Onko oikein,että ihminen huumataan sairaalassa lääkeillä kipujen takia??

Mieheni kertoi missä kaikissa paikoissa on tänään liikunut..vaikka pedissä koko aika..Alkaa huolestuttaa,kun ei toivu leikkauksista.

Avainsanat: humataan kipujen takia sairaalassa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.07.2011 - 10:01

Eihän kipulääkityksen pitäisi saada hourailemaan. Kivunlievennyksellä on tarkoitus poistaa turhat ja kovat kivut. Samalla se helpottaa liikkumista ja toipumaan leikkauksesta, koska olisi hyvä pystyä liikkumaan mahdollisimman pian leikkauksesta, vaikka vähänkin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.07.2011 - 22:34

Äitini sairasti keuhkosyöpää 2 vuotta, josta viimeisen vuoden vuodepotilaana sairaalassa. Hänelle annettiin kova kivunlievennyslääkitys, joskin kipuja oli koko ajan. Loppu vaiheessa kivut olivat aivan sairaan kovat ja ainoastaan pelkkää morfiinia annettiin suoneen. Äitini nukkui ikiuneen käsi mun kädessäni, sillä hänen toiveensa oli, että olen hänen vierellään loppuun asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.07.2011 - 23:32

Mielestäni sallittua vain viimeisenä keinona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.07.2011 - 23:34

Joskus lääkkeet ovat se pieni paha, jos potilas parantuakseen tarvitsee täydellistä lepoa.Ihmiset reagoivat lääkkeisiin eri tavoin.Uskoisin, että miehesi on kuitenkin hyvässä hoidossa ja apua on saatavilla ympäri vuorokauden.Joskus nämä asiat vain pitkittyvät...
Toivottavasti hän paranee ja voimia sinulle : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.07.2011 - 23:56

Olen tuta mitä kipu on. Kolme kertaa selkä leikattuna. Joskus on toivonyt vaikka nuijanukutusta että kipu lakkaisi. Siis vastaankin että on oikein - se on potilaan parhaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2011 - 07:40

Kyllä minä kannatan, että kipuihin annetaan sellaista lääkitystä mikä tehoaa.
Vaikka minulla on pitkäaikainen selkäydinpuudutus ja kahdenlaiset opioidit käytössä, sekä 2 keskushermolääkettä, vielä pitää joskus mennä piikille terveyskeskukseen, jotta saa itsensä suoraan.
Se on niin kaksipiippuinen juttu tuo kipulääkitys. Ei varmaan ole kivaa olla potilaan vieraana jos kivut ovat kovat,sanotaan sitten, että eikös voitais jotain antaa kipuihin ja ne valitettavasti ovat noita kovia lääkkeitä.
Toivotaan, että miehesi siitä pikkuhiljaa tokenee ja kivut asettuvat aisoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2011 - 09:21

Paranemista miehellesi. Kipulääkitys on ihan oikein mikäli kivut ovat sietämättömiä ja sen katsotaan olevan parhaaksi tässä vaiheessa. Nykyisinhän kipuja ei tarvitse kärsiä. Minulta meni selkä juntturiin ja sain toissa päivänä kaksi tuhtia kipupiikkiä persuksiin koska jännitin selkää liikaa juuri sen kivun takia. Olisi pian ollut koko selkä kipeänä.

Lisätty: 17.07.2011 - 11:59

Ps. Itsekukin reagoi vahvoihin lääkkeisiin eri tavoin. Minä näen kamalia painajaisia silloin harvoin kun saan vahvaa kipulääkettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2011 - 16:58

Samat sanat lausun maurijuhanin kanssa. Näin pitäisi mennä.Toivotaan parasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2011 - 21:46

Lääkkeet vain kivunlievitykseen
muta ei missän tapauksessa sillä pidetä vanhuksia sängyssä, että pysyisivät poissa jaloista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2011 - 09:35

Isäni sai loppuvaiheessa kipuihinsa niin paljon morfiinia, että kai hän ikäänkuin hummattu oli. Mutta siinä tilanteessa oli pääasia, että kivut saatiin kuriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2011 - 11:45

Kyllä olen syönyt selkä särkyyni sellaisia huumeita ja en olisi muuten saanut nukuttua. Kyllä sairaalassa jossa on useampi henkilö ja sinulla on kovat kivut, niin haluat, että saat nukkua ja et samalla häiritse naapureita. Minulla meni sellaiset 18 vuotta huumeiden kanssa, kunnes sain itseni kaikista huumeista vapaaksi ja nyt en tarvitse minkäänlaisia myrkkyjä selälleni!
On vain löydettävä oikeat kanavat ja asiat loksuu kohdalleen.
Kyllä se oli hurjaa aikaa lääkkeiden kanssa, jos et saanut, niin hypit seinälle ja olit tosi kipee!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2011 - 05:51

On oikein, jos kivut ovat kovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 00:27

Ei ihan tunnottomaksi huumata saa, mutta jos kumminkin kivut niin kovat ei taida olla vaihtoehtoa..