Miten suhtaudut Suomessa olevista ulkomaalaista/maahanmuuttajasta? Miksi niitä katsotaan eri silmillä? Onko kaikki pahoja??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.12.2008 - 01:06

Suhtaudun myönteisesti jos heillä on todella pätevä syy tulla Suomeen ja käyttätyvät "ihmisiksi".Toki joka kulttuurissa on omat tapansa muttaa pitää yrittää sopeutua maahan ja välittäjät painukoot...! Reilu peli kuten Marseillessa havaitsin niin yli 30 kasallisuutta ei lokeroitu vaan he olivat samaa massaa kuin paikallinen väestö ja turistit.Taaksepäin ei katseltu

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.12.2008 - 01:31

Minusta maahanmuuttajien tulee sopeutua maassamme oleviin oloihin ja yhteiskuntamme pitää tulla heitä vastaan opettaen suomen kieltä ja tapoja.

Olen pahoillani, että me suomalaiset olemme joissakin asioissa vieraskoreita. Lastentarhojen suvivirsi on kuulemma liikaa muslimeille ja niinpä siitä on paikoin luovuttu. Toinen vaikea asia on lasten ympärileikkaus, jolla ei kuulemma ole uskonnollista taustaa vaan se on ikiaikainen jäänne ja uskomus, jota toteutetaan lakiamme kiertäen.

Maahanmuuttajat ovat yleensä hyvin perhekeskeisiä, joissa kuunnellaan perheenpään mielipiteitä ja totellaan häntä. Meidän nuorison vapaamielisyys ja kurittomuuskin on heille kauhistus ja toisille tilaisuus vahingontekoon. Tässä joitakin eri kulttuurien törmäyspisteitä.

Kylässämme on sotaa pakoon tulleita perheitä ja he eivät poikkea muista kyläläisistä vaan ovat sopeutuneet hyvin. Joku on saanut jopa työtäkin.

Eivät kaikki ole pahoja. Mutta kun maahanmuuttajille ei ole työtä tarjolla, aiheutuu työttömyydestä monenlaista harmia jopa rikollisuuden muodossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 08:08

Suhtaudun myönteisesti,mutta siitä sopeutumisesta voin sanoa sanasen ,tunnen maahan muuttajia ,jo vuodesta 82 lähtien ,jotkut on tulleet tänne naisenmukana,ja toiset joutuneet lähtemään pakoon,kotimaastaan.Kaikilla sama sopeutumis ongelma,mitä pitempään täällä olet,kotimaa muuttuu paremmaksi paikaksi ainakin mielessä,Koti ikävä ja kenties täällä ei ammattia vastaava työ,rupeaa kaivamaan mieltä niinkuin mato omenaa.Näillä miehillä on täällä perheet ,ja ovat kunnollisia työssä käyviä ihmisiä,kait se koti ikävä sitten aiheutta niitä ongelmia.Että tämä suomi muuttuu paska maaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 08:20

Minulla on perhepiirissä ja työyhteisössä maahanmuuttajia, jotka ovat sopeutuneet suomalaisiin tapoihin ja kulttuuriin. Useimmat heistä ovat tulleet maahan pieninä lapsina.
Mielestäni he ovat samanlaisia ihmisiä kuin muutkin ja yhtä rakkaita ystäviä ja perheenjäseniä kuin Suomessa syntyneetkin.

On eräs maahanmuuttajista koostuva ihmisryhmä, josta en pidä. Jotkut heistä ovat niin röyhkeitä, että varon todella. Tarkoitan joitakin miespuolisia henkilöitä. Onneksi kaikki eivät ole sellaisia, joten en halua yleistää. Persoonakohtaistahan se käyttäytyminenkin on.

Lähteet:
Oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.12.2008 - 08:56

En tunne maahanmuuttajia kovinkaan läheisesti. Periaatteessa ok jos maahantuloon on jokin pätevä syy.
Pienen etäisyyden päästä kuultuna on negatiivistakin viestiä eli motiivit ovat olleet kyseenalaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 10:15

siinä kuin muihinkin ihmisiin niillä rajoituksilla joita itselläni on, joka poruskasta löytyy ihmisiä joka lähtöön ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 15:46

Päätin kirjoittaa tähän kysymykseen vähän normaalia perusteellisemman vastauksen seuraavista syistä:

- mielestäni kysymys (kysyjä) on aito ja rehellinen
- asia on tärkeä, ajankohtainen, eikä ole kierrettävissä
- parin rivin vastauksella ei pysty tällaiseen kysymykseen vastaamaan

Tiivistettynä oma mielipiteeni on, ettei minkään ihmisryhmän kaikki yksilöt ole pahoja, eivät hyviä, eivät väärässä eivätkä oikeassa. Sitä eivät ole maahanmuuttajat mutta eivät myöskään ne, jotka ovat tänne aikaisemmin tulleet.
_________

Suhtautuminen maahanmuuttajiin Suomessa on ristiriitaista (niin kuin muissakin maissa joissa on näkyvästi vierasperäistä väestöä). Virallinen kanta ja yksittäisten henkilöiden mielipiteet eivät välttämättä aina ole ihan samoja. Suomessa oman leimansa vielä antaa se, että meillä ollaan aika tottumattomia vieraisiin omilla kotikulmillamme, itse esimerkiksi olin yli kymmenkesäinen nähdessäni ensimmäisen kerran elävän mustaihoisen ihmisen (Lee Gaines, Delta Rhythm Boys).

Ehkä osittain tästä tottumattomuudesta ja kulttuurin puutteesta johtuu, että suhtautumisessamme näkyy ylilyöntejä joka suuntaan. Toisaalta järjetöntä hyysäämistä ja kaiken mahdollisen hyväksymistä, toisaalta kaikkea epäilevää ja kaiken tuomitsevaa (rasistista) epäluuloa. Ja onneksi myös jotain siltä väliltä. Henkilötasolla suhtautuminen varmasti riippuu enimmiltään niistä kokemuksista, jotka ovat omalle kohdalle sattuneet.

Puheet maahanmuuttajien kotiutumisesta, yhteiskuntamme sääntöjen ja kulttuurin omaksumisesta, on vielä täysin villiä. Yksi ymmärtää sillä yhtä, toinen toista. Jonkun mielestä tulokkaan olisi oikopäätä mentävä saunaan istumaan vähintään tunniksi ja sitten tempaistava pullo kossua osoittaakseen kansalaiskuntonsa. Yhden mielestä tulokkaan olisi luovuttava kaikesta omasta kulttuuriperinnöstään, toiselle riittää kunhan rajan taakse jäävät asiat joita meillä pidetään lakien ja hyvien tapojen vastaisina.

Itselläni on ehkä keskimääräistä enemmän kokemuksia maahanmuuttajista ja heidän asemaansa liittyvistä ongelmista, sekä Suomessa kuin myös kolmansissakin maissa. Oma kokemukseni on, ettei tilanne ole koskaan ongelmaton. Haasteita riittää sekä tulijoille että vastaanottajille, mutta rehellisellä yrittämisellä, avoimella suhtautumisella ja kriittisellä arvojen puntaroinilla on saavutettavissa ihan uutta yhteistä rikkautta.

Vastauksesta tuli jo niin pitkä, että jätän kaikki käytännön kokemukset ja esimerkit tästä pois. Niitä olisi kymmenittäin, sekä hyviä että arveluttavia, mutta loppujen lopuksi ne ovat vain henkilökohtaisia kokemuksiani.

Koitetaan pärjäillä, kaikki yhdessä

t. valperi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 22:34

Kyllä, kannatan maahanmuuttajia ja muitakin ulkomaalaisia. Itselläni vain hyviä kokemuksia heistä. Ulkomaalaistaustaisen tekemä pienikin rikos näyttää nousevan herkemmin lööppeihin kuin suomalaisen.Minusta ulkomaalaiset ja maahanmuuttajat rikastuttavat yhteisöämme ja kulttuuriamme. Meidän tulisi kohdella tasavertaisesti heitä. Olen iloinen, että heitä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2008 - 14:00

En ymmärrä rasismia ollenkaan, mielestäni Suomen maahanmuuttajat ovat rikkaus eivätkä mikään "taakka". Sitäpaitsi usein varsinkin palveluammateissa ulkomaalaistaustaiset ovat paljon ystävällisempiä ja kohteliaampia kuin perus-mököttävät suomalaiset. Tietysti aina löytyy niitä vähemmän mukaviakin ihmisiä joilla ei ole kaikki ihan kohdallaan, esim otsikot "maahanmuuttaja raiskasi naisen", mutta tällaisiakin tapauksia löytyy onneksi tosi harvoja, toisin kuin esim. suomalaiset pultsarit jotka sekoilevat päivittäin ympäri kaupunkeja, mutta heihin ollaan vain niin kyllästyneitä ettei siitä jaksa enää kukaan tehdä suurta numeroa. Omalla kohdallani olen ainakin saanut sellaisen kuvan, että maahanmuuttajat osaavat käyttäytyä paremmin kuin vaikkapa keskivertosuomalainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2008 - 18:57

myönteisesti.. mun mielestä on hienoa että suomeenkin tulee ihmisiä muualta maasta :>

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2008 - 18:02

Eiköhän niitäkin ole vähän joka junaan, niinkuin on meitä alkuperäiskansaakin.