Käytätkö luonnonantimia kuten nokkosta ruuanlaittoon?

Avainsanat: keväiset kasvit pataan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.05.2011 - 11:31

Voi sanoa että mikä eteeni sattuu tulemaan ja niitähän täällä puhtaassa luonnossa riittä. Tulee vaistonomaisesti käytettyä.Nokkonen on yleisin jossa runsaastivitamiineja ja kivennäis aineita.Nokkonen ollut entisaikoina se tärkein kasvi.Siitä voi valmistaa muhennosta,keittoa,ohukaisia,sämpylöitä,munakasta,viilinkanssa,salaatteihin,koivunlehtiteen kanssa,kuivata talveksi.Ryöpätä pakkaseen.On niitä tavallisempia kasveja muiden joukossa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.05.2011 - 11:05

Sieniä ja marjoja tulee käytettyä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 11:16

nokkoslättyjä ja keittoa olen joskus tehnyt. nythän olisi paras aika suojaisasta paikasta kaukana maanteistä ja saasteista kerätä nokkosia.

niin ja tietysti sienet ja marjat metsästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 11:59

Nokkosta keräsin eilen talteen ja aion keiton keittää,maistuu mainiolta ja kananmunan puolikas kaunistaa,lettuja joskus paistanut pitsireunoilla ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 12:13

Kuinka sattuikin, juuri tänään teen nokkoslettuja! Lehdet jo kerätty, enää puuttuu taikina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 12:28

Voi kyllä! Nuori nokkosen alku on paljon parempaa, kuin pinaatti! Samoin tavoin sitä käytänkin, pinaatin tapaan.Niitä on helppo kerätä nuorena taimena, kun eivät silloin edes polta....Tosin nyt alkaa olla paikat vähissä, mistä puhtaita nokkosia tarpeeksi löytää ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 12:51

En kerää nokkosia, joten meillä ei syödä nokkoskeittoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 15:43

En ole nokkosista ruokaa laittanut moneen vuoteen. Täytyykin korjata tämä puute...tosin tulevana viikkona saan istua valmiisiin ruokapöytiin...nam.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 17:05

Sienet ja marjat noukitaan. Lipstikkaa olen joskus kokeillut. Ei enemmin säväyttänyt. Loput jää kokeilematta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 17:37

Enpä ole noukkinut nokkosia koskaan.
Lapsena kintut oli pienllä polttiaisten jäljiltä punaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 17:54

Tässä on taas tämä pitäis alkaa -juttu. Olen kuullut niin paljon hyvää nokkosista, että pakko alkaa uskomaan pikkuhiljaa. Mieheni tytär tietää paljon kasveista. Mökillä olisi ihanneilmasto (saasteeton alue), josta kerätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 18:10

En käytä, nokkosta käyttäisin jos osaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2011 - 19:40

Koivunlehtiteetä joskus, nokkosta en ole enää vuosiin keräillyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.05.2011 - 23:06

Lipstikkaa käytän mausteena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2011 - 10:21

Nokkosohukaisia olen joskus kokeillut. Ei täällä kaupungissa voi alkaa nokkosia etsimään. Maalla voisi keräillä, paras aika on lyhyt, mutta en viitsi.
Marjat ja sienet ovat luonnonantimia ja ne kelpaa kyllä. Yrttimausteita tuon ulkomailta tai ostan kaupasta.