Oletko joutunut salaman uhriksi? www.iltasanomat.fi/kotimaa/s...loon/art-1

Lisätty: 21.06.2011 - 15:28

www.aamulehti.fi/cs/Satellit...+kuva.html

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.06.2011 - 09:06

Tuossa meidän vanhassa rakennuksessa kun asuimme siellä, tuli pitkät valkeet soikot koskettimista ulos ja kamala pauke. Ylijännittet purkautuu kun olemme sähköjen päätepisteessä. Vaikka on maadoituksia ja maakaapeliakin.Maaseudulla sen huomaa kun muita ei ole lähettyvillä. Sitä katselee ja kuuntelee eri tavalla.Kaikki vieraat pelkää meillä ukkosta.
Meillä yksi pariskunta lähti livokkaan kiireesti kun ukkonen nousi päälle. Sitten kertoi jälestäpäin että pelkäsivät tosissaan. Kyselivät meiltä miten meni.Tässä pihapiirissä yli 100v vanhoja kuusia isoja koivuja rakennusten vieressä.Pallosalama tullut johtoa pikin ja pirstoi ilmakaapelit 100m nuppineulankokoiseksi kupari palleroksi .Ihmeteltiin mihin kaapeli katosi.Saunan laittoi palamaan ja siukset heitti sekaisin.20l täysinäisen avaamattoman maaliämpärin pisti kappaleiksi että maalit meni pitkin rappuja.Isosta koivusta meni läpi jätti reijän keskelle.Minut heittänyt kontilleen paineaallosta ja sähköstä.Siinä sitä jonkun aikaa ja kiireellä ylös.Kotona lapsena katselin ,kun iski heinäsepääseen se iloisesti lehahti palamaan ,sammui kun satoi vettä.Toissa vuonna se iki tässä metsään. Menin katsomaan minne .Löysin paikan oli mennyt kuusta alas, kaivanut kuusen ympäriltä metrin syvän ja leveen uoman joka palanut hiillokselle ,.Mutta sammunut.

Kysyjän kommentti

Hui, Bongarillahan on tapahtunut

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.06.2011 - 07:38

En onneksi ihan itse ole joutunut salaman uhriksi, mutta lapsuudessani oli kotitalo palaa, kun salama iski sisätiloihin sijoitettuun sähkömittariin ja se syttyi tuleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 07:45

eip onneksi ole salama yllattänyt, mutta muista kesä 1972 vai 1973 oli kova ukkoskesä täällä
Keski-Suomessa. Aamupäivällä tehtiin hommat ja iltapäivät aitassa, johon ei mennyt sähköjohtoja.
Kova kesä oli muistan maalla oltiin ja sillä sitä pelkäsin. Pirstoi 20 metrin päässä olevan
ison vanhan kuusen tulitikuissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 08:43

En uhriksi mutta pallosalama on tullut lapsena nähdyksi ja silloin navetan poltti naapuri tilalla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 10:11

Muutaman kymmenen metrin vuosia sitten läväytti. Silloinkaan ei muuta kuin iso pamaus. Tuskimpa enää lähemmäksi tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 11:24

En ole joutunut onneksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 15:12

Onneksi ei jouduttu uhriksi,kun salama iski ihan veneen viereen..pienet ilmalennot sai vene..itse pääsimme säikähdyksellä onneksi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 15:15

Parikin kertaa. Olin ihan pieni ja äitini käsivarrella, kun salama oli iskenyt. Selvisimme kuulema säikähdyksellä. Aikuisena kerran silitin vaatteita ukonilmalla, kun salama iski pistorasian kautta ja huimat värinät kulkivat lävitseni. Vähän aikaa oli outo olo..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 16:45

En ole joutunut, mutta isoäitiäni pallosalama pääsi riepottelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 18:22

Ei ole iskenyt. Parhaillaan meillä riehuu täällä kunnon ukkonen salamoi, jyrisee ja vettä tulee kaatamalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.06.2011 - 23:48

En suoranaisesti, mutta entisessä elämässä on salama tullut puhelinlinjaa pitkin sisälle. Puhelin meni palasiski, seinää kärventyi - onneksi eivät verhot syttyneet palamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 01:51

Olen meni kaikki omaisuus, avioerossa.