Oletko sinä sauvakävelijä?

Minkä pituinen sauvan täytyy olla,kun olen 1,59 pitkä.Minulla ei vielä ole kokemusta tästä lajista enkä vielä omista sauvoja.

Avainsanat: sauva kävely

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.09.2011 - 08:25

kävelysauvat on, mutta harvemmin tulee niitä otettua lenkille mukaan, Fiina-koiran kanssa kun lenkkeilen. olen 162 cm lyhyt, ja sauvat ovat 110 cm pitkät.
olen peräti ollut " sauvakävelykoulussa" Kankaanpäässä asuessani. opetettiin oikea kävelytyyli.
tehokastahan tuo olisi, sauvakävely.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2011 - 07:41

Minua opetettiin kuntoutuksessa sauvakävelemään, mutta ei ole minun lajini, minä olen nykyään 155 cm ja fysioterapeutti minulle 100 cm pituiset sauvat antoi, kai ne oli sitten minulle sopivat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 07:55

En ole sauvakävelijä. Kokeilin, ei ole minun laji. Jängällä ja metsässä saatan käyttää joskus yhtä sauvaa tai vaan keppiä. Oikea sauvan pituus on: sauvakävelijän pituus x 0,70.
Sauvan ollessa kädessäsi käsi on kyynärpäästä suorassa kulmassa. sauvan piikin on syytä olla kovametallia ja lisäksi ne kumitassut asfaltilla kävelyä varten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 08:40

En ole. Kävelen kyllä mutta ilman apuvälineitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 08:45

Kävelen, kun pääsin "alkuhäpeästä" ohi. Nyt en voisi ajatellakkaan kävellä lenkillä ilman sauvoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 10:12

Lahjaksi joskus sauvat sain. Ei ole tullut paljoa käytettyä. Joku mulle joskus sanoi. että kyynerpään pitäisi mennä 90 asteen kulmaan ko. sauvojen kanssa.. tuo Mariaanan x 0,7 on varmaan se oikea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 10:30

Sauvoja en omista, lenkillä käyn aktiivisesti ja välillä porhallan sauvakävelijöiden ohi. Kaikilla kävelijöillä ei näytä olevan kävelytekniikka hallussa, osa menee ikäänkuin hiihtäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 10:43

Matulalla tarkat tiedot. Kannattaa varmistaa myyjältä sopiva sauvojen pituus. Minulla on kaksi paria sauvoja toiset ovat teleskooppisauvat, joita käytän vaellusretkillä. Sauvojen kanssa kävelystä tulee paljon tehokkaampaa, kuten hiihdossa, sauvakävelyssä harjoitat myös selkä-, olkapää- ja käsivarren lihaksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 11:15

Sauva on oikean pituinen, kun siitä kiinni pitää ja käsi kyynertaipeesta sormiin jää vaakatasoon.
Kävelen kyllä usein ja toisinaan on sauvatkin mukana. Enemmän käytän talvella liukkaan kelin aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 11:56

Oikean sauvojen mitan voi laskea kaavalla 0,68 x oma pituus. Tulos pyöristetään lähimpään viiteen senttiin. Kun sauvat ovat kohtisuorassa maata vasten, kyynärpäät muodostavat noin 90 asteen kulman. Tämän ohjeen mukaan minä olen hankkinut kävelysauvani ja hyvät ne on olleet. Käytän niitä lähes päivittäin. Sauvoja hankkiessasi sinun kannattaa kiinittää huomiota oikean pituuden lisäksi myös siihen, että käsilenkit eivet hierrä, tai aukeile käytön aikana, että tassut ovat pitävät ja itse sauva sinulle sopivan painoinen. Kaiken tämän lisäksi suosittelen sauvakävelykurssin käymistä jotta oppisit niden oikean käyttötekniikan. Väärä käyttötekniikka voi nimittäin aihettaa kipuja kropassa ja niitähän sinä tuskin haluat kokea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 12:18

En halua ottaa lenkille mukaan mitään ylimääräistä.
Hiki tulee muutenkin ja ahdastakin täällä tuppaa olemaan. Joku saattaisi niihin kompastua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 12:30

Kävelytän myös sauvoja,mieluummin pimeällä.Olen 160cm ja molemmat sauvat ovat 105cm.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 13:36

Ennen koiran hankintaa tuli useinkin sauvakäveltyä, mutta nyt on jäänyt pois. Sauvojeni pituus on 115 cm, oma pituuteni on 170 cm.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 13:48

Ei kuulu sauvakävely minulle, kun tuli vuonna 1999 - 2000 kuljettua ihan riittävästi kyynärsauvoilla..
Sain todella moisesta tarpeekseni..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 15:28

Sauvoja on ainakin neljät kappaleet, yhdet autossa, ja muut joka kodissa. Silti aika harvakseltaan tulee sauvottua, mutta tehokasta liikuntaa siinä kyllä saisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 20:39

En ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 22:45

Aikanaan sauvakävelin,kun sain kuntoutuksesta kimmokken..
Nyt meinaan alkaa uudestaan harrastamaan,kun lenkkeily jäänyt tosi vähiin,kun ei ole enään sitä Santtua olemassa kenen kanssa paljon lenkkeilin...ja pyöräily jäänyt vähiin nyt loppukesästä.
Olen 164cm pitkä ja sauvat ovat 110cm...Tänään kävin ostamassa sauvoihin uudet kumitassut..
Nyt sitten vaan sauvat heilumaan tahdikkaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 19:29

Sauvakävely on oikein mukavaa. En oikein pysty enää muuhun. Minulle myytiin sauvat muutama vuosi sitten urheiluliikkeessä.Myyjä mittasi minut ja sitten haki sopivat sauvat.Opetti siinä samalla oikean kävelytyylinkin.Hyvä kauppa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.09.2011 - 22:03

Olen sauvakävelijä. Kun menet hyvään liikkeeseen jossa vielä palvellaan, he kyllä tietävät minkä mittaiset tarvitset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2011 - 06:05

En ole.