meillä kotona puaruskea eurooppalainen kotikissa ja nyt sen varpaat halkeilevat haavoille. mitä pitäs tehdä.?

haluaisin tietää miten hoidan kissan jalkoja?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.12.2008 - 20:00

Kissasi saattaa kärsiä tassunpohjatulehduksesta.

SYYT

Tassunpohjatulehduksen aiheuttaja on yleensä stafylokokki-bakteeri. Tulehdus pääsee helposti syntymään, jos polkuanturoiden iho ärtyy ja menee rikki. Tavallisia syitä ihon haavautumiseen ovat häkin verkkopohja, liian karkeat kuivikkeet tai puutteellinen hygienia. Muita altistavia tekijöitä ovat ruokinnalliset puutokset, riittämätön liikunta ja lihavuus.

OIREET

Vaurioita syntyy jaloissa etenkin painoa kantaville osille. Muutokset ovat yleisimpiä takajaloissa, mutta mahdollisia myös etujaloissa. Tulehdus alkaa usein huomaamattomasti. Taudin edetessä polkuanturat punoittavat, turpoavat ja niissä näkyy selviä haavaumia, jopa paiseta. Eläin voi ontua ja olla haluton liikkumaan. Kipu aiheuttaa myös ruokahalun huonontumista ja levottomuutta. Mikäli tulehdusta ei hoideta ajoissa, se voi levitä syvemmälle kudoksiin aiheuttaen luu- ja niveltulehduksia. Sairas voi edetä jopa verenmyrkytykseksi asti.

HOITO

Alkuvaiheessa huolellinen kotihoito monesti riittää, mikäli eläin voi hyvin ja liikuu vielä vaivattomasti. Tassunpohjat puhdistetaan päivittäin antiseptisella aineella ja alueelle levitetään ohuelti antibioottivoidetta. Eläintä on hetken aikaa vahdittava, jotta voide saa rauhassa imeytyä, sillä paikallisestikin käytettävät antibioottilääkkeet voivat olla vaarallisia, mikäli eläin pääsee niitä nuolemaan. Parantumisen kannalta häkin pehmeä ja kuiva alusta sekä yleinen puhtaus ovat erittäin tärkeitä.

Eläin tarvitsee eläinlääkärin apua, jos tassujen iho rikki ja punoitus voimakasta, eläin ei halua liikkua tai se on muuten sairaan oloinen. Tällöin edellä mainitun kotihoidon lisäksi eläin saa yleensä antibioottikuurin suun kautta. Tarvittaessa annetaan myös kipulääkettä. Tassunpohjatulehduksen hoito on usein pitkäaikaista ja hoidon onnistumiseksi on selvitettävä tulehduksen taustatekijät. Hoitoa on jatkettava kunnes eläin on täysin parantunut. Sairaus voi kuitenkin hoidosta huolimatta uudistua.

Lähteet:
puput.net/keskustelu/index.p...ic=44687.0

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.12.2008 - 16:01

ruokavaliota pitäisi tarkistaa ensin, myös kissat ja koirat ovat allergisia esim viljatuotteille ym. pieni määrä ruokaöljyä ruokaan on hyvä kissan turkille josta parhaiten näkee kissan voinnin. tassuihin voit laittaa sitä ruokaöljyä ens hätiin mutta se on vain ensiapua sisäisesti kissasi voi pahoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.12.2008 - 13:38

jos ne halkeilee niin laita helosaania ja jokin tassun suojaksi ettei kissa nuole sitä tai kaoluri kaulaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2008 - 18:03

Konsultoi eläinlääkäriä.