Kuula kalloon vai vuoristorataan?

Eutanasiaan on tullut uusi ratkaisu: www.stara.fi/2011/10/01/the-...me_oneline . Ajatuksia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.10.2011 - 12:06

No en minä kyllä tälläistäkään tapaa halua kuolla. En myöskään kuulaa kalloon.
Minun toivomukseni on kirjoitettu lapsia varten jo ylös.
Jos lääkäri toteaa minun jo olevan ns."valmista vilja" olisin hengityslaitteessa tai tajuttomana
vihanneksena vuoteessa, niin minuun sovellettaisiin Terhokodin johtajan Juha Hännisen
paljon kertomaa ja selventävää Palliatiivista sedatiohoitoa.
Samoin jos kipuni ovat niin kovat, että ei ole keinoa niitä hallita.
Tämä ei ole eutanasiaan verrattava kuolema ollenkaan.
Otin otteen tuohon alle, jos jotain kiinnostaa mitä tämä saattohoito on lopussa.
Joka tapauksessa miellyttävämpi vaihtoehto.
En tarkoita nuorelle, jolla elämä edessä, mutta minäkin olen jo
hyvän ja pitkän elämän saanut ja toisoisin, että loppuni olisi myös sellainen.
Mm. viimeiseen suureen leikkaukseen nyt olin tehnyt sairaalahenkilökunnalle
selväksi, miten edetään jos kaikki ei mene hyvin.
Edustajani on yksi tyttäreni, yhdessä toisten kanssa.

Hännisen (2007a) mukaan palliatiivinen sedaatio on yksi viimeisimmistä keinoista sietämättömän kärsimyksen hoidossa. Tarkoituksena on rauhoittaa potilas tai vaivuttaa hänet uneen. Sedaatio on viimeinen tehokkain oireiden lievittämiseen todettu hoitomuoto. Yhdenmukaisia ohjeita sedaation toteuttamiseen
ei ole. Sedaatiota käytetään silloin, kun saattohoitopotilaan kärsimystä ei saada hoidettua muilla keinoilla. Potilaasta tulee tehdä tarvittavat konsultaatiot ja
potilaan ja perheen tulee ymmärtää sedaatiohoidon tarkoitus. Päätös hoidosta
tulee tehdä yhteisymmärryksessä.
Mikäli potilas ei kykene ilmaisemaan tahtoaan sedaation toteuttamiseen, tarkistetaan potilaan mahdollinen hoitotahto. Selvitetään myös onko potilas valtuuttanut jonkun muun henkilön päättämään hänen asioistaan. Mikäli potilaalla
ei ole valtuutettua henkilöä eikä hoitotahtoa, lääkäri toimii potilaan parhaaksi
näkemällään tavalla. (Pahlman 2003, 297.) Lääkäreiden täytyy tuntea palliatiivisen lääketieteen mahdollisuudet sedaation toteuttamisesta. Sedaatiota ei
ehdoteta automaattisesti potilaalle hoitovaihtoehdoksi, vaikka potilas kokee
oireensa vaikeiksi. Sedaation on tarkkaan suunniteltu hoitomuoto. (Hänninen

Lähteet:
Netistä Terhokodin Juha Hännisen kirjoituksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.10.2011 - 12:59

Kiitos ei näistä kumpaakaan. Vuoristoradasta tykkään mahdottomasti, mutta haluaisi odottaa sitä viimeistä silmukkaa...

Pitäisi kaiketi tehdä hoitotestamentti ennen kuin on liian myöhäistä. En missään tapauksessa halua elvytystä, jos tilanne on toivoton. Tuttavani äidillä oli parantumaton keuhkosairaus ja vähänä ennen kuolemaansa hän sai keuhkokuumeen, josta hänet vielä elvytettiin elävien kirjoihin. Oli kuulemma sellainen näky, että kaikki tuttavat ja sukulaiset kiiruhtivat tekemään hoitotestamentin siltä seisomalta. Mieheni ja lapseni ovat tietoisia toiveestani, samoin kuin hautaamisjärjestelyistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 13:30

Kumpikaan ei oikein innosta...
Miten olis vaan sitten joskus kauniisti nukkumalla pois!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 16:00

Ei kumpikaan :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.10.2011 - 17:10

Aika hurja juttu. Kuinkahan moni siihen oikeasti menee vapaaehtoisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 17:43

Ei kiitos kumpaistakaan....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 17:59

En ajattele tuota asiaa. Tulee mikä tulee. Kuula kalloon ei tule kun pyssyn suusta .Toivottavasti ei sotaa tulee eikä huumeveikko ammu.
Enkä vuoristorataa kaipaa. Ei mun juttuja. On paljon mielekkäämpääkin tekemistä.
Viisas tietää että kaikki on vaan leikkiä.
Toivottavasti lähden vaivattomasti,huomaamattomasti ja koti nurkille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 18:58

Minä pääsen hengestäni helposti ; muutama puraisu sellaisesta tuotteesta, jolle olen allerginen ja se siitä.Muutamassa minuutissa kaikki on ohi.
Ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä täältä vielä.Kaikki ajallaan....Mutta tuollaiseen vuoristorataan en menisi.En mistään hinnasta.Kaikkea ne keksiikin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 20:09

Kuulun niihin kansalaisiin jotka hyväksyvät eutanasian, mutta vain niille joiden kuolema olisi muutoin kivulias ja silloinkin vain mikäli se tapahtuu mahdollisimman tuskattomasti ja huomaamattomasti riipumatta siitä mitkä tekotavat ja -aseet sen toteuttamiseen kulloinkin ovat. Vaikka hyväksynkin kuvailemani kaltaisen eutanasian ja toivoisin sen tarpeen vaatiessa lopettavan omatkin kärsimykseni en silti ajattele eutanasiaa enkä varsinkaan omaa kuolemanhetkeäni juuri lainkaan. Olen sitä mieltä että on parempi unohtaa moiset ajatukset sillä elämä on liian lyhyt hukattavaksi surullisiin ajatuksiin. Uskon ja toivon, että ehdin ja voin juuri ennen kuolemaanikin ilmaista eutanasiatoiveeni silloin lähelläni oleville ihmisille eikä minun tästä syystä tarvitse puhua siitä mahdollisimman usasti mahdollisimman monelle henkilölle etukäteen vielä hyvävointisena ollessani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 20:32

valitsisin mieluummin rentouttavan lääkkeen joka nukuttaisi ikiuneen. rauhaisasti, omassa sängyssä ja hyvästit jätettyäni just silloin kun haluan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 21:21

Vakava asia sekoitetaan tarpeettomasti muuhun keskusteluun. Ei inhimillisyyden häivääkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2011 - 10:51

Olisiko jotain muuta vaihtoehtoa tarjolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 04.10.2011 - 18:45

jo on älytön juttu, tenavat asialla ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 01:43

Järjetöntä!