Löytääkö joku venäjäntaitoinen faktaa ruusujuuri-valmisteista,kuulemma ent.Kouvostoliiton ajan ihme-eliksiiriä??Suomennoksena...

Lisätty: 24.09.2011 - 22:16

Tattista,tosi mielenkiintoinen divari-linkki,googlettanut olenkin ;-)

Avainsanat: ruusujuuri-valmisteet ruusujuuriuute

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2011 - 21:31

Minulla ei venäjäksi ole tietoa tästä ruusujuuresta, mutta venäläisen tekemä kirja, suomeksi. Kirjan nimi on Kasvilääkintäopas ja sen on kirjoittanut Ljudmila Rumjantseva. On tutkittu ja hyväksi todettu muitakin adaptogeenisiä kasveja kuin tämä ruusujuuri, piikkiaralia,auringonhatut,peikonkello,maraljuuri,sitruunaköynnös,muratti,alppiruusu ja siperianginseng. Ruusujuurta voit itsekin kasvattaa. Tämä oli minun koulukirjani kun Tuorlan maatalouskoulussa opiskelin yrttineuvojaksi ja fytoterapiaa. Kirjastossa voisi olla tämä kirja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2011 - 21:27

Löytyy paljonkin tietoa ihan suomeksi sanoilla ruusunjuuri, ruusujuuri, ruusujuuriuute, ruusujuuri luontaistuote jne. ”pohjolan gingeng”, ”Pohjolan Ginseng”
www.google.fi/search?q=ruusu...2&bs=1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 21:45

Tuon Maaritin mainitseman kirjan saa omaksi 11 eurolla.
www.antikvariaatti.net/produ...p?id=84777

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 23:18

Yleiskuvaus
Ruusujuuri on monivuotinen kasvi, rohdosyrtti, joka kuuluu perennoihin.
Se on kosteikko- ja kivikkokasvi ja kasvaa luonnossa usein isoina mättäinä.
Se kukkii kesä-heinäkuussa ja sen kukat ovat keltaiset.
Kunkin oksahaarakkeen päässä on tavallisesti kukkaterttu.
Kasvi on hidaskasvuinen ja se on aikuinen vasta 5-7 vuoden kuluttua.
Se muodostaa silloin suuren 40-50 cm läpimittaisen puolipallon, jossa voi olla 200-300 oksahaaraketta.
Sen siemenet ovat erittäin pieniä ja niitä on yhdessä grammassa 5000-7000 kpl.
Suomessa yleisimmin sitä tapaa Enontekiön ja Utsjoen alueilla.
Sitä kasvaa myös Alpeilla ja Siperiassa.
Nimensä mukaisesti kasvin paksu juurakko tuoksuu ruusulle.
Ruusujuuri on luonnonvaraisena monessa maassa uhanalaisten kasvien luettelossa.
Tästä syystä pitkällä aikavälillä vain Ruusujuuren viljely tuottaa riittävästi juurta eri tarkoituksiin.

Ruusujuuren käyttötavat
Perinteisesti Ruusujuuri tunnetaan koristekasvina.
Sen meheviä C-vitamiinia sisältäviä lehtiä käytetään myös salaattina.
Juurakosta puristettua öljyä käytetään myös kosmetiikkatuotteissa lähinnä sen hyvän tuoksun takia.
Nykyään Ruusujuurella on voimakkaasti kasvava merkitys myös rohdoskasvina.

Ruusujuuri on vuoden 2003 rohdoskasvi-valinta
Ruusujuuri – ”Pohjolan Ginseng” on tällä hetkellä yksi kiinnostavimmista lääkekasveista maailmassa.
Sen lääketieteellinen arvo nykyajan kiireiselle ja stressaantuneelle ihmiselle on merkittävä.
Suomen Luontaistuotekauppiaitten Liiton asiantuntijaraadin vuoden rohdoskasvivalinnan
perusteet ovat seuraavat:
•Käytettävissä on laaja ja luotettava tutkimustieto.
•Turvallinen vaihtoehto hoitaa terveyttä ja tilapäisiä vaivoja luonnon tarjoamin keinoin.
•Laaja positiivinen kuluttajapalaute ja pitkä käyttökokemus yrttilääkinnän historiassa

Ruusujuuri kansanlääkinnässä
Kansanlääkinnässä Ruusujuurta on käytetty ainakin yli 1000 vuotta.
Jo muinaiset viikingit tunsivat sen ja käyttivät sitä retkillänsä voiman antajana.
(Kuinka he muutoin olisivat jaksaneetkaan soutaa laivojaan ?).
Viikingit kuuluvat todenneen nähtyään Ruusujuurten kasvavan kaikkialla Islannissa, että
"Se, joka hallitsee Ruusujuuren kasvualueita, hallitsee maailman meriä."
Ruusujuurta vietiin Keskiajalla Skandinaviasta Keski-Euroopan apteekkeihin.
Ruusujuuresta puristettua öljyä on käytetty Pohjois-Kalotissa ulkoisesti myös hiusten kasvun
edistämiseen sekä ihon terveyden ylläpitoon.
Ruusujuurta on käytetty kautta aikain myös Siperiassa sekä Kiinan kansanlääkinnässä.
Kansanlääkinnän historia ei tunne mitään Ruusujuuren haittavaikutuksia,
toisin sanoen niitä ei ole esiintynyt.

Ruusujuuren uusi tuleminen
Länsimaissa sittemmin Ruusujuuren erinomaisuus pääsi välillä unohtumaan.
Entisessä Neuvostoliitossa on tutkittu Ruusujuuren vaikutuksia tieteellisesti erittäin paljon.
Muun muassa kosmonautit käyttivät sitä kestääkseen fyysisesti ja henkisesti paremmin ääriolosuhteissa.
Neuvostoliiton hajottua yrtti-tietoa Ruusujuuresta levisi Länsimaihin ja kiinnostuksen kasvu jatkuu yhä.

Ruusujuuri on Luonnon oma Eliksiiri-yrtti
Rohdostuotteita tehdään juurakosta ja hiusjuurista, joiden vaikuttavina aineina ovat mm.
•cinnamyl alcohols: rosavins (rosavin, rosarin, rosin)
•phelylethanols: salidroside, tyrosol
•flavonoidit: rhodiolin, rhodiodin, rhodiosin, tricin, rhodalgin ja acetylrhodalgin
•monoterpentenes: rosiridol, rosiridin
•triterpenes: daucosterol, beta-sitosterol
•phenolic acids: chlorogenic and hydroxycinnamic, gallic acids
Näistä tärkeimpinä terveysvaikutuksiltaan pidetään kolmea rosaviinia (rosavin, rosarin, rosin).
Rosaviinien ja salidrosidin suhde on juurakossa osapuilleen 3:1.
Rosaviineja löytyy lähinnä Ruusujuuresta, ei sen sukulaiskasveista.
Salidrosidia on myös muissa Ruusujuuren sukulaiskasveissa.
Rosiridinia löytyy vain aidosta ruusujuuresta. Rosaviinien ja rosiridinin suhde on osapuilleen 3:1.
Maailmalta löytyy kaupallisia ruusujuurituotteita, joissa on kyllä salidrosidia,
mutta ei rosaviineja ja rosiridinia.
Näiden rosavins:salidrosin:rosiridin-suhteen tulisi olla 3:1:1,
jotta tuote olisi tehty vain ruusujuuresta.
Toisin sanoen muut ovat väärennöksiä ja tehty halvemmista sukulaiskasveista.

Vaikka rosaviinit ovat päätekijöitä terveysvaikutuksissa, niin muutkin aineet ovat tärkeitä.
Esimerkiksi yli 4000 erilaista flavonoidia on yleensä löydetty ja tunnistettu.
Flavonoideja on myös Ruusujuuressa.
Flavonoidien on tutkttu torjuvan viiruksia, allergioita, veren hiutaloitumista, tulehduksia, kasvaimia
ja solujen härskiintymistä (antioksidantti).
Solujen härskiintyminen (vapaat radikaalit, oksidoituminen) liitetään yhteen
esimerkiksi syöpään, vanhenemiseen, valtimonkovettumaan, sydämen vajaatoimintavammoihin,
tulehduksiin ja hermoston heikkenemiseen (Parkinsonin ja Alzheimerin taudit).

Ruusujuuri on adaptogeeninen rohdosyrtti.
Sen terveysvaikutuksina on mainittu eri julkaisuissa muun muassa seuraavia:
•vahvistaa elimistöä ja auttaa sitä selviytymään äärimmäisissä olosuhteissa
•antaa fyysistä ja psyykkistä kestävyyttä
•parantaa kehon liikunnallista koordinaatiokykyä ja toimintanopeutta
•parantaa muistia, keskittymiskykyä, oppimislykyä sekä henkistä suorituskykyä
•torjuu elimistössä erilaisia stressitekijöitä, kuten kemikaali- ja säteilystressit
•toimii antioksidanttina eli puhdistaa soluja haitallisista vanhentavista jäteaineista
•lievittää kipuja ja päänsärkyä
•elvyttää sydämen toimintaa ja tasapainottaa verenpainetta
•tasapainottaa veren sokeria ja kolesterolia
•torjuu anemiaa
•parantaa levon ja unen laatua
•torjuu ja vähentää masennusta
•estää kasvainten kasvua
•lisää seksuaalista halua ja kykyä
•parantaa miehillä erektiohäiriötä ja ennenaikaista siemensyöksyä
•torjuu allergioita ja tulehduksia
•tukee painonhallintaa elimistön energiaprosessien kautta
•tukee elimistön erilaisia torjuntamekanismeja ja immuunijärjestelmää
Ruusujuurta on turvallista nauttia
Ruusujuuresta voidaan valmistaa erilaisia tuotteita, kuten: •alkoholiuutetta
•kuivajauhetta purkissa
•jauhetabletteja ja -kapseleita
•kylmäpuristettua öljynestettä
Sitä voidaan nauttia päivittäin tippapullosta veden kera, jauheena sekoitettuna esimerkiksi jukurttiin,
kapseleina tai tabletteina tai nesteenä eri tavoin.
Alkoholiuute on hyvin säilyvää, koska alkoholi samalla desinfioi uutteesta mikro-organismit.
Siksi se on suositeltava olomuoto henkilökohtaisessa käytössä.
Auringon ultraviolettivalo tuhoaa uutteesta sen vaikuttavia ainesosia, joten siltä uuute on tärkeää suojata.
Ruusujuuren pitkäaikaisen säännöllisen käytönkään ei ole tutkimusten mukaan todettu
aiheuttavan mitään haittavaikutuksia.
Ruusujuuren käyttö ei aiheuta mitään riippuvuutta; sen käytön voi aloittaa ja lopettaa milloin tahansa.
Nauttimisen jälkeen ruusujuuren vaikutus alkaa nopeasti.
Ohjeen mukainen käyttö pitkänä kuurina antaa yleensä parhaan tuloksen.
Ruusujuuri on uskomattoman turvallista nauttia.
Vain erittäin suuret annokset, 235 grammaa kuivaa juurta 70-kiloiselle ihmiselle,
voi aiheuttaa kuolettavan annoksen.

Lisätty: 24.09.2011 - 23:23

Sitä saa esimerkiksi Apteekista.
Vida Rhodiola Rosea, Ruusunjuuri 80 tabl 15,90EUR

Pakkauskoko: 80 tabletin lasipurkki

Ruusujuuri auttaa elimistöä sopeutumaan rasitustilanteisiin kuten urheilusuorituksiin tai stressiin kohottamalla energiatasoa. Ruusujuurta on käytetty kansanlääkinnässä Kiinassa ja Venäjällä vähentämään uupumista ja stressiä, lisäämään työkykyä sekä miesten ja naisten seksuaalista aktiivisuutta.

1 tabletti sisältää:
Ruusujuuri 300 mg josta
- Salidrosideja 9 mg
- Rosavineja 15 mg

Annostus: 1 tabletti päivässä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 23:26

Terveisiä täältä Kouvostoliitosta...Vaikkei ruusunjuuria olekaan :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 09:53

Luontaistuotekaupasta löydät vielä lisätietoa,osaavat varmasti kertoa paljonkin ruusunjuurituotteista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 18:43

www.vitalas.fi/fi/artiklar/f...zQod3HRYdA

kovasti on jokapaikassa luettavaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 09:44

Taitaa olla sen "liiton" kuuluisaa huuhaata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 12:29

Minä en tuohon usko. Suosi suomalaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2011 - 06:04

Minä uskon täysin tuohon ihme aineeseen, antikkanetin kirjassa on lisätietoa.