50

Kotona ilman muuta. Eihän ne opet niitä mukuloita tehtaile. Niillä on ehkä omansakin.