Miten piparkakkutalon pihaan tehdään lampi ? Miten saadaan jäätyneen lammen vaikutelma ?

Lisätty: 13.11.2015 - 14:12

Kiitos janjaa ! Lampi on nyt valmis. Laitoin siihen ihan vaaleansinisiä ja vähän syvemmänsinisiä pastilleja murskattuina. Lammen jäästä tuli hiukka liian sininen eli olisi kannattanut laittaa vain niitä ihan vaaleita, mutta kuten sanottu pikeerillä ja pelkällä tomusokerilla vaikutelmaa voi vaalentaa. Kokeilin pieneen palaan liivatelehteä. Siitä tuli upea, mutta ei kävisi jäästä, koska liivatteen raidoitus ei kadonnut minnekään, mutta siitä tulee upeat ikkunaruudut.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 13.11.2015 - 01:58

Minä tein viime jouluksi piparkakkutalon lammen seuravanlaisesti:
Kaulin ensin taikinasta haluamani kokoisen pihan. Sitten leikkasin pihaan lammenmuotoisen aukon. Tämän aukon täytin seuraavaksi sinisten kovien karkkien murusilla todella kukkuroileen. (Uunissa karkit sulavat hieman valoa läpäiseväksi "lasiksi".) Saadakseni lammesta mahdollisimman kirkaan ravistelin peltiä uunista ottamisen jälkeen jotta kiehuvan karkkinesteen kuplat hajoaisivat. Lopuksi jäähdytin lammen aivan samoin kuin muutkin piparkakkutalon osat. Talvimaisempaa vaikutelmaa lampeen lisää saadakseni levitin lammen päälle vielä vähän sinne sun tänne tänne pikeeriseosta ( se syntyy vaahdottamalla ½ dl valkuaista ja 3 dl tomusokeria n. 3 minuuttia ja lisäämällä sen jälkeen joukkoon 4 tippaa sitruunamenutiivistettä.) Ihan kelvollinen jää näin taisi syntyä sillä kukaan ei sitä moittinut.

Luin jostain että jäätä saa tehtyä myös liimaamalla liivatelehtiä sille puolelle taikina-aukkoa joka tulee tarjottimen ym. alustan pohjaa vasten ja koristelemalla sen sitten pikeerillä. Tätä konstia en ole itse vielä kokeillut.