Kysyin sahanpurusta eristeenä..voiko laittaa?On kuivaa ..

Vinttiä siivotessa tein löydön..monta säkillistä aikanaan jäänyt käyttämättä..samaa purua millä meidän talo on eristetty aikanaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.06.2011 - 19:17

Seinissä se on huono koska painuu ja ylös jää eristämätöntä seinää. Ullakolla ne säkit levitettynä auttaa enemmän kuin pusseissa.
Lämpöeristämisen laskennallinen lämmönjohtavuus on sahanpurulla 0,075 - 0,12 W/Km ja kutterinlastulla noin 0,14 W/Km. Parempiinkin tuloksiin voidaan päästä, jos eristysaine on tiiviiksi puristettu esimerkiksi tunkilla (jolloin aineosasten välissä olevan ilman kierto heikkenee).

Hyvien eristeiden lämmönjohtavuus on luokkaa 0,035 W/Km siis 2-3 kertaa parempi.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Rakennuseriste

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.06.2011 - 10:35

oletko mitannut / mittauttanut kosteusprosentin? että on todella kuivaa ettei vaan tunnu kuivalta?
eiköhän nuo sahanpurueristeet ole jo aikansa eläneitä.
eikös ollut edellisen kysymyksen vihjeenä myös käytettäväksi puutarhaan ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 11:38

www.rakennusperinto.fi/Hoito...teista%20/

sama linkki kuin aikaisemmassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 18:16

En käyttäisi eristeenä. Enemmän ongelmia kuin hyötyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 23:26

Levitä sinne eristeeksi vaan siellä sitä ennestäänkin ,miksi ei voisi laittaa. Ei ainakaan ole hukkaan heitettyä ainetta.Meillä täysin purueristeinen talo.Sen ikäisiin taloihin silloin laitettiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 23:55

Eihän se nykyään parasta mahdollista eristettä ole, mutta parempaa kuin tyhjä kohta ja helpointa lisätä sinne kuiluun. Sitä eivät linnut eikä oravat vie, hiiret ja myyrät ehkä tonkii.
Miksi ei jos se on kuivaa ja sitä on ennenkin käytetty ja jos/kun entiset ovat painuneet, ja jos ylhäältä pääsee lisäämään uutta.
Huonoin tilanne on yleensä ikkunoiden alapuolella, jonne ei saa lisättyä karmeja irrottamatta ja ehkä alunperinkin on jo jäänyt vajaiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2011 - 21:22

Sahanpurujen täytyy olla aivan kuivaa, tarkista ettei ole hometta.