Lävistyksiä ja tatuointeja siellä täällä.Kirkuvan väriset hiukset ja erikoinen vaatetus.Saako silti valittaa,ettei saa töitä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.05.2015 - 09:07

Ainakin yksityisellä puolella työnantajilla on oikeus valita työntekijänsä ihan omien mieltymystensä mukaan.

Joissain tehtävissä kysyjän mainitsemista ominaisuuksista voi olla tehtävän suorittamisessa haittaa, kun taas joissakin toisissa (esim. tatuointiala ja osin musiikkibisnes) niistä voi olla jopa hyötyä. Esim. jossain koodarihommissa noilla ominaisuuksilla taas ei luultavasti ole tehtävän suorittamisen kannalta merkitystä suuntaan eikä toiseen.

Vaikka en juurikaan välitä ihmisten valittamisia seurata, olen silti onnellinen siitä, että elän yhteiskunnassa, jossa ihmisillä on oikeus valittaa. Jos eläisin kulttuurissa, jossa ei saisi valittaa, pyrkisin kaikin keinoin pääsemään sieltä pois.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.05.2015 - 23:49

Ei saa. Kaikissa ammateissa ei lävistyskoruja saa käytää olla jo pelkästään niiden tulehtumisvaaran vuoksi. Myös hillitty pukeutuminen ja asallinen yleisilme ovat myös monissa ammateissa suotavaa, jopa pakollista. Siksi ei todellakaan saa valittaa jos töitä ei saa hän kellä on tatuointeja ja lävistyksiä siellä täällä, kirkuvan väriset hiukset ja erikoinen vaatetus.

Lisätty: 15.05.2015 - 11:16

Vaikka tuo, mitä yllä sanoin , onkin totta niin väärin se kuitenkin on että ihmisten ulkonäkö vaikuttaa varsin moneen asiaan nykypäivänä, työnsaantiikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2015 - 08:02

Valitus oikeudesta en tiedä,mutta inhoan tatuointeja ,lävistyksiä.Miun firmaan ei tatuoitu,lävistetty pääsis työhön.Kuvittelen kokin jolla tatuoinnit käsissä,nyt melkein yrjöön.

Lähteet:
oma näkemys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2015 - 12:23

Itsellä taas omistan nämä kirkuvat hiukset, vahvan arkimeikin, tatuointeja runsaasti. Lävistyksiä ei ole, koska kroppa hylkii niitä, muuten olisinkin varmaan kuin sirpalepommin jäljiltä.

Ja kyllä, tietoisen riskin aikoinaan otin ja tiedän etten kaikkia töitä pysty ihmisten mielestä tekemään ulkonäköni vuoksi, mutta rakastan tatuointitaidetta ja rakastan sitä, että ihoni on täysin yksilöllinen kuvien vuoksi.

Pukeutumisenikaan ei varmasti kaikkien silmää miellytä, mutta olen itse tyytyväinen itseeni ja se riittää minulle.

Tiedän kyllä sen että esimerkiksi tatuoitu ja lävistetty pankkivirkailija tai lääkäri ei vielä tänä päivänä ehkä herätä luottamusta tai ammattimaista kuvaa.
Myös nämä hygienia riskit lävistysten kanssa ymmärrän täysin.

En vain ymmärrä vieläkään ihmisten ahdasmielisyyttä kun ulkonäön perusteella päätellään niin paljon.
Ei tatuoidut/lävistetyt/muuten vain erilailla pukeutuvat ja massasta erottuvat ihmiset ole yhtään sen pahempia kuin toisetkaan. Yhtä lailla niitä pässejä löytyy jokaikisen tyylilajin edustajissa.

Itse olen työelämässä ollut jo pitkään. Tähän mennessä ei tatuoinneistani ole kukaan loukkaantunut, mutta lasten kanssa työskennellessä ihmisiä tuntui häiritsevän kajaalit silmissä. Lapsia taas ulkonäköni ei vaivannut tippaakaan.
Tänä päivänä työskentelen nuorten keskellä, eikä heitäkään tunnu pärstäni/vaatteeni/kuvani häiritsevän. (Tietenkin tässä vaiheessa joku saattaa alkaa parkumaan että olen huono esimerkki nuorille).

Mielestäni kuitenkin taitojen, koulutuksen, kykyjen ja ihmisen persoonan perusteella pitäisi katsoa onko hän sopiva työtehtävään. Ulkonäkö on toissijainen juttu.
Tässä voitaisiin jo lähteä sillekin tielle, että jos ulkonäkö on niin tärkeää, niin saako henkilö jolla on esimerkiksi kasvoissa synnynnäinen vamma töitä yhtä helposti vaikka kaupankassalta kuin henkilö joka täyttää median luomat kauneuskriteerit?

Kukin taplaa tyylillään... Ja kauneus on katsojan silmissä ;)