Milloin yritys on haettava selvitystilaan? Riittäkö se, että omavaraisuusaste on 5%? Kuka hakee, jos hallitus ei sitä tee?

Avainsanat: konkurssi selvitystila vastuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.10.2008 - 16:32

Selvitystila on tila, jossa yritystä ei ole viety konkurssiin, mutta sen omaisuus muutetaan rahaksi velkojen maksamiseksi. Selvitystilan jälkeen vuorossa voi olla konkurssi, mutta ei välttämättä.

Omavaraisuusaste kertoo, kuinka monta prosenttia yrityksen koko pääomasta on omaa pääomaa. Omavaraisuusaste pienenee, kun velat kasvavat ja omat varat vähentyvät.

Yhtiö voidaan asettaa selvitystilaan joko vapaaehtoisesti tai lain pakottamana. Pakkoselvitystilaan joudutaan mm. oman pääoman hiipuessa. Pykälät velvoittavatkin johtoa seuraamaan entistä tarkemmin oman pääoman muutoksia.

Sulautuminen, selvitystila tai konkurssi johtavat yhtiön toiminnan lopulliseen päättymiseen. Liiketoiminta voidaan lopettaa myös muutenkin, mutta tällöin yhtiön laillinen olemassaolo ei lakkaa. Selvitystilassa lopetetaan niin yhtiön liiketoiminta kuin sen laillinen olemassaolokin, toisin sanoen yhtiö puretaan.

Selvitystilassa yhtiön omaisuus muutetaan rahaksi ja velat maksetaan. Mahdollinen jäljelle jäävä omaisuus jaetaan yhtiömiehille tai osakkaille. Selvitystila ei olekaan rinnastettavissa konkurssiin, jossa velkojat saavat usein vain osan saatavistaan. Jos yhtiön varat eivät riitä selvitystilan läpiviemiseen, eli se ei pysty maksamaan kaikkia velvoitteitaan, yhtiön on hakeuduttava konkurssiin.

Tietty varmaan riippuu siitäkin, onko yritys osakeyhtiö, tms. luulen ma. Toivottavasti tässä jotain apuja tai linkkien kautta löytyis...

Lähteet:
www.finlex.fi/linkit

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.10.2008 - 00:31

Yhtiön asettaa selvitystilaan yhtiökokous, kaupparekisteriviranomainen tai tuomioistuimen päätös. Kun selvitystila on vapaaehtoinen, sen aloittamisesta ja lopettamisesta päättää yhtiökokous 2/3 määräenemmistöllä osakeyhtiölain (OYL) 5:27:n mukaisesti. Rekisteriviranomainen määrää yhtiön selvitystilaan tai poistaa sen rekisteristä, mikäli: Yhtiöllä ei ole toimikelpoista hallitusta, yhtiöllä ei ole rekisteriin merkittyä edustajaa, tilinpäätösasiakirjoja ei ole viety rekisteröitäväksi vuoden kuluessa tilikauden päättymisestä tai yhtiö on asetettu konkurssiin, joka on rauennut varojen puutteeseen