Thaimaassa on epidemioita aiheuttavia hyönteisiä. Onko hyttysiä päivin ja illoin? Laitetaanko aurinkosuojan päälle hyttysmyrkkyä?

Lisätty: 16.03.2015 - 19:05

Eivät kiusanneet itikat minuakaan päivisin Thaimaassa, vaan illan hämärtyessä ja huoneiston niukasti viiletessä, niin hyttyset villiintyivät. Hotellihuoneen kaapista löytyi sähköjohdon omaava hyttyskarkoitin, johon vaihdoin karkotetyynyn aina tarvittaessa. Koneesta tilasin sattumalta koko poppoolle hyttyskarkotetta sisältävät rannekkeet. Em. konstein pärjäsin koko pari viikoisen lomani ajan. Sattuipa niin, että tapasin parikin suomalaista ja em. henkilöitä olivat hyttyset todenteolla kiusanneet. Minua hyttyset purivat ekana yönä isoon varpaaseen ja sormeen ja em. ruumiinjäseniä jomotti oikein todenteolla. Mukana oli setritsiiniä sis. allergialääkettä (Cetiritzin ratiopharm) ja ko. lääke tehoaa hyvin myös hyttysten pistoksiin. Itikoiden kisaamatonta lomaa kaikille.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 16.03.2015 - 17:30

Thaimaasssa on hyttysiä joista hankalimpia ovat noin viiden aikaan iltapäivällä ilmaantuvat hiljaiset otukset. Hyttyset levittävät mm.denguekuumetta ja japanilaista aivokuumetta. Näihin tauteihin sairastuminen tavallisella parin viikon matkalla on kuitenkin aika pieni. Monissa hotelleissa siivoojat ruiskuttavat hyttymyrkkyjä huoneisiin aina siivotessaan. Päivällä hyttysiä ei juurikaan ole. Jotenka mihinkään suureen hysteriaan tuskin niiden takia on syytä.
Ota matkalle mukaan vahvinta mahdollista hyttyskarkoitetta, mieluiten sellaista joka sisältää DEETa (dietyylitoluamidia). Muista etenkin se, pienille lapsille saa laittaa vain ainetta joka on nimenomaan heille tarkoitettua. Pidä karkoiteita aina mukanasi. Laita suihkutettavaa karkoitetta aurinkovoiteen päälle tarvittaessa, ei kuitenkaan liikaa, tai liian usein, ei etenkään pienille lapsille. "Arvioni on, että siinä ei ole mitään ongelmaa. Sekä hyttyskarkote, että aurinkovoide ovat tarkoitettu iholle, jolloin ne ovat myös turvallisia – eivätkä tietääkseni reagoi keskenään niin, että siitä olisi jotain haittaa." Näin sanoi kosmetiikka-asioiden asiantuntija Eeva-Mari Karine Teknokemian Yhdistyksestä Me Naiset lehdessä 10.08.2014.
Voit ottaa mukaasi myös töpseliin liitettäviä karkoitteita etenkin öitä varten.