Mitä mieltä olette kotona tapahtuvassa vanhuksen hoidossa jota tekevät kunnalliset kotiavustajat? Onko heillä tarpeeksi aikaa ?

Avainsanat: kotihoito vanhukset.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.01.2009 - 20:19

Ihmisille on sivistysyhteiskunnassa turvattava mahdollisuus asua kotona koko elämänsä. Mielestäni näillä valtavilla verotuotoilla joita täällä suomessa kerätään,pitää pystyä tuottamaan peruspalvelut.
Nämä valtavat pyrokratiat joka kunnassa ja kylässä on purettava, ja tämä tyhjäntoimittajakunta virkamiehiä on jalkautettava sitten vaikkapa hoitamaan näitä vanhuksia kotiin sen tyhjän paperinpyörityksen sijasta.

Kysyjän kommentti

Vastasit tosi kattavasti,tähän miun vahustenhoito kysymykseen,siksi valitsin just tän vastauksen parhaaksi.Olit paneutunut kysymykseeni syvällisesti.KIITOS tuntematon vastaaja.Terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.01.2009 - 20:19

Ei ole sitä aikaa, ja täällä Turussa sitä on lähes mahdotonta edes saada, kotipalvelu kyllä tuo valmistettuna ruuan joka arkipäivä ja perjantaisin myös viikonlopuksi.Sairaanhoitaja käy myös jos on tarvetta siihen pistoksia antamassa ja siteitä vaihtamassa. siivouksissa suosivat yksityisiä palvelun tarjoajia koska hinta on lähes sama tämän kotitalousvähennyksen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 20:32

Periaatteessa oikein hyvä, ei tarvitse änkeytyä laitoksiin liian aikaisin. Itellä kun ei ole (vielä) kokemuksia, niin pitää uskoa kuulopuheisiin, ja ne kertovat että kovin kiireisellä aikataululla nuo avustajat pyrähtävät sotkemaan mummon mökin (sen hyvän järjestyksen joka on vallinnut mökissä jo lähes sata vuotta) ja sitten taas lähtevät ja lupaavat palata parin päivän päästä jatkamaan . Ilmeisesti sitä aikaa ei ole tarpeeksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 20:37

Aikaa ei ole koskaan tarpeeksi, ei hoitajalla eikä meillä muillakaan. Sitä on ainoastaan vanhuksella, joka on sidottu kotiinsa. Kunnallisten kotiavustajien tehtävänä on hoitaa vanhusta fyysisesti, psyykkisen hyvinvoinnin hän joutuu hoitamaan itse. Seurustelu, ulkoilu ja muut aktiviteetit eivät ole hoidossa. Siinä markkinarako, jonka joku yksityinen voisi täyttää. Ainoa ongelma on, kuka sen maksaa, kun vanhuksella ei siihen usein enää rahaa riitä. Ja jos sukulaisetkin ovat kaukana ja kiireisiä... Tulee vain mieleen että mihin me tällä kiireellä olemme menossa, siihen aikakylläiseen vanhuuteenko...?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 20:56

Sivistysvaltion yksi mittari on se, kuinka hoidamme vanhuksemme ja lapsemme. Nykyisin tulosvastuumittarit laskevat vain suoritteita ei laatua.

Ja suoritteita ei tule, jolleivat hoitajat juokse tukka putkella. Voi, kun keksisimme tähän aikapulaprobleemaan ratkaisun. Aarnipopalla on hyvä ehdotus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:04

Olin tätini edunvalvoja ja voi sitä sählinkiä mikä oli yksityisen ja kunnallisen palvelujen kanssa.Toivoin että hän saa asua kotonaan mahdollisimman pitkään.Huono kuulo, kun soitin ei vastannut niin katsomaan miten menee.Joskus TV täysillä.Päivärytmi sekaisin.Isännöitsijäkin soitti kun kyselee äitiään naapureilta yöllä kolmen aikaan.Loppujen lopuksi löysin hänet kylpyhuoneesta pitkällään "heikki housuissa".Soitin ambulanssin >sairaalaan ja yrittivät kotiuttaa.Sanoin kaiken kokemani jälkeen, jos niin kuka kantaa vastuun.3 tuntia niin asumisjärjestelyt oli hoidettu hoitokidissa.Nyt varmasti Anonyymikin tietää kenestä henkilöstä on kyse kun oli niin henkilökohtaista tietoa ilman sosiaaliturvatunnusta ,osoitetta,kaupunkia tms.

Lisätty: 11.01.2009 - 21:20

Vastaus peruskysymykseen.Aikaa ei ole riittävästi edes keskusteluun puhumattakaan muusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:17

Aikaa ei todellakaan ole tarpeeksi. Nyky järjestelmässä moni eri ihminen juoksee päivittäin vanhuksen luota toisen luo. Lenkissä ovat mukana kotisairaanhoito, kotiavustajat, ruoankuljettajat ja vielä monet muut. Kenelläkään ei todellisuudessa ole aikaa viipyä vanhuksen tai muun kotona hoidettavan henkilön luona. Kotisairaanhoitaja juoksee ottamassa kokeita, antamassa pistoksia ja muuta lääkitystä sekä hoitamassa pakolliset kuviot sairaalasta mahdollisimman pian kotihoitoon lähetetyille leikkaus tai muille potilaille. Kotiavustaja tekee sovitut käynnit päivän mittaan monessa paikassa joko siivouksen tai ruoanlaiton merkeissä. Aika on hyvin tarkkaan rajattu ja mitoitettu. Aterian tilanneille taksi tai muu kuljetuspalvelu kiidättää ruoan ja jättää sen siihen. Kukaan ei ole katsomassa tuleeko se syötyä tai miten kaikki sujuu. Iltasella uudet juoksut ja vanhukset taas sänkyyn.

Lähteet:
Elävästä elämästä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:22

Ei ole, ja ne hoitajat parat juoksee mahanalukset kontei täys, et ehtis etes kaikki paikat työaikansa aikana hoitamaan ja tuntien siltikin omantunnon tuskia, kun ei ole aikaa riittävästi...se kiire tekee hoitajatkin sairaaksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2009 - 21:28

Minun siskoni on kotiavustaja ja käy päivittäin monen vanhuksen luona. Kyllä sillä kiirepäivä on tosiaan kun työnantaja antaa listan kenenkä luona pitää ehtiä työvuoron aikana käymään. Hoidokkeja on erinlaisia ei voi kuulemma aina etukäteen tietää päivän pituutta. Elikkä ei heille anneta pitkiä aikoja vanhusten luona olla kun pitää kellon perässä juosta ja ehtiä jokaisen luona käymään.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 01:17

Ei ole kotiavustajilla tarpeeksi aikaa. Senpä takia on olemassa erilaisia vapaaehtoisjärjestöjä, joiden kautta voi saada vanhukselle seuraa tai saattajan johonkin pankkiin, teatteriin, shoppailureissulle, kirkkoon, jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 08:32

Maksumiestä aina kaivataan, kun sosiaalialan kuluja leikataan niin lienee turha odottaa että jostain tuntemattomasta lähteestä löytyisi lisää varoja vanhusten hyvinvointipalveluihin, edes niihin välttämättömimpiin. Kyllä nämä jutut ovat vauhdilla siirtymässä sille kolmannelle sektorille, sieltä se aikakin sitten on löydettävissä, jos on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 11:01

Asiasta ei ole omakohtaista kokemusta.
Eihän Suomen perusterveydenholtokaan enää toimi, juuri tänään oli juttua Hesarissa että koko systeemi kaatuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 14:36

ei ole omakohtaista kokemusta, vielä. mutta juttuja olen kuullut ja lehtien yleisöpalstoja lukenut niin sen käsityksen olen saanut ettei kotiavustajilla ole aikaa. nykyaikana rahaa sysätään uusiin rakennuksii ja sen semmossiin mutta vanhusten auttamiseen ei juuri jää mitään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2009 - 20:48

Hyvä asia, mutta aikaa on saatava lisää.