Oletko käynyt milloinkaan Suomessa yleisessä saunassa?

Missä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.11.2012 - 17:04

Lapsena olen käynyt yleisessä saunassa, paikkakunnallamme oli ns. tehtaan sauna. Korkeat lauteet, metallisoikot ja puheliaat naiset saunanlauteilla, ja sitten kylpemisen jälkeen pukeuduttiin ja istuskeltiin vielä pukuhuoneessa kuivatellen hiuksia ennenkuin lähdettiin ulos pakkaseen, sain aina saunareissulla pullon sitruunasuudaa tai banaanilimsaa ja nämä saunareissut ovat sellainen lapsuuden ikiaikainen hyvä muisto.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille.Hieno perinne voi yhä Suomessa hyvin ja elää!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 02.11.2012 - 08:36

En ole käynyt, ellei lasketa camping-alueen naistensaunaa.
Onkohan noita yleisiä tarinatupia enää olemassa, ehkä pääkaupunkiseudulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2012 - 08:36

Olen minä lapsena käynyt täällä turussa, silloin yli 50 vuotta aikaa oli paljon yleisiä saunoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2012 - 09:06

Kyllä 60-luvulla täällä: omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...ut/155340/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2012 - 10:06

Kyllä vain 60- ja 70-luvulla täällä Suomen Turussa.
Unohtumattomia hetkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2012 - 14:10

Elämäni ensimmäinen käynti yleissä saunassa tapahtui niinkin myöhään kuin viime kesänä. Kävin silloin kylpemässä Kuusijärven yleisessä savusaunassa poikani, ukkoni ja ukkoni veljen, sekä tämän avovaimon kanssa. Täytyy sanoa, että nautin olostani siellä niin paljon, että heti kun uuteen saunomiskerttaan tarjoutuu tuossa paikassa tilaisuus hyödynnän sen ehdottomasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2012 - 16:32

En ole käynyt koskaan. Helsingin Harjussa on ainoa tietämäni yleinen sauna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.11.2012 - 17:17

Varmaan satoja kertoja olen käynyt. Joka viikko lapsena. Ei kaupungeissa silloin ollut taloissa omia saunoja joten yleiset oli ainoa mahdollisuus saunomiseen. Helsingin Punavuoressa kävin vuosia. Mukavat muistot sieltä jäi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2012 - 18:29

Jonkun kerran Helsingissä, mutta se on kyllä tilattuna ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2012 - 19:49

www.youtube.com/watch?v=9WhniXMEXPA

Kyllä tuli 60 luvulla käytyä yleisessä saunassa..Siellä oli todella mukava ihana tunnelma.

Lisätty: 02.11.2012 - 19:55

Varmaan tuolla miesten puolella oli tuollaiset jutut...mitä Junnu laulaa.