Ostin eräästä Kontulan tasokkaasta basaarista Egyptin pajuvettä. Tajuttoman hienostunut, hyvä maku ... mutta mihin sitä käytän ? :

Lisätty: 16.08.2016 - 17:27

janjaa, nyt on kysymys jostain muusta. Hampurilainen PAMIR tuo Egyptin pajuvettä Eurooppaan. Pamirin tunnuslause on Natural Food Products. Tajuttoman hienostunut mintun maku.

Lisätty: 22.08.2016 - 16:35

Olipas perusteellista tietoa !!!! Kiitos janjaa !!!!

Avainsanat: egyptin pajuvesi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 16.08.2016 - 14:16

Pajuvesi on kukkien juurruttamiseen tarkoitettua nestettä joka kiihdyttää taimien homonitoimintaa ja saa ne näin tekemään nopeammin kestävämpiä juuuria. Voit siis käyttää sitä taimikasvatuksessa laittamalla juurutettavan taimen pieneen määrän pajuvettä ja juurien ilmestyttyä istuttaa taimen ruukuun mullan sekaan. Se että pajuvettä juo vaikkei se janon samuttajaksi ole tarkoitettukaan ei käsitykseni mukaan ole kovin paha moka. Tosin en itse ole moista koskaan testanut.

Lisätty: 22.08.2016 - 16:15

Minulle selvisi vasta tänään asiaa tarkemmin googlettamalla tutkittuani että PAJUVETTÄ VOI TODELLAKIN JUODA. Tähän asti olen ollut siinä uskossa että pajuvettä voi käyttää vain kasvien juurutuksessa.
Paju lääkekasvina googlaukella löysin seuraavat tiedot. Toivottavasti niistä on apua

Parantajan polku-Yrttitarha : Pajut, Salix spp.
Lönnrot kirjoitti: " Kuori on avullinen vilutaudissa." Lääkkeeksi sitä Lönnrotin ohjeen mukaan valmistetaan seuraavasti: Otetaan kuorta 2-3- vuotiaista haaroista ja kuivataan ja jauhetaan. Jauhetta annetaan 1-2 teelusikallista 3-4 tunnin välein. Lääke on laksatiivinen.

Pajun kuorta on käytetty vilustumissairauksissa ja ripulissakin, ulkoisesti sitä on käytetty kääreeksi ruhjevammoihin ja myös käärmeen puremaan.

Pajun kuoressa on samaa salisyylihappoa, josta aspiriinit valmistetaan.

Kuten Lönnrotkin tiesi kertoa, lääkkeksi käytettävä pajun kuori kerätään 2-3-vuotiaista oksista ja kuivataan. Salisyylihappoa käytetään yleisesti kuumesairauksien, reumaattisten vaivojen ja päänsäryn hoitoon.

Yrttilista « Yrtti.com – Yrttejä ja luonnonmukaista lääkehoitoa – Hyöty ..:
Paju alentaa kuumetta, lievittää kipua, desinfioi sekä auttaa päänsärkyyn, lihassärkyyn, hermosärkyyn ja iskiakseen. Tämä yrtti estää tulehduksia, allergisia reaktioita sekä veritulppaa. Ulkoisesti ihottumiin, haavoihin, rasvaiseen ihoon, akneen, hilseeseen, syyliin ja jalkasieneen.

Muita nimiä
Salix (useita kasveja) ,jalava, halava, virnaja, hajava

Muita huomioita
Voi aiheuttaa oireita aspiriinille allergisille, sillä paju sisältää salisiinia joka muuttuu elimistössä salisyylihapoksi. On ennen käytetty aspiriinin sijasta.

Yhdistelmällä Egyptin pajuvesi en löytänyt mitään tietoutta sitkeimpienkään ensintöjen jälkeen. Sorry.