Kysytty: 02.01.2009 - 21:59

Miksi koulutusjärjestelmämme ja opettajakunta ei tue innovatiivisuutta? Miksi insinööri tekee lähes aina kuten on ennenkin tehty ?

Eikö oppilaita tulisi innostaa ja kannustaa luomaan uutta ,eikä tukeutumaan aina vanhoihin kaavoihin?
Miksi insinööri keksii 30 syytä helposti vastustukseksi uusille ideoille?
Miksi pöytään pannaan se neljäs jalka? Siksi että saadaan se keikkumaan, kun kolmella se on vakaa?



Avainsanat: uudet paremmat tuotteet ja palvelut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Käyttäjien valitsema paras vastaus

Vastattu: 02.01.2009 - 22:36

Kysymyksesi / väitteesi koulutusjärjestelmästä kuvastaa toivottavasti viatonta, mutta täydellistä perehtymättömyyttä asiaan. Insinööripuolen jätän taas omaa asiantuntemattomuuttani omaan arvoonsa.
Opettajakunta todellakin tukee ns. innovatiivisuutta. Mustia lampaita toki joka alalla, mutta ei pitäisi autuaan tiedotonna yleistää. Vastineeni koskee peruskoulutusta, jonka tuotos tosin suhteessa panostukseen on jälkimmäisen irvikuva, mikä vain on pahentunut aina "perskoluun" siirrynnästä lukien (Lapin läänissä siis vuodesta 1972 - valitettavasti...) ja varsinkin matemaattis-teknisillä suunnilla. Vestigia terrent.


Lähteet:
POPS -70 & sen seurannaiset vuoteen 2009

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.01.2009 - 22:03

hyviä kysymyksiä.. ja silti en osaa vastata yhteenkään.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 22:08

Jotkin asiat vain ovat niin kuin ovat. Oletan sieltä taustalta löytyvän jonkun pikkusielun, joka ei halua luopua vallan kahvasta vaan roikkuu siitä hammasta purren, ote lipsuen, hiki otsalle virraten. Hupsis! Mielikuvitus vähän laukkasi. :)


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 22:12

Koulutus tuntuu olevan vanhoillista.Miksi koulutetaan aloille työtön? Onhan DI työssä mahdollista käyttää hyväksi innovasisuutta mutta usein mennään siitä mistä aita on matalin.Olen kanssasi samoilla linjoilla.Hyvä kysymys MIKSI?

Lisätty: 03.01.2009 - 00:48

Mutta 30 syytä ?


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 23:03

Luokkakoot ovat ylisuuria, siinä ei jouda innovatiivisuutta enää miettimään.
Insinöörit tekee kuten ennenkin sen takia, jotta talojen katot sortuu aina, kun vaan vähänkin enemmän lunta sataa.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 00:02

Mielestäni esitit kysymyksessäsi kaksi kestämätöntä väitettä (ja turhaa yleistystä), asiat eivät tosiaankaan ole niin surkeasti, eikä varsinkaan Suomessa.

Jos mielestäsi kuulut siihen 2 % prosenttiin väestöstä, jotka tutkimusten mukaan ovat aktiivisesti innovatiivisiä, tee jotain asiantilan kohentamiseksi ...


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 00:29

Täysin perehtymättömänä asiaan ajattelen, että ensin täytyy saada peruskoulutus ja tekniikka. Niitten varassa on sitten koko ammattitaito. Lahjakkaat oppilaat haluaisivat kokeilla siipiään varmaan jo aiemmin.

Ammattitaitoa täytyy kehittää koko ajan... koko uran ajan... välillä luovilla ihmisillä on aikoja jolloin ideat loppuvat. Niitä ei synny vaikka kuinka pusertaisi...silloin vankka perusosaaminen on kunniassaan.

Ehkä opettajakunta on tietoinen tästä prosessista ja yrittää valmentaa oppilaitaan arkiseen puurtamiseenkin.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2009 - 18:21

Innovatiivisuutta tuetaan aina koulujärjestelmässäämme.
Insinööriä ei voi opettaa.


  Ilmoita asiaton vastaus
Tämä kysymys on suljettu, mutta voit edelleen vastata siihen. Et kuitenkaan tienaa pisteitä vastauksestasi tähän kysymykseen.

Vastaa kysymykseen

Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!

Rekisteröidy

Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
You may login with either your assigned username or your e-mail address.
The password field is case sensitive.

Ohjeita vastaajalle

  1. Vastaa esitettyyn kysymykseen.
  2. Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
    Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei".
  3. Noudata Napsun sääntöjä.
  4. Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
  5. Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
  6. Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
  7. Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.
Pieni hetki, sivua ladataan.