Muistatteko esim Danske Bankin kolme edellistä nimeä? Entä Nordean edelliset nimet?

Avainsanat: pankin edelliset nimet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.11.2012 - 10:40

Danske Bank A/S on tanskalainen pankki. Se perustettiin 5. lokakuuta 1871 Kööpenhaminassa nimellä Den Danske Landmandsbank, Hypothek- og Vexelbank i Kjøbenhavn (suom. 'Tanskalaisten maanviljelijöiden pankki, Kööpenhaminan laina- ja ulkomaanvaluutantoimittaja').

Eli ei Danskepankilla muita nimiä ole ollutkaan.

Eri tarina on sitten Postisääspankin (Postipankki) tarina Sampopankin kautta Danske Bankiksi.

Nordea luotiin yhdistämällä ruotsalainen Nordbanken ja suomalainen Merita Pankki vuonna 1997 Merita-Nordbankeniksi. Nordbanken omisti uudesta yhtiöstä 60 prosenttia, äänivallasta 50 prosenttia. Merita-Nordbankeniin liitettiin vuonna 1998 tanskalainen Unibank. Unibankin omistajat saivat uuden pankin osakkeista 30 prosenttia. Vuonna 2000 siihen liitettiin norjalainen Christiania Bank og Kreditkasse. Heinäkuussa 2001 Merita-Nordbanken osti ruotsalaisen Postgirot Bankin. Vuonna 2001 joulukuussa otettiin käyttöön Nordea-nimi. Tätä aikaisemmin entisten pankkien nimet olivat Merita-Nordbankenin aputoiminimiä.

Suomalaisten osuudessa aikaisemmin niminä Yhdyspankki, SYP ja Merita.

Lähteet:
wiki ja muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.11.2012 - 14:37

Pappa tietää. Muistin itsekin mutten ala enää niitä toistamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.11.2012 - 14:41

KOP, Merita ja Nordea
Postipankki, Sampopankki ja Danske Bank
Näin muistan nuo. Voivat olla väärinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2012 - 17:12

Pappa tiesi vastauksen, entisenä Postipankki/Sampopankki/Danskepankki-asiakkaana tämän osion tunnistin, Nordea muistin vain kop, kop, KOPin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2012 - 08:01

Täällä niitä nimiä on: fi.wikipedia.org/wiki/Luette...ista#Suomi
Itse avasin 90-luvun alussa tilin Suomalaiseen Säästöpankkiin työttömäksi jouduttuani, sitten jouduin SYP pankkiin, edelleen KOP pankkiin, joka on ollut ties mikä. Nykyisin taitaa olla Nordeassa pelitilini jos lotosta se jättijytky sattuis tulemaan. Vai mitä ne napamiehet tuolla TV:ssä irvii.
En itse ole käynyt muutoksia tekemässä. Kyllä ollaan pelinappuloita joita heitellään nurkasta nurkkaan. Bruntta vainaan pojan pankkin jos joudun silloin itse käyn lopettamassa tilini. Ja siirryn tänne www.poppankki.fi/etusivu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2012 - 18:00

Nordea: HSSP fuusioitui SYP:iin, STS fuusioitiin KOP:iin, SYP ja KOP yhdistyivät 1995 tuloksena Merita, Merita ja ruotsalainen Nordbanken yhdistyivät ja synnyttivät Merita-Nordbankenin, 1998 mukaan liitettiin tanskalainen Unibank, 2000 norjalainen Christiania Bank og Kreditkasse, 2001 ostettiin ruotsalainen Postgirot Bank, jonka jälkeen nimeksi tuli Nordea.

Lähteet:
omakohtainen kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.11.2012 - 21:06

En muista, hyvä kun muistan mikä on oma pankkini nykyään. Poutiaisen korviin ja puuhun se jotenkin liittyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 17.11.2012 - 00:41

tuosta toisesta ketjusta puuttuu leonia.